בשורה ארוכה של פסקי דין, הופטרו ערבים מערבותם (בחלקה או במלואה) ולו רק בשל העובדה כי הנושה לא המציא להם הודעה על כך שהגיש תביעה נגד החייבים העיקריים או כי החייבים העיקריים הפרו את התחייבויותיהם כלפיו, ובכך למעשה שלל מהערבים את זכותם היסודית להקטין את נזקיהם הצפויים.

כך למשל :

(1)מקרה בו חתמו ערבים על שטר חוב לפקודת הבנק וזאת להבטחת פירעון הלוואה של לווה מסוים. באותו מקרה הבנק נתן ארכה ללווה לפירעון ההלוואה ולא הודיע על כך לערבים. לטענתם, אילו ידעו מבעוד מועד על אי-פירעון ההלוואה ועל הארכה אשר ניתנה ללווה - היו נוקטים באמצעים הנדרשים לפירעון השטר ; ועל כן מחדלו זה של הבנק גרם להם נזק.

 

טענה זו התקבלה על ידי בית משפט עליון וזאת מכח חובת הזהירות החלה על הבנק כלפי הערבים ומעיקרון תום הלב. עוד נקבע על ידי ביה"מ כי אי מתן הודעה לערבים מהווה הפרה מצד הבנק של אמות המידה להתנהגות ראויה ביחסיו עםהערבים. בנסיבות אלו ומשהוכח על ידי הערבים כי נגרם להם נזק בגין אי מתן ההודעה – שוחררו הערבים באופן מלא מחבותם על פי שטר החוב.

(2)מקרה נוסף בו הערבה ערבה לשתי הלוואות, אשר ניתנו ללווים לטובת רכישת דירה. החייבים העיקריים (הלווים) לא פרעו את חובם לבנק, ולפיכך, לאחר שהבנק מכר את הדירה הממושכנת ותבע את החייבים העיקריים – הוא גם תבע את הערבה לתשלום יתרת החוב.

שם נטען על ידי הערבה כי היא בבחינת "ערב יחיד" – היא אינה בת זוג או שותפה של החייבים והיא חתומה על שתי ערבויות נפרדות, אשר לא הוכח כי נחתמו לרכישת אותה הדירה ואשר סכומה של כל אחת מהן בנפרד נמוך מהסכום הנדרש בחוק ; וככזו, הרי שהבנק מחויב היה להודיע לה על כך שהחייבים העיקריים לא קיימו את חיוביהם.

בית המשפט קבע כי בין אם מדובר בשתי הלוואות שונות ובין אם מדובר בשני חלקים של אותה הלוואה - יש להתייחס אליהן כאל הלוואות נפרדות, לצורך הקביעה אם מדובר בערבה יחידה, שכן ההלוואות נלקחו במועדים שונים ובחוזים נפרדים ועל כן יש לבחון כל אחת מהן בנפרד.

ומשכך ומכח עקרון תום הלב, הרי שהבנק מחויב היה למסור לה הודעה על כך שהוגשה תביעה נגד החייבים העיקריים (ולא די בכך שהבנק שלח את ההודעה אלא עליו היה להוכיח כי הערבה קיבלהאת ההודעה לידיה).
הבנק לא עשה כן ובכך נשללה למעשה זכותה היסודית של הערבה להתייחס במועד הרלוונטי ליכולת הכלכלית של החייבים העיקריים ולהקטין את נזקיה (כך למשל יכולה הייתה הערבה לדרוש את התשלום מהחייבים).

באותו מקרה הערבה שוחררה מערבותה באופן חלקי.


עודכן ב: 02/04/2009