* עו"ד דניאל חי עזרא כיהן משך שלוש שנים כמפקד בית הסוהר חרמון, שהינו מרכז ארצי של שירות בתי הסוהר לטיפול ושיקום אסירים.

 

 

מאמר זה ידון בתנאים המשפטיים להגשת עתירת אסיר בנושא יציאה לחופשה וכיצד בתי המשפט בישראל מתייחסים בפסיקתם לעתירות המוגשות בנושאים הללו.

 


הבסיס החוקי להגשת עתירת אסיר לצאת לחופשה נמצא בסעיף 62א.(א) בפקודת בתי הסוהר [נוסח חדש], תשל"ב – 1971, הקובע שאסיר רשאי להגיש עתירה ליציאה לחופשה בבית המשפט המחוזי שבאזורו נמצא בית הסוהר בו מרצה האסיר את מאסרו.

 

ככלל, דיון בעתירת אסיר לצאת לחופשה יתקיים בפני שופט מחוזי אחד, כפי שיקבע נשיא בית המשפט המחוזי בו מתקיים הדיון.

 

 

מהם התנאים להגשת עתירת אסיר לצאת לחופשה?

 

 

בפסיקות בתי המשפט, במהלך השנים, בנושא התנאים ליציאת אסיר לחופשה, נקבע, כי חופשה אינה נמנית עם זכויות היסוד המוקנות לאסיר, אלא היא הטבה הנתונה לשיקול דעת של הגורם המוסמך בבית הסוהר.

 


חשוב לומר, כי הזכות לחופשת אסיר אכן קיבלה מעמד מסויים בפסיקת בתי המשפט, אך באותה נשימה קבעו בתי המשפט השונים – בראשם בית המשפט העליון – כי לא מדובר בזכות מוקנית אלא בפריוילגיה המוענקת בהתאם לשיקול הדעת של גורמי שב"ס.

 


הבסיס החוקי בשירות בתי הסוהר בנושא יציאת אסיר לחופשה נמצא בפקודות ובנהלים הבאים: סעיף 36 לפקודת בתי הסוהר מעניק לשר לביטחון הפנים את הסמכות לאשר יציאת אסיר לחופשה. סמכותו של השר לביטחון הפנים מואצלת לבעלי תפקיד שונים בשירות בתי הסוהר.

 


פקודת הנציבות 04.40.00 "חופשות אסירים" קובעת את התנאים ליציאת אסיר לחופשה, בין היתר קובעת הפקודה כי חופשה אינה זכות מוקנית, אלא טובת הנאה הנתונה לשיקול דעת.

 

שיקול הדעת שעל הגורמים בשירות בתי הסוהר לעשות טרם החלטה צריך להיות מבוסס על האיזון בין רצונו של האסיר לצאת לחופשות לבין אינטרסים ציבוריים שונים, בהם: הגנה על שלום הציבור ובטחונו, הגנה מפני מסוכנות האסיר והחשש מפני הישנות עבירות.

 


אסיר הרואה עצמו נפגע מהחלטת גורמי שירות בתי הסוהר בנוגע ליציאתו לחופשה – כמו גם לכל נושא אחר הקשור למאסרו או מעצרו (במידה ומדובר בעציר) – רשאי להגיש עתירה בעניין לבית המשפט המחוזי באזור השיפוט של בית הסוהר בו מרצה האסיר את מאסרו.

 


מתי יתערב בית המשפט בהחלטת שב"ס בעניין יציאת אסיר לחופשה?

 

 

באחת הפסיקות המרכזיות של בית המשפט העליון הדנה בשאלת ההתערבות של הערכאות המשפטיות בהחלטת גורמי שירות בתי הסוהר שלא להוציא אסיר לחופשה, נקבע כי ככלל הביקורת על החלטות מסוג זה תהיינה מצומצמות יחסית וממוקדות לבחינת סבירות ההחלטה של הגורם המחליט בשירות בתי הסוהר. בנוסף, בוחן בית המשפט האם נפל פגם בהחלטת הגורם המחליט בשירות בתי הסוהר, המצדיק התערבות.

 


חשוב לציין, כי בית המשפט העליון רואה ביציאת אסיר לחופשה יתרונות רבים, כגון: חיזוק הקשר בין האסיר לבני משפחתו, יוצרת תמריץ להתנהגות טובה של האסיר, מקלה באופן זמני על החסכים שמביא עימו המאסר ותורמת רבות להליך שיקומו של האסיר.

 

לפי בית המשפט העליון, נהוג להתיר חופשות לאסירים אלא אם קיימים טעמים משמעותיים המצדיקים מניעת חופשה מאסיר.

 


כאמור, עו"ד דניאל חי עזרא שירת פיקד בעברו על בית הסוהר חרמון – מרכז ארצי לטיפול ושיקום אסירים – וכיום מלווה ומייצג אסירים טרום ובעת מאסרם.

 


* הערה: מאמר זה הינו למטרת מידע כללי ואינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני עם עורך דין המייצג אסירים. בנוסף, אין הדבר מהווה המלצה או תחליף לייעוץ בנושא.


עודכן ב: 15/03/2023