מהו סימן מסחר:
סימן מסחר הוא מרכיב זיהוי ייחודי וספציפי, הבא לידי ביטוי באמצעות אותיות, שמות, דמויות, צבעים, צלילים ושילובים שלהם בנוגע לשירותים או סחורות של בעליו ובהתאם לכך, מגן על הייחודיות של אותו בעלים.


סימן מסחר יכול להיות מורכב ממילים או אותיות, מכיתוב בפונט ייחודי, מלוגו או צורה בלבד ואפילו מדמות מסוימת המזוהה עם המוצר. צלילים או אותות אף הם יכולים להיחשב ולהירשם כסימן מסחר.


מטרתו של סימן מסחר היא יצירת זהות בין הסימן למוצר, באופן שהציבור יידע לקשר אותו מיד עם סוג של סחורה או שירותים מסוימים. פקודת סימני מסחר [נוסח חדש], תשל"ב – 1972 מגדירה "סימן מסחר" כסימן המשמש, או מיועד לשמש, אדם לעניין הטובין או השירותים שהוא מייצר, סוחר או מספק.

 

הגנות על בעלים של סימן מסחר:


כאמור, רישומו של בעלים תחת סימן מסחר מתבצע בפועל בהתאם להוראות פקודת סימני מסחר וההגנות מתקיימות בפועל רק עם השלמת הרישום.


ברגע שמושלמת הבעלות, ניתן למנוע מכל גורם אחר לעשות שימוש בסימן הרשום ללא רשות. שימוש בלתי מורשה מהווה הפרה של הסימן, ולבעל הסימן עומדת זכות התביעה כנגד המפר, בין היתר לפיצוי כספי, למתן צו מניעה וכד'. הגנות אלה תקפות אך ורק במדינות בהן סימן המסחר נרשם על שם הבעלים, כלומר, בכדי להפוך את ההגנות לגלובליות או להכלילן במדינות אחרות, יש לבצע רישום פרטני בכל מדינה ומדינה.


הליך ביצוע רישום סימן מסחר


רישום סימן מסחר מתבצע באמצעות הגשת בקשה לרשם סימני המסחר (רשות הפטנטים) שמקום מושבו בירושלים. פקודת סימני המסחר תקפה בכל שטחי ישראל, כולל במזרח ירושלים וברמת הגולן. בבקשת הרישום צריך לציין או לתאר את הסימן עצמו שמבקשים לרשום ואת סוג המוצרים או השירותים שלגביהם מבקשים לרשום את הסימן. כל סימן ניתן להגיש לרישום לגבי סוגים שונים של מוצרים או שירותים. הסימן המבוקש נבחן על ידי בוחני מחלקת סימני מסחר, על מנת לוודא שהוא עומד בקריטריונים הקבועים בחוק ושאין סימן דומה שכבר רשום ותקף. כמו כן, נבדק היעדר חשש להטעיה או לדמיון בהשוואה לסימנים אחרים, וזאת למניעת פגיעה בקניינו של אחר וכן למניעת הטעייה ציבורית גורפת. יצוין, כי סימן שמאושר לרישום מתפרסם להתנגדויות מטעם הציבור. אם בחלוף שלושה חודשים לא מוגשת התנגדות – הסימן נרשם בפנקס סימני המסחר ותוקפו למפרע מיום הגשת הבקשה. תוקפו של רישום סימן מסחר הוא עשר שנים מיום הגשת הבקשה לרישום, ולאחר מכן ניתן להאריך את תוקף הרישום לעשר שנים נוספות בכל פעם.