הסדרת מעמדו של בן זוג זר בישראל מוסדר באמצעות נהלים של רשות האוכלוסין וההגירה. כך למשל נוהל הטיפול במתן מעמד לבן זוג זר הנשוי לאזרח ישראלי (נוהל מס' 5.2.2008) עוסק בהתאזרחות אזרח זר מכוח נישואיו לאזרח ישראלי בנישואין קבילים. הבסיס המשפטי לכך הינו סעיף 7 לחוק האזרחות, תשי"ב-1952 הקובע כי בעל ואשה שאחד מהם אזרח ישראלי מקנה לבן הזוג האחר אפשרות לקבלת אזרחות ישראלית.

 

דוגמא נוספת, הינה נוהל הטיפול במתן מעמד לבני זוג של ישראלים, לרבות בני זוג מאותו המין (נוהל מס' 5.2.0009) העוסק בסדרת מעמדו של בן זוג זר, לרבות בני אותו מין, המקיים חיים משותפים ללא נישואין עם אזרח ישראלי או בעל רשיון לישיבת קבע בישראל. במסגרת העמידה בהוראות הנוהל, בן הזוג הזר עתיד להתחיל הליך הנקרא "הליך מדורג". במהלכו בן הזוג הזר יקבל רישיון ישיבה ארעי בישראל ויוכל לנהל את חייו יחד עם בן זוגו בישראל. בסיומו של ההליך המדורג ובהתאם לעמידה בנוהל מס' 5.2.2003 בן הזוג הזר יקבל מעמד של תושב קבע.

 


ייצוג נכון בבקשות ובהליכים מסוג זה הינן בעלות חשיבות יתרה. הסיבה העיקרית לכך היא שלרשות ההגירה והאוכלוסין קיים שיקול דעת רחב ביותר באופן בקבלת החלטות ובאישור אשרות שהייה. בנוסף, מדובר בהליך פרוצדורלי סבוך הכולל ראיונות פרונטליים הדורשים הכנה מוקדמת ומענה על שאלות שמטרתם בחינת כנות הקשר הזוגי בין בני הזוג. דחיית בקשה אינה עובדה מוגמרת, אך יש בה לסרבל ולהאריך את ההליך.

 

 

למשרד ניסיון בהליכים מסוג זה והוא נותן מענה וליווי לאורך כל התהליך עד לקבלת האזרחות הישראלית.  


עודכן ב: 19/03/2023