מה העונש הראוי שיש להטיל על צעיר בן 23, אשר יצא לבלות במועדון בירושלים, שתה לשוכרה, תקף בליין אחר ולאחר מכן התנגד למעצרו באלימות, בעט בשוטרים, פגע באחד מהם בראשו וקילל שוטר אחר?


לאחרונה ניתן גזר דינו של הצעיר בבית משפט השלום בירושלים, לאחר שהורשע בהתאם להודאתו במספר עבירות וביניהן הפרעה לשוטר במילוי תפקידו, שימוש בכוח למניעת מעצר והעלבת עובד ציבור.


השופט התרשם שמדובר באירוע החורג מהתנהלותו של הצעיר, והתבצע על רקע שתייה מופרזת של אלכוהול


הצעיר נשלח לשירות המבחן לצורך הכנת תסקיר בעניינו, וקצין המבחן התרשם כי מדובר בצעיר נורמטיבי, אשר האירוע המדובר היה חד פעמי וחריג עבורו ואינו משקף את התנהלותו הרגילה, כשפעל תחת השפעת כמויות אלכוהול גדולות שצרך באותו הלילה.


השופט התרשם שמדובר במקרה חריג אשר מצדיק את ביטול הרשעתו של הצעיר, כדי לא לפגוע בהמשך חייו ובאפשרות שיישאר בעבודתו לאורך זמן. כמו כן, הוטל עליו עונש מקל הכולל ריצוי 250 שעות שירות לתועלת הציבור, תשלום פיצוי של 500 שקלים לכל אחד מששת האנשים שתקף, צו מבחן לתקופה של שנה והתחייבות כספית שלא לבצע שוב את העבירות הללו.


הצעיר טען שכלל אינו זוכר את התנהגותו מאותו לילה, אך לקח אחריות מלאה על מעשיו


הלילה שבגינו הוגש כנגד הצעיר כתב אישום אירע בשנת 2017, בשעת לילה מאוחרת במועדון בירושלים. באותו לילה הוא שתה משקאות אלכוהוליים רבים, ופרץ בוויכוח עם צעיר אחר שלא הכיר לפני כן. הוויכוח הסלים לתקיפת אותו צעיר עד שנפל לרצפה, עד שמאבטחי המועדון הגיעו והפרידו ביניהם.


לאחר מכן הגיעו שוטרים למקום, וכשניסו לעצור אותו הוא ניסה להתחמק מהם, סגר עם רגלו את דלת הניידת, פגע בפניו של שוטר ובעט בשוטר אחר. בהמשך האירוע קילל את אחד השוטרים.


מתסקיר שירות המבחן שהוכן בעניינו עלתה תמונה של צעיר נורמטיבי, אשר עובד כיום במחלקת התברואה של העירייה ומתגורר עם בת זוג, אחרי שסיים 12 שנות לימוד עם בגרות מלאה, ושירת שירות צבאי מלא כלוחם בצה"ל.


הוא הביע חרטה ולקח אחריות מלאה על התנהגותו באותו לילה, וקצין המבחן התרשם כי ההליך הפלילי שמתנהל נגדו מהווה עבורו גורם מרתיע. לאור גילו הצעיר, מקום עבודתו ועברו הנקי של הצעיר, המליץ קצין המבחן לבטל את הרשעתו.


מדובר במקרה ייחודי מאוד, אשר לא נמצאה בעניינו פסיקה קודמת של מקרים דומים לצורך קביעת העונש


בבואו לקבוע את מתחם הענישה במקרה זה, ציין השופט כי לא מצא פסקי דין קודמים התואמים את נסיבות המקרה, וזאת בשל ייחודיות האירוע. עם זאת צוין כי יש להביא בחשבון שמדובר באירוע ספונטני ולא בעבירה שתוכננה מראש, אשר קרה בעקבות שימוש מופרז באלכוהול אשר שיבש את שיקול דעתו של הצעיר. כמו כן ציין השופט כי במקרים חמורים יותר, הענישה כללה מאסר קצר או עבודות שירות, כך שבמקרה זה יש להקל את הענישה אף יותר.


כמו כן ניתן משקל לכך שמדובר בבחור צעיר מאוד המנהל אורח חיים נורמטיבי ואין לו עבר פלילי, אשר הבין את חומרת התנהגותו והביע עליה חרטה מלאה וכנה.


מכיוון שמדובר בצעיר המועסק במגזר הציבורי ואין לו עבר פלילי - הוחלט לבטל את הרשעתו


השופט הזכיר כי רק במקרים חריגים תבוטל הרשעתו של אדם אשר נקבע כי ביצע את העבירות הפליליות שיוחסו לו בכתב האישום. כדי לבטל הרשעה פלילית, נדרש שאופי העבירה הוא כזה שמאפשר את ביטול ההרשעה מבחינת שיקולי הענישה, וכן כאשר הנזק הצפוי מההרשעה אינו מידתי לנסיבות המקרה.


במקרה זה ומכיוון שמדובר בצעיר אשר מועסק במגזר הציבורי, החליט השופט לבטל את הרשעתו כדי שיוכל להמשיך באורח חייו הנורמטיבי וכדי שלא ייפגע מבחינה תעסוקתית.

 

יש לך שאלה?

פורום מעצר - זכויות עצורים ושחרור ממעצר


כמו כן הוחלט להטיל עליו עונשים מקלים, הכוללים בין היתר 250 שעות שירות לתועלת הציבור, פיצוי בסכום של 500 שקלים לכל אחד מששת האנשים שתקף, שיתוף פעולה עם שירות המבחן באמצעות צו מבחן למשך תקופה של 12 חודשים, וכן חתימה על התחייבות כספית בסך של 5,000 שקלים שלא יבצע בשנית את העבירות שבגינן הוגש נגדו כתב האישום.

 

ת"פ 14721-09-18