ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי המתייחס למצב בו אדם מגיע לרגע שאינו מסוגל לקבל החלטות בנוגע לענייניו.
צוואה מורה מה ייעשה ברכוש אדם שנפטר, ואין לה שום תוקף בחיי המצווה.

 

ייפוי כוח מתמשך, מה זה, מי זקוק לו ומאילו סיבות?
אחת הזכויות הבסיסיות שלנו כבני אדם היא לקבל החלטות על גופנו ורכושנו. זכויות אלו מעוגנות בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו – הזכות שלא יפגעו בחיי, בגופי, בכבודי ובקנייני.


יש רגעים בחיים שאנחנו מופתעים, אך עם ההפתעה, אנחנו גם מוכנים לרגע. לדוג', כשיש לנו רכב אנחנו רוכשים ביטוח, גם לדירה או לבית.
אף אחד מאיתנו לא מתכנן להיות חסר ישע, אך רבים המקרים בהם אנו או הסובבים אותנו נתקלים באירוע מכונן המשתק אותנו או את היקרים לנו לתקופה – קצרה, ארוכה או תמידית.


מה קורה בשלב שבו האדם כבר לא יכול לשמור על זכויות היסוד הללו ולקבל החלטות עבור עצמו, למשל עקב פגיעה שכלית או נפשית קשה? כאן נכנס לתמונה מסמך - ייפוי הכוח המתמשך.


את ייפוי הכוח המתמשך זכאי לערוך כל בגיר וכשיר מעל גיל 18, המעוניין לתכנן את עתידו ולקבל החלטות הרות גורל שיש בהן בכדי להשפיע על אורח חייו, כאשר הוא מודע לכך שבעתיד הנראה לעין הוא עשוי להיות לא מסוגל להחליט בענייניו בכוחות עצמו וכי מצבו הקוגניטיבי יכול להשתנות לרעה.


ייפוי כוח מתמשך מאפשר הגנה לאדם העורך אותו, שכן בעודו בריא וצלול, הוא מחליט מי ינהל את ענייניו, ובוחר באדם שהוא סומך עליו, לקבל את ההחלטות במקומו ולא נותן ליד הגורל ולהחלטה של בית משפט לעשות זאת. עורך המסמך מחליט באופן עצמאי על זהות מיופה הכוח, שיהווה את הסמכות הבלעדית לטיפול בענייניו השונים באמצעות המסמך המשפטי. על אותו אדם או קבוצת אנשים (מצומצמת) שנבחרה על ידו, תוטל האחריות בדבר ענייניו האישיים, הרפואיים והרכושיים, במקרה שמצבו הבריאותי יתדרדר, חלילה, עד לכדי מצב שלא יאפשר לו לקבל החלטות בצורה מושכלת.


אז בשביל זה עושים צוואה, לא?
לא! צוואה היא מסמך בו אדם מצווה את רכושו בפטירתו לאחר. צוואה נכנסת לתוקף רק עם פטירתו של אדם.
ייפוי כוח מתמשך נועד לתת מענה למקרים של חוסר יכולת לשלוט על חייו ועל החלטותיו של אדם, במהלך חייו. כך, שצוואה אינה נותנת ולא יכולה לתת לכך מענה.

 

אילו עניינים יכולים להיכלל בייפוי כוח מתמשך?
ראשית, חשוב להבהיר, כי מיופה הכוח יוכל לפעול אך ורק עפ"י הנחיות והסמכות שנתן הממנה למיופה הכוח, אשר מצוינות במפורש בייפוי הכוח המתמשך. ניתן לכלול בייפוי הכוח המתמשך עניינים רפואיים, רכושיים ואישיים.


עניינים רפואיים – מתן סמכות למיופה הכוח להסכים או לסרב לפרוצדורה רפואית, לדוג' – מתן הסכמה לניתוח. כמו גם, להתייעץ עם רופאים, להחליט על דרכי קבלה של טיפול רפואי, לייצג בוועדות רפואיות, לעיין בתיק הרפואי, קבלת מרשמים ותרופות, וכל האמור - בתנאי שהממנה נתן הוראות ספציפיות בעניין.


עניינים רכושיים – מתן סמכות למיופה הכוח לקבל החלטות ולבצע פעולות בקשר לנכסים של הממנה, בקשר לכספים ולהתחייבויות שלו, בין היתר ניהול חשבונות הבנק, הדרך שבה מעוניין להשקיע את כספיו, ניהול נכסי נדל”ן, ניהול עסק, ניהול קופת גמל או קרן השתלמות, מיצוי זכויות עבור הממנה ועוד.


עניינים אישיים – מתן סמכות למיופה הכוח לקבל החלטות ולבצע פעולות בקשר לכלל ענייניו של הממנה שהם לא רכושיים ואינם עניינים רפואיים. כך למשל גם ניתן לכלול כיצד יהא אדם מעוניין לשמור על רווחתו, על איכות חייו, סיפוק צרכים יומיומיים, שמירה על אורח החיים התרבותי, האתני והדתי של הממנה, בחירת מקום מגורים למשל (בבית עם מטפל או בדיור מוגן לדוגמא).


האם ניתן לערוך ייפוי כוח מתמשך לבד, כמו שניתן לערוך צוואה למשל?
התשובה היא לא. עריכת ייפוי כוח מתמשך יכולה להתבצע רק ע"י עורך דין שעבר הכשרה וקיבל הסמכה ממשרד המשפטים – האפוטרופוס הכללי - לעריכת ייפוי כוח מתמשך .


את ייפוי הכוח המתמשך חובה להפקיד אצל האפוטרופוס הכללי אשר, בין היתר, מנהל מאגר הפקדות של ייפוי כוח.


מה קורה אם לא חתמתי על ייפוי כוח מתמשך?
כמובן שתמיד קיימת גם האפשרות לא לעשות כלום. במקרה כזה, היה והאדם לא יהיה מסוגל לדאוג לענייניו, עשויים הקרובים לו או רשויות הרווחה לפנות אל בית המשפט, בבקשה למנות לו אפוטרופוס אשר ידאג לענייניו במקומו.


מה ההבדל בין ייפוי כוח מתמשך להליך של מינוי אפוטרופוס?
הן מינוי אפוטרופוס והן ייפוי כוח מתמשך הם כלים משפטיים שנועדו לתת מענה למצב שבו אדם אינו מסוגל לדאוג לענייניו. אך בעוד מינוי אפוטרופוס מתבצע על ידי בית המשפט, עפ"י רוב לבקשת בני משפחה או רשויות הרווחה, לאחר שהאדם כבר אינו מסוגל לדאוג לענייניו, ייפוי כוח מתמשך נעשה על ידי אדם בשלב שהוא מסוגל להבין וללא צורך בפנייה לבית משפט.


הבדל חשוב נוסף - שבמינוי אפוטרופוס, בית המשפט הוא הקובע את זהות האפוטרופוס בעוד שבייפוי כוח מתמשך, האדם הוא שקובע את זהות מיופה הכוח שיטפל בענייניו. כמו גם, בייפוי כוח מתמשך, האדם יכול לתת הוראות מפורטות בנוגע לטיפול בענייניו.
הבדל נוסף, אפוטרופוס המתמנה על ידי בית המשפט נדרש להגיש דוחות שנתיים לאפוטרופוס הכללי, בעוד שמיופה הכוח בייפוי כוח מתמשך אינו נדרש לעשות כן.


לסיכום, ייפוי כוח מתמשך, חשוב לא פחות מצוואה, ולא פחות מביטוח סיעודי ומקנה ביטחון לגבי העתיד. כל אדם בגיר שיכול לקבל החלטות על עצמו, הרוצה שתישמר לו הזכות להחליט גם בשלב בו לא יוכל לקבל החלטות ולנהל את ענייניו – מומלץ שידאג לערוך לעצמו ייפוי כוח מתמשך.