היא הגיעה אלי, אישה צעירה אם לילדון קטן. וחולה. במחלה איומה. גנטית. סוג של ניוון שרירים. "אני לא יודעת מה לעשות", פרצה בבכי וסיפרה על השתלשלות מקרים איומה, בעצם, על השגחה פרטית מדוקדקת, שהביאה אותה למצב כה כואב. חמיה חולה בניוון שרירים גנטי ואימו גם.

 

לפני שהיא ובעלה נישאו ערך בעלה בדיקה גנטית לאיתור המחלה. הבדיקה, כך מסתבר כעת, יצאה חיובית, אך הרופא לא טרח לעדכן את האיש בממצאיו. כעת התפרצה המחלה אצל בעלה ובדיקה מהירה גילתה שגם הילד חולה. "איזה מן חיים יהיו לו?" היא בכתה, לא יכולה להכיל את הכאב. למה? למה לא אמר להם הרופא דבר? איך אפשר לפספס תוצאה של בדיקה חשובה כל כך?


למה חשוב כל כך לערוך בדיקה גנטית?


בדיקות גנטיות הן בדיקות שמטרתן לאתר גנים העלולים ליצור מחלות גנטיות אצל הילדים. ישנה בדיקה גנטית המיועדת לעמוד על שורשן של מחלות קשות הפעילות בגוף וישנן בדיקות המיועדות למנוע חיבור גנים בעייתיים העלולים להביא להתפתחות מחלות בדור הבא (כגון בדיקות 'דור ישרים').


מהי רשלנות רפואית בנושא גנטי?


ככלל, מיד בביקור ראשון אצל רופא הנשים לאחר החתונה הרופא חייב להציע להורים את האפשרות לערוך בדיקה גנטית.


לפי חוק, כאשר יש קרבת משפחה בין ההורים או במידה ולאחד ההורים יש היסטוריה של מחלות במשפחה הקופה חייבת לממן את הבדיקה הגנטית. מה שהתחדש כעת הוא הפסיקה האומרת כי גם במקרים ללא היסטוריה משפחתית או רפואית, הרופא חייב למסור להורים את המידע על הבדיקות הגנטיות והאפשרות לעשות אותן באופן פרטי. רופא שלא הציע למטופל את האפשרות ונולד ילד בעל מחלה גנטית, ייחשב למקרה של רשלנות רפואית.


במילים פשוטות, כל אדם חייב לשמוע מן הרופא שיש לו אופציה לעריכת בדיקה גנטית באופן פרטי ובמקרים ולא הייתה הודעה כזו ונולד ילד חולה, המקרה יחשב לרשלנות רפואית.


רשלנות רפואית גנטית שכיחה נוספת נגרמת מחוסר חיבור נתונים לתמונה שלמה. כאשר במהלך בדיקת אולטראסאונד לתינוק מתגלה ממצא בלב, בכליות או באיברים חשובים אחרים, על הרופא להפנות את ההורים לבדיקה גנטית, מעבר לבדיקות אחרות. במידה וההורים לא קיבלו הפנייה והמחלה אכן גנטית היא תחשב לרשלנות רפואית.


טיפ קטן שנובע מניסיון גדול


אל תתעלמו. טמינת ראש בחול לא מביאה הצלחה אלא הפסד.


1. עוד לפני שתיגשו לשידוך בדקו 'דור ישרים'. זה קריטי, לא פחות מכך.


2. במידה וקיימת במשפחה מחלה המופיעה אצל כמה אנשים, בדקו אפשרות גנטית.


3. במידה ואתם מודעים לגן בעייתי או למחלה גנטית כזו או אחרת עדכנו את הרופאים בכך. הסתרה זה עניין של בחירה, הסתרה מרופאים היא בחירה אסורה. מידע מוקדם יכול לא פעם להיות עניין של הצלת חיים.


4. במידה ונולד במשפחה ילד חולה חשוב לדרוש הפנייה לייעוץ גנטי גם במידה והרופא מעריך כי הסיבה למחלה אינה גנטית. תמיד עדיף לעשות בדיקה אחת יותר מדי ולא בדיקה אחת פחות מדי.

 

מהו גובה הפיצוי במקרים של מחלה גנטית?


תסמונת גנטית מביאה בדרך כלל לנכות של מאה אחוזים. לכן הפיצוי שאפשר לקבל בגינה עומד על מיליוני שקלים וכולל בתוכו התחשבות בנושא כאב וסבל לילד ולהורים, עזרת צד ג' עשרים וארבע שעות ביממה, הוצאות, נסיעות, התייעצויות רפואיות וכל מה שכרוך בגידול ילד בעל מאה אחוזי נכות.


למי מומלץ לגשת לבדוק היתכנות לתביעה על רשלנות רפואית בנושאים גנטיים?


לכל הורה לילד בעל מחלה גנטית ולכל אדם בעל מחלה גנטית.


מהי המומחיות המיוחדת שכדאי לחפש אצל עורכי דין המתמחים בתיקי רשלנות רפואית?


קודם כל חשוב לוודא כי לעורכת הדין ישנה התמחות ספציפית בענייני רשלנות רפואית. מעבר לזה, למשרד של עורכת הדין דקלה ואנונו ישנה מעלה מיוחדת. עו"ד ואנונו עבדה בעבר בצידם של הפוגעים. היא עבדה בחברות הביטוח של הרופאים ולמדה בדיוק מהם הפיצויים שהמבטחות מוכנות לשלם על כל פגיעה, בעזרת אילו טענות הם מנסות למוטט אותה ומהי צורת הפעולה של החברה. לכן, כיום, כאשר מגיע לקוח למשרדה, יחד עם שמיעת התיק היא כבר 'שומעת' מה יטען הצד השני ויודעת להשיג חוות דעת ולהיערך מראש לכל הטענות.


"אני יודעת מה יגיד הצד השני ומכוונת את התביעה בהתאם, כמו כן אני יודעת מהם הסכומים המתאימים לכל פגיעה ולא נותנת ללקוחות שלי להסתפק בפחות". אילו, אין ספק, הם החלקים החשובים והמשמעותיים ביותר בתביעת פיצויים בגין רשלנות רפואית.