לפני שבועיים, בית משפט השלום בירושלים גזר את דינו של צעיר חרדי שהואשם במספר עבירות סמים. בכתב האישום צוין כי הצעיר מחזיק בכמה תיקים, כאשר חלק מהעבירות בוצעו כאשר היה קטין ונידונו בבית המשפט לנוער בירושלים.


ממכלול האישומים עלה כי הצעיר תיווך עסקאות סחר בסמים דרך היישומון "טלגראס", החזיק בסמים עבור צריכה עצמית בדירה בירושלים ומכר קנאביס בשש הזדמנויות שונות תמורת עשרות שקלים, לפעמים עבור קטינים. הצעיר, חרדי בן 21, הודה בעבירות שיוחסו לו בכתב האישום במסגרת הסדר טיעון שנידון בבית המשפט השלום בירושלים.


לאחר ביצוע העבירות, הצעיר השתקם במסגרת טיפול קהילתי ופתח דף חדש


לאחר שנתפס, הצעיר השתלב בהמלצת שירות המבחן בתוכנית שיקומית במסגרת קהילה לטיפול בהתמכרויות. נטען כי הבחור גדל במשפחה חרדית אך בנערותו התחבר עם חברה שולית והחל לצרוך סמים ולהתרחק ממשפחתו. צוין כי כבר בגיל 17 היה מעשן בתדירות גבוהה סם קנאביס, ובאמצעות יישומון "טלגראס" היה רוכש ומוכר סמים שהגיעו לידיו.


שירות המבחן ביקש לדחות את הדיון בעניינו של הצעיר כדי לתת לו שהות להשתלב בקהילה הטיפולית. לאחר תקופה, הצוות המטפל בקהילה טען כי הצעיר השתלב יפה, הצליח לבחון את מעשיו בעין בוגרת, לקח עליהם אחריות והבין מה ההשלכות העתידיות שלהן. עוד ציינו כי הוא שואף לתפקד כאדם נורמטיבי ואפילו להתגייס לשירות צבאי וללמוד לימודים גבוהים.


מכיוון שהצעיר שואף ללמוד עבודה סוציאלית - הרשעה תפגע בסיכוייו לעבודה בתחום


לאחר שהשתלב בקהילה טיפולית נוספת, עבד דרכה ושיקם את אורחות חייו, הצעיר התחיל ללמוד במכינה מטעם מכללה בעיר כדי להמשיך לתואר ראשון בה. מכיוון שנשר מבית הספר, הוא היה צריך להשלים חומר כדי להתחיל לימודים גבוהים בתחום שבו התעניין, לימודי עבודה סוציאלית.


משירות המבחן נטען כי הרצון של הצעיר ללמוד דווקא תחום זה, מעיד על הצלחת ההליך הטיפולי שעבר ועל שיקום מלא של חייו, עוד הוזכר כי מסר בדיקות שתן מספר פעמים והן נמצאו נקיות משאריות סמים. עורכת הדין של הצעיר טענה בפני בית המשפט שאם יורשע בדין, הדבר יהווה נגדו מכשול מכיוון שהרשעה פלילית תמנע ממנו לשמש כעובד סוציאלי. לפיכך היא ביקשה מבית המשפט לאמץ את המלצת שירות המבחן שלא להרשיע את הצעיר, זאת כדי לאפשר לו ללמוד עבודה סוציאלית ולעבוד בכך לאחר מכן.


מטעם המאשימה נטען כי למרות הליך השיקום, העבירות שבוצעו הן חמורות


המאשימה טענה כי אף שהצעיר השתקם בצורה טובה מאוד, לא ניתן להתעלם מחומרת מעשיו. הוזכר כי ביצע עבירות רבות בתחום הסמים, כשהחמורות שבהן היו תיווך בסחר וסחר בסמים עבור קטינים. עוד נטען כי אין במקרה זה מקום לחרוג מהרשעה בדין, ונוסף עליה יש להטיל עליו עונש של תשעה חודשי עבודות שירות, מאסר על תנאי, קנס ופסילת רישיון על תנאי.


בתגובה לדברי המאשימה, עורכת הדין ציינה כי בעת ביצוע עבירות הסחר בסמים לקטינים גם הצעיר בעצמו היה קטין, כבן 17 בלבד. עוד היא טענה כי ההליך השיקומי שעבר הוא ראוי לציון ויש לסייע לו להמשיך בכך. היא הסבירה שהוא הצליח לצאת ממעגל הסמים ומתכנן לעבוד בתחום הסוציאלי כדי לעזור גם לאחרים לעשות זאת. לדבריה, זו סיבה מספיקה כדי להימנע מהרשעה משיקולי שיקום. בהיבט זה, קציני שירות המבחן הוסיפו כי מלבד הפגיעה בקריירה, הרשעה עלולה לפגוע בביטחונו ובדימויו העצמי של הצעיר ובכך לדרדר אותו חזרה לאורח חיים עברייני.


השופט העדיף את שיקולי השיקום על פני ענישה מחמירה וביטל את ההרשעה


בהכרעת הדין השופט ציין כי אמנם הצעיר ביצע עבירות סמים חמורות, אך יש להתחשב בשיקולים האישיים שהביאו אותו לכך, כמו גם בדרך השיקומית שעבר מאז. הוא הסביר כי העבירות בוצעו לאורך שנתיים שבהן עבר הצעיר מקטין לבוגר, לאחר שעזב את הבית והושפע מחברת צעירים עבריינית. השופט הדגיש כי הצעיר הצליח לעבור שיקום בצורה מרשימה בזמן קצר יחסית, הראה מחויבות לתהליך, מצא עבודה מסודרת ואף התחיל ללמוד במכינה במכללה לקראת לימודי עבודה סוציאלית.

 

יש לך שאלה?

פורום סמים


השופט הזכיר כי עבירות הסמים שביצע היו האישומים הפליליים היחידים הרשומים לחובתו, וציין כי החשיבות שבהשלמת השיקום בשלב זה של חיי הצעיר היא רבה. הוא הדגיש כי מאז מעצרו הוא לא חזר לבצע עבירות וככל הנראה גם לא חזר להשתמש בסמים. לפיכך, הוא קיבל את המלצת שירות המבחן שלא להרשיע את הצעיר כדי לאפשר לו לשמש כעובד סוציאלי לאחר לימודיו בתחום. עם זאת, הוא הטיל עליו עונש מופחת של 200 שעות שירות לטובת הציבור, התחייבות על סך 4,000 שקלים וצו מבחן למשך שנה.

 


ת"פ 30618-02-18