פעמים רבות בחייו של נכס פונה בעליו בבקשה לרשות המקומית ליתן פטור מתשלום הארנונה, אך מה קורה כאשר הנכס מושכר לגורם שלישי הפונה לרשות* ומנצל הוא עצמו את אותו הפטור ?

על מנת שתוכל הרשות המקומית לחייב בארנונה נדרשים שני תנאים מצטבים, הראשון כי יעשה שימוש בנכס והשני כי אדם יחזיק בנכס, כאשר פירוש המילה "מחזיק" הינו "אדם המחזיק למעשה בנכס כבעל או שוכר או בכל אופן אחר, למעט אדם הגר במלון או פנסיון".

בעניין קביעת המחזיק אין כל שיקול דעת לרשות וזהות המחזיק נקבעת בהתאם להודעה שנמסרה לרשות, ובמקרה שלא נמסרה הודעה – תפנה הרשות לבעל הזיקה הקרובה ביותר, קרי לבעלי הנכס, לבעל השליטה בו או לשוכר.

כפועל יוצא מהאפשרות של הרשות לחייב בארנונה, רשאי הנישום ( אותו גורם אשר חוייב בארנונה ) לפנות לרשות בבקשה לפטור, אך מה במקרה בו חוזה השכירות בין שוכר למשכיר אינו מציין דבר לגבי בעל זכות השימוש בפטור?

כך מקרה שקרה ונידון לאחרונה בבית המשפט, ועניינו בבעל דירה ברחוב שקט בעיר תל אביב יפו, אשר בחר להשכיר את הדירה לשוכר צעיר לתקופה של שנתיים.
לאחר השנה הראשונה בה החזיק בנכס, נאלץ השוכר לנסוע במסגרת עבודתו לארה"ב לתקופה של 6 חודשים ועל כן ביקש לחסוך בהוצאותיו, כולל חשבון הארנונה.
לאחר שפינה את כל חפציו, פנה השוכר לעיריה בבקשה לפטור מארנונה וטען ל"פטור לנכס ריק".
לאחר בדיקה מטעם העיריה וסיור מטעם פקח בנכס עצמו, ניתן הפטור המיוחל לאותו השוכר וזאת ללא ידיעת הבעלים.

כשנה לאחר מכן, ולאחר סיום הסכם השכירות פינה השוכר את הדירה ובעל הדירה החל בחיפושים אחר שוכר חדש.
משלא מצא שוכר לטעמו, נזכר בעל הדירה כי ישנה אפשרות לדרוש פטור מארנונה לתקופת החיפושים, וזאת מפאת היות הדירה ריקה מכל אדם וחפץ.
אך כאשר פנה בעל הדירה לעיריה, נדהם לגלות כי אין הוא זכאי לפטור משום שאותו הפטור הינו חד פעמי וניתן כבר לשוכר הדירה כשנה לפני כן.
בעל הדירה נאלץ לשלם אלפי שקלים בגין חובות ארנונה, על אף היות הנכס ריק, במשך כל אותם חודשים עד למציאת השוכר החדש.

המצב החוקי כיום מגלה כי אין כל דרך חוקית למנוע משוכר להגיש בקשה לפטור ללא ידיעת הבעלים וליהנות מהפטור במקום הבעלים, אך עם זאת ישנה דרך למנוע הישנות מקרים כגון אלו בעתיד.
האפשרות המקובלת והפשוטה ביותר הינה דווקא פתרון חוזי, וכוללת ניסוח סעיף בחוזה השכירות המסדיר את אופן תשלום הארנונה, אופן בקשת הפטור ואף קובע סנקציות במקרה של שימוש לרעה בזכות המשכיר לבקש פטור.

את חוזה השכירות והסעיפים הנוגעים לעניין הארנונה רצוי אף לחזק בבטחונות מתאימים, אשר יינתנו על ידי השוכר וייפרעו במקרה של הפרה.

* במאמרי קיימת התייחסות למושג "רשות" – המדובר בכל סוגי הרשויות המקומיות ובכלל זה עיריות ומועצות אזוריות.