היא פקקה את אצבעותיה בעצבנות. הקושי חנק את גרונה. "את מבינה, הם כל הזמן אמרו לי 'הכל בסדר, הכל בסדר', ופתאום, אחרי אחת הבדיקות, אמרו שמחכה לי לידה שקטה. איזה מין דבר זה? איך הם לא ראו אף תסמין לפני כן? למה הם לא ניסו להציל אותו, להביא לעולם לפני הזמן?". דמעות עלו בעיני, הסיפור היה קשה כל כך. כואב. אבל אנחנו אמונים על שאלת חכם, בטח בנושאים כאלו. "אולי תתייעצי לפני שנפתח את התיק?" שאלתי בשקט. היא פנתה לרשכבה"ג רבי גרשון אדלשטיין שליט"א וקיבלה תשובה. במקרה ההוא ויתרנו על התביעה. גדול בישראל פסק שהנתונים אינם חד משמעיים דיים בכדי לפתוח תיק. במקרים אחרים ההוראה הייתה אחרת. תבענו. זכינו. הפיצויים עמדו על מאות אלפי שקלים ואף מיליונים.


אילו נזקים יכולים להוות עילה לתביעה אצל יולדת?


אחת התחנות המשמעותיות ביותר בחייה של כל אישה הוא רגע הצטרפותו של ילד למשפחה. בעז"ה כל הלידות יתרחשו בקלות, בשמחה ובידיים מלאות, אך באם דברים מסתבכים ולידה הופכת להיות טראומטית הרבה מאוד תלוי במהירות התגובה של הצוות הרפואי ובפעולות הנכונות שהוא עושה. במידה והוא לא פעל כנדרש יוגדר המצב כרשלנות רפואית.


הנזקים שיכולים להיגרם לנשים במהלך לידה טראומטית הם בדרך כלל קרעים – חיצוניים או פנימיים. את הקרעים הללו ניתן פעמים רבות למנוע. כך למשל, כאשר התינוק גדול מדי או הלידה מתקדמת במנח לא נכון נדרש הצוות הרפואי לשקול ביצוע של ניתוח חירום, או לפחות יצירת חיץ על מנת שלא ייווצרו קרעים משמעותיים. כאשר הפעולות הרפואיות אינן מבוצעות כנדרש עלולים להיווצר אצל היולדת קרעים בדרגה 3 ו-4 חלילה. קרעים אלו מגבילים מאוד את התפקוד היומיומי ועלולים להשאיר נזק לכל החיים. לעיתים, ברגע שנוצרים הקרעים עורך הצוות הרפואי ניתוח מתקן מקומי על מנת למנוע את הפגיעה או למזער אותה אך במידה והתיקון לא הצליח או שהשריר נפגע חשוב למהר ולתבוע את חברת הביטוח של בית החולים.


סוג נוסף של קרע בעייתי הינו קרע פנימי העלול לגרום לבעיה בהמשך הילודה הרגילה ולהמשך הילודה בכלל. כך למשל, אישה שילדה בניתוח קיסרי נמצאת בסיכון מוגבר יותר להיווצרות קרעים פנימיים ובמידה והצוות הרפואי אישר לידה רגילה, לא עקב אחרי מהלכה ונוצרו קרעים משמעותיים ניתן לתבוע על כך את חברת הביטוח. באופן כללי, בכל לידה טראומטית שגרמה לבעיה בהמשך הילודה כדאי לפנות לעורך דין מתמחה בתחום כדי לבודק את האפשרות לתבוע את חברת הביטוח.


אילו נזקים עשויים להיות עילה לתביעה אצל התינוק?


קודם כל לידה שקטה. בכל מקרה בו האישה הייתה מאושפזת לפני הלידה או שהיו סימנים המעידים על בעיה או שהיא הייתה במעקב רפואי חריג בהתאם לממצאים קיימים, במידה ובגלל חוסר תשומת לב המצב הידרדר או במידה והרופאים דילגו על מעקבים מתבקשים או על שמירה מתאימה, יש לבדוק היתכנות לתביעה.


נזקים אפשריים נוספים חלילה הינם: CP – שיתוק מוחין, נכות העלולה להיווצר בשל העדר זרימת חמצן תקינה למוח במהלך הלידה. כאשר נוצר מצב של לידה טראומטית הצוות הרפואי נדרש לעקוב אחרי אספקת החמצן של התינוק ובמקרה הצורך לחלץ אותו במהירות או לבצע ניתוח על מנת למנוע מצבי מצוקה.


פרע כתפיים - פגיעה הגורמת לנכות בכתפי התינוק ועלולה להיווצר כתוצאה מחילוץ לא נכון או מהשתהות בקבלת החלטה על ניתוח.


DDH – מה שמכונה אצל אימהות 'פיקים בברכיים'. לפני השחרור מבית החולים נדרש רופא הילדים לבדוק היטב את מפרק הירך של התינוק ובמידה ויש לו חשד, ולו קל, להימצאות DDH עליו לשלוח את התינוק למעקב אולטרא-סאונד. DDH הינה בעיה הניתנת לטיפול פשוט בגיל הצעיר ועלולה לגרום לנכות לכל החיים במידה ולא טופלה בזמן.


אילו נזקים עשויים להיות עילה לתביעה אצל פג?


למעשה, כל היוולדות של פג עשויה להיות עילה לתביעה. כיום נמצאות בידי הרפואה דרכים שונות לעכב מצבים של לידה מוקדמת, אם על ידי תרופות שונות ואם על ידי תהליכים כירורגיים שונים. אנו מצפים מהרופא שיבחין בסימנים המקדימים העשויים להעיד על אפשרות ללידה מוקדמת, על מנת שיוכל לפעול לעיכובה באמצעים שבידו. במידה ולא ניתן לעכב את הלידה ישנן תרופות שונות המיועדות להבשיל את הפג ככל האפשר ליציאתו לעולם ועל הרופא לשקול עשיית שימוש בהן. בכל מקרה שתינוק נולד פג והיו סימנים מקדימים שיכלו לאותת על כך, ניתן לבדוק היתכנות לתביעה.


מהי המומחיות המיוחדת שכדאי לחפש אצל עורכי דין המתמחים בתיקי רשלנות רפואית?


קודם כל חשוב לוודא כי לעורכת הדין ישנה התמחות ספציפית בענייני רשלנות רפואית. מעבר לזה, למשרד של עורכת הדין דקלה ואנונו ישנה מעלה מיוחדת. עו"ד ואנונו עבדה בעבר בצידם של הפוגעים. היא עבדה בחברות הביטוח של הרופאים ולמדה בדיוק מהם המחירים שהחברות מוכנות לשלם עבור כל פגיעה, בעזרת אילו טענות הן מנסות למוטט אותה ומהו אופן הפעולה של החברה. לכן, כיום, כאשר מגיע לקוח למשרדה, יחד עם שמיעת התיק היא כבר 'שומעת' מה יטען הצד השני ויודעת להשיג חוות דעת ולהיערך בהתאם מראש לכל הטענות.


"אני יודעת מה יגיד הצד השני ומכוונת את התביעה בהתאם, כמו כן אני יודעת מהם הסכומים המתאימים עבור כל פגיעה ולא נותנת ללקוחות שלי להסתפק בפחות מסכומים אלו".