1. ברשותי פוליסת ביטוח חיים. האם זה אומר שיש לי אוטומטית גם ביטוח אובדן כושר עבודה וביטוח נכות מתאונה?


לא. על מנת לדעת אילו כיסויים ביטוחיים בדיוק רכשת עליך לבדוק בפוליסה שהיית אמור לקבל בעת שרכשת את הפוליסה, ובמידה ואינך מוצא את הפוליסה, עליך לבדוק זאת אצל סוכן הביטוח. בעיקרון כל כיסוי ביטוחי הוא נפרד, ואם לא רכשת שום כיסוי מלבד ביטוח חיים, הרי שאין לך כיסוי אחר, אלא רק ביטוח חיים.


2. ברשותי פוליסת אובדן כושר עבודה. שברתי את היד. האם אני זכאי לפיצוי לפי הפוליסה?


יתכן. קודם כל, מבחינה רפואית השאלה הינה עד כמה השבר חמור, ועד כמה הוא אכן מגביל את כושר העבודה. בהנחה שהשבר אכן מגביל את כושר העבודה יש לעיין בהוראות הפוליסה. בדרך כלל בפוליסת אובדן כושר עבודה קיים רכיב של אובדן כושר עבודה זמני לתקופה הסמוכה לתאונה.

 

לעיתים מדובר בפיצוי שבועי, עבור כל שבוע של אובדן כושר. כאשר הפגיעה התיפקודית הקבועה שמותירה הפציעה קשה יתכן שתקום זכאות לגמלה חודשית קבועה. ברב הפוליסות, על מנת להיות זכאי לגמלת אובדן כושר עבודה יש להוכיח אובדן כושר עבודה בדרגה של 75% לפחות. בפוליסות היקרות והטובות יותר קיימת אפשרות לקבל גמלה עבור אובדן כושר עבודה חלקי החל מאובדן כושר עבודה בשיעור 25%.


3. אני פועל שיפוצים במקצועי, ובכוונתי לרכוש פוליסת ביטוח אובדן כושר עבודה. אני סובל כאבי גב תחתון מזה מספר שנים, ומטופל בקופת החולים. האם עליי לגלות לחברת הביטוח על כאבי הגב שלי בעת רכישת הפוליסה?


בעת רכישת פוליסת אובדן כושר עבודה פרטית אתה נדרש למלא הצהרת בריאות בנוגע לעברך הרפואי. במידה ולא תענה תשובות אמיתיות וכנות, בבוא היום בו תזדקק לפוליסה, הסתרת המידע על-ידך עלולה להתגלות, והדבר עלול לשלול ממך את זכויותיך מכח הפוליסה.

 

לפיכך, ההמלצה הינה לגלות הכל. יתכן שחברת הביטוח תבקש להחריג את בעיית הגב מהפוליסה, ומשמעות הדבר שהפוליסה לא תבטח אותך בנוגע לבעיות גב. תוכל לנסות לנהל משא ומתן עם הביטוח בנוגע למידת התחולה של ההחרגה, כך שלמשל ההחרגה תחול רק על בעיות גב תחתון ולא על בעיות של כל עמוד השידרה.


4. ברשותי פוליסת נכות מתאונה. נפצעתי בתאונה ועברתי ניתוח בגב. כיצד ייקבע כמה פיצויים מגיעים לי מכוח הפוליסה?


על מנת לדעת מהו המנגנון המדוייק לקביעת נכותך לצורך הפוליסה יש צורך לעיין בה. חלק מהפוליסות קובעות כי על מנת לקבוע את נכותך עלייך להיבדק בידי רופא מטעם הביטוח, והוא שקובע את נכותך.

 

במידה ולאחר קבלת מסקנות הרופא את מעוניינת לחלוק על קביעותיו את זכאית להגיש חוות דעת רפואית מטעמך. במידה ואין הסכמה על שיעור הנכות בינך לבין הביטוח ניתן לנסות להסכים על מינוי מומחה ניטרלי, או לחילופין להגיש תביעה לבית המשפט בה תסתמכי על קביעת המומחה מטעמך, והעניין יוכרע בידי בית המשפט. לאחר שמוכרעת סוגיית שיעור הנכות, בפוליסות נכות מתאונה קיימת טבלה המעניקה שיעורי נכות בגין פציעות באברים שונים וכן נקוב בפוליסה סכום פיצוי מקסימלי שבעזרתם מחשבים את גובה הפיצוי המגיע.