בית המשפט לענייני משפחה בצפת נדרש לאחרונה לדון בתביעה נזיקית שהגישה אישה בסוף שנות ה-20 לחייה כנגד אביה, אשר מרצה מאסר ממושך בכלא לאחר שהורשע בשורה של עבירות מין שביצע בה במשך כשלוש שנים, עוד בהיותה קטינה.


במסגרת התביעה טענה הבת כי ההתעללות המינית הממושכת שספגה מצד אביה גרמה לה נזקים נפשיים וגופניים מרובים, ופגעה בתפקודה באופן קשה. היא ביקשה פיצויים בסכום של שני מיליון שקלים. האב, למרות הרשעתו והעונש שהוא מרצה, טען כי בתו מנסה לפגוע בשמו הטוב וכי כל טענותיה אינן נכונות.


השופטת קבעה כי אחריותו של האב לנזקים המרובים של בתו הוכחה מעבר לכל ספק, ומתחה ביקורת על ניסיונו לטעון כי הוא למעשה חף מפשע. חוות דעתו של מומחה מטעם בית המשפט בתחום הפסיכיאטרי, אשר קבע לבת נכות צמיתה בשיעור של 20%, התקבלה על ידי השופטת, והיא הוסיפה כי גם שיעור נכותה התפקודית עומד על 20%.


בסופו של ההליך הועמד סכום הפיצויים על מיליון ו-84 אלף שקלים, לאחר ניכוי תשלומים שקיבלה הבת מהביטוח הלאומי ובמסגרת ההליך הפלילי. כמו כן חויב האב בתשלום 40 אלף שקלים עבור הוצאות המשפט.


האב ביצע עבירות מין בבתו הקטינה במשך כשלוש שנים, אשר הופסקו רק זמן קצר לפני שנעצר


התובעת, אשר החלה לסבול מהתעללותו המינית של אביה עוד לפני שמלאו לה 18 שנה, היא היום גרושה ואם לשני ילדים. המשפחה משתייכת לעדה הבדואית, כאשר הוריה של התובעת הביאו לעולם עוד ארבעה ילדים. אמה של התובעת, אשר סבלה מאלימות מצד בעלה, התגרשה ממנו לאחר שנעצר, והוא אף הורשע בעבירות אלימות כלפיה וחויב בתשלום פיצויים - הן לבתו והן לגרושתו.


בגיל 22 נישאה התובעת כאישה שנייה לגבר מבוגר יותר, אך סבלה מאלימות, בין היתר על רקע הפגיעות המיניות מצד אביה, התגרשה ממנו ועזבה את הבית עם ילדיה. בשנת 2017 הגישה נגד אביה את התביעה הנוכחית, בדרישה שיפצה אותה על הנזקים שגרם לה.


מה נקבע במסגרת ההליך הפלילי כנגד האב, ואילו עונשים הוטלו עליו?


בשנת 2014 הוגשו כנגד האב שני כתבי אישום, הראשון בגין התקיפות המיניות בבתו והשני בגין עבירות האלימות והאיומים כלפי אשתו. על פי כתב האישום שבו הורשע, הוא נהג לכפות על בתו הקטינה מעשים מיניים בתדירות של פעם בחודש במשך שלוש שנים, עד למועד הסמוך למעצרו. מעבר לכך הוא אילץ את בתו ליטול גלולות למניעת הריון, ואיים עליה שלא תספר על מעשיו.


הוא הורשע בביצוע עבירות מין במשפחה ובתקיפת אשתו, ונגזרו עליו 18 שנות מאסר בפועל, תשלום פיצויים בסך של 100 אלף שקלים לבתו וכן פיצויים בסכום זהה לאשתו. כאמור, במסגרת ההליך הנוכחי הוא הכחיש את כל טענותיה של הבת, ואף טען שהיא זאת אשר גרמה לו נזקים ופגעה בשמו הטוב. השופטת הבהירה כי מדובר בפסק דין חלוט והיא מאמצת את עובדות כתב האישום שבו הורשע. קביעה זו מקימה אחריות לתשלום פיצויים במסגרת התביעה הנזיקית הנוכחית.


אילו נזקים פיזיים, נפשיים וכספיים נגרמו לבת בעקבות מעשיו של אביה?


בית המשפט מינה מומחה רפואי בתחום הפסיכיאטריה לצורך קביעת הנזקים הנפשיים שנגרמו לבת. על פי חוות דעתו, היא סובלת מנכות פסיכיאטרית, הכוללת תסמונת חרדתית פוסט טראומתית, ובמשך השנים סבלה מקשיים בשינה, סיוטים ואף חוותה מספר ניסיונות אובדניים. על פי קביעתו, נכותה הרפואית עומדת על שיעור של 20%.


בנוגע לנכותה התפקודית, ציינה השופטת כי מעבר לפגיעות המיניות שחוותה, אולצה הבת להפסיק את לימודיה בכיתה ח' לפי דרישת אביה. השופטת העמידה את נכותה התפקודית על שיעור של 20%.


השופטת ציינה כי מעשי האב גרמו לבתו לכאבים פיזיים ונפשיים עצומים, אשר לא פסקו גם לאחר מעצרו. בחברה השמרנית שאליה היא שייכת, המעשים אף פגעו בשמה הטוב. פסיקת הפיצויים עבור כאב וסבל צריכה לשקף את סלידת מערכת המשפט ממעשי אלימות מינית חמורים המתבצעים בתוך המשפחה, הוסיפה השופטת, וקבעה פיצויים עבור ראש נזק זה על סך של 650 אלף שקלים.


מעבר לכך נפסקו לזכות הבת פיצויים עבור הפסדי שכר לעבר בסך של 316 אלף שקלים, ועבור הפסדי שכר לעתיד - סכום של 640 אלף שקלים. סכום הפיצויים עבור הפסדי פנסיה נקבע על סך של 271 אלף שקלים, עבור הוצאות רפואיות - 50 אלף שקלים, ועבור עזרת המשפחה - 100 אלף שקלים.

 

יש לך שאלה?

פורום עבירות מין ותלונת שווא במשטרה

 

מתוך סכום הפיצויים הכולל נוכה סך של 873 אלף שקלים בגין התשלומים שקיבלה הבת מהביטוח הלאומי, וכן סכום הפיצויים שקיבלה במסגרת ההליך הפלילי. בסופו של דבר חויב האב בפיצויים של מיליון ן-84 אלף שקלים, וכן בתשלום הוצאות משפט בסך של 40 אלף שקלים.


תמ"ש 49721-09-17