מה גרם לנפילתה של אישה בת 60 במדרגות היציאה מבית חולים גדול ומרכזי בתל אביב בשעות הלילה, והאם יש לחייב את המדינה בפיצויים בעקבות הנפילה? בסוגיות אלו עסק לאחרונה בית משפט השלום בחיפה, במסגרת תביעה שהגישה האישה כנגד המדינה בטענה שהתרשלה בתחזוקת המדרגות כגורם האחראי על מבנה המרכז הרפואי.


המדינה טענה כנגד טענותיה של האישה כי אין להטיל עליה אחריות, כי התאונה - אם התרחשה - לא גרמה לה נזק, וכי היא אינה זכאית לפיצויים. ואולם, השופטת התרשמה מעדותה המהימנה של התובעת, אשר נתמכה גם במסמכים הרפואיים שתיעדו את נזקיה לאחר הנפילה, וקיבלה את התביעה.


השופטת התרשמה כי האישה החליקה על לכלוך שהיה מוטל על המדרגות, ולכן קבעה כי המדינה לא עשתה מספיק כדי למנוע את הנזק, ולכן אחראית לשלם לה פיצויים. עם זאת ובנסיבות העניין, הוטל על התובעת אשם תורם בשיעור של 10%. בעקבות הנפילה סבלה האישה משברים בקרסול ונגרמה לה ירידה משמעותית בתפקוד. לאור מהות הפגיעה, המדינה חויבה בפיצויים בסכום של 74 אלף שקלים, וכן בתשלום שכר טרחת עורכי דין והוצאות משפט בסך של 17 אלף שקלים.


מה הוביל לנפילתה של האישה, והאם ניתן היה למנוע את הנזק שנגרם לה?


בתביעתה ובעדותה סיפרה האישה כי הגיעה לבקר את אמה שהייתה מאושפזת בבית החולים, ויצאה מהמרכז הרפואי בעשר בלילה. כשירדה במדרגות היציאה לפתע החליקה על חומר כלשהוא שהיה על המדרגות, נפלה ונפצעה. דודתה שהייתה נוכחת בזמן התאונה העידה אף היא, והשופטת התרשמה כי שתי העדויות היו סדורות, אמינות, ופשוטות ולא נמצאה בהן כל סתירה.


התובעת ודודתה לא הסתירו דבר, גם פרטים שלכאורה פעלו לרעת התביעה כמו למשל הודאתן בכך שבמהלך הירידה במדרגות, התובעת לא החזיקה במעקה, לא שמה לב למצב המדרגות ואף שוחחה עם דודתה. דברים אלו רק חיזקו את גרסתן לגבי נסיבות התאונה. לאור זאת שוכנעה השופטת כי ההחלקה נגרמה בעקבות לכלוך שהיה מוטל על המדרגות.


האם המדינה נקטה את כל האמצעים שברשותה לצורך מניעת הנזק?


המדינה הביאה לעדות את מנהלת מערך התחזוקה של בית החולים, אשר העיד כי בכל יום בבוקר מתבצעות עבודות ניקיון במדרגות, ולא מתבצעות עבודות תחזוקה נוספות בשעות הלילה אלא אם כן מתברר שיש צורך בכך.


דבריו הביאו את השופטת למסקנה כי המדינה לא נקטה בכל האמצעים לשמירה על ביטחונם של המשתמשים במדרגות בית החולים, מאחר שפעולות הניקיון בוצעו רק בשעות הבוקר, וכתוצאה מכך הצטבר לכלוך במשך כל שעות היום.


בכל הנוגע לאחריות שיש להטיל על התובעת עצמה, ציינה השופטת כי האישה הודתה בהגינותה בכך שהייתה שקועה בשיחה עם דודתה בעת הירידה מהמדרגות ולא הסתכלה היכן היא דורכת. בנסיבות אלה, קבעה השופטת כי יש להטיל עליה אשם תורם בשיעור של 10%.


מהם הנזקים שנגרמו לאישה בעקבות הנפילה, ומהו סכום הפיצוי המגיע לה?


בעקבות הנפילה סבלה האישה ממספר שברים בקרסול רגל ימין. היא אושפזה במשך מספר שבועות המחלקה האורתופדית בבית החולים, ובמהלך אשפוזה עברה שני ניתוחים, אחד מהם בהרדמה כללית. כמה חודשים לאחר התאונה קבעה רופאה תעסוקתית כי אינה כשירה להמשיך בעבודתה.


במסגרת בירור הנזקים שנגרמו לה, צוין כי היא זכאית לקבל קצבת נכות כללית ללא קשר לתאונת ההחלקה במדרגות. השופטת שוכנעה כי היא נאלצה להיעדר מהעבודה במשך שנה, ולבסוף פוטרה ממנה בשל מצבה הכללי. על כן פסקה לה פיצויים בסכום של 30 אלף שקלים עבור הפסדי שכר.

 

יש לך שאלה?

פורום אובדן כושר עבודה


בהתאם למהות הפציעה הקשה והטיפולים המרובים שנאלצה לעבור, העמידה השופטת את גובה הפיצויים עבור כאב וסבל על סך של 40 אלף שקלים. עבור עזרה מצד שלישי, נפסקו עבורה פיצויים בסכום של עשרת אלפים שקלים. 2,000 שקלים נוספים נקבעו עבור הוצאות רפואיות.


סכום הפיצויים הכולל, לאחר ניכוי של 10% בגין אשם תורם, הגיע לסך של 74 אלף שקלים. המדינה אף חויבה לשלם את הוצאות המשפט ושכר טרחת עורכי הדין בסכום של 17 אלף שקלים.


ת"א 1591-07-19