במהלך מאי 2004, הצטרפה פולין לאיחוד האירופאי וכעת היא נמנית כאחת מ-27 מדינות האיחוד. בשל כך, קבלת אזרחות פולנית משמעותה זכייה במעמד יוקרתי של אזרח האיחוד האירופי.

 

בעל אזרחות פולנית הינו אזרח האיחוד האירופאי , בשל כך הוא זכאי להטבות רבות אשר הן מנת חלקם של אזרחי האיחוד. היתרונות הבולטים של אזרחי האיחוד הינם בתחומים משמעותיים בחיים כגון עבודה, לימודים, חופש תנועה ועוד, כמפורט להלן:

 

לימודים- הליך גיוס המועמדים מממדינות האיחוד עבור האוניברסיטאות הינו אחיד. משכך, בעלי אזרחות פולנית הינם בעלי זכות ללמוד ולקבל מלגות במוסדות להשכלה גבוהה במדינות החברות באיחוד גם אם הם אינם תושבי האיחוד. יש לציין כי במדינות רבות של האיחוד, הלימודים הינם חינם או בהנחה משמעותית. לפיכך, בעל אזרחות פולנית יכול להיות זכאי אף הוא בלימודים ללא עלות במוסדות השכלה גבוהה שונים ברחבי האיחוד.

 

עבודה- אזרחי פולין ובעלי דרכון פולני לפי סעיף 39 של האמנה המכוננת של הקהילה האירופאית, נהנים מחופש התנועה של העובדים בין מדינות האיחוד האירופאי. בשל כך, בעלי אזרחות פולנית יכולים לעבוד בכל מדינות האיחוד האירופאי בתנאים זהים של אזרחי המדינה וללא אפליה מכל סוג שהוא.

 

שירותי בריאות- כחלק ממדינות האיחוד האירופאי, אזרחי פולין יכולים ליהנות משירותי בריאות ציבוריים בחינם ברחבי האיחוד וללא הבדל בינם לבין אזרחי מדינות אחרות.

 

רכישת מקרקעין- בעל אזרחות פולנית יכול לרכוש נדל"ן בפולין ללא כל הפרעה וללא צורך בשותף מקומי או בחלק מארצות האיחוד.

 

חופש תנועה וזכויות פוליטיות- אזרחי פולין נהנים מחופש תנועה מוחלט בין מדינות האיחוד שזו מאחת מחירויות היסוד של הסכמי הקמת הקהילה האירופאית. בעלי אזרחות פולנית, כחלק מהאיחוד, רשאים להתיישב בכל חלקי האיחוד בתנאי שיש להם מספיק משאבים כלכליים להתיישבות זו.

 

בנוסף לזכויות המצוינות עד כה, אזרחי פולין כחלק מאיחוד האירופאי זכאים להקים עסק בארה"ב מסוג 2- E שתוקפה אינה מוגבל וכן לנהל עסקים בארה"ב. יש לציין כי נסיעה עם דרכון פולני לרוב בטוחה יותר שכן פולין נחשבת למדינה שלווה שאזרחיה אינם חשופים להתקפות ארגוני הטרור.

 

לאור היתרונות המצוינים לעיל, רבים מהישראלים מעוניינים להחזיק בדרכון פולני כדרכון נוסף על מנת להשתייך לאיחוד האירופאי.
כמו כן, ישראלים רבים מעוניינים להחזיק באזרחות נוספת "על כל מקרה שלא יבוא".


עולה השאלה מי זכאי לאזרחות פולנית?

 

צאצא לבן משפחה שנולד בפולין או בשטחים שהיו תחת השלטון הפולני ערב מלחמת העולם השניה, זכאי לקבל אזרחות פולנית בכפוף לתנאים הקבועים בחוק הפולני,אלא אם כן מבקש האזרחות או אביו או סבו איבדו את אזרחותם הפולנית בנסיבות האמורות בחוק הפולני. את האזרחות הפולנית של יליד פולין (דור ראשון), ניתן להוכיח באמצעות מסמכים ישירים כגון תעודת לידה או מסמכים עקיפים כגון תעודות ביה"ס או ממקום העבודה וכדומה.


החוקים המרכזיים הקובעים את התנאים לקבלת אזרחות פולנית הינם החוק בדבר אזרחות פולנית משנת 1920, חוק בדבר אזרחות פולנית משנת 1951 וחוק האזרחות הפולנית משנת 1968.

 

הכלל הינו שהחוק הרלוונטי שיחול על אדם הינו החוק אשר היה בתוקף ביום עזיבת האזרח את פולין, כך שאזרחים פולנים שעזבו את פולין בין השנים 1920-1951 זכאותם לאזרחות פולנית תיבחן לפי החוק משנת 1921 לעומת אזרחים פולנים שעזבו את פולין לאחר 1951, זכאותם לאזרחות פולנית נבחנת לפי החוק משנת 1951 או משנת 1968.

 

החוק שנחקק בשנת 1920, מפרט את הנסיבות בהן אדם עלול לאבד את אזרחותו הפולנית. כך למשל, גבר אשר שירת בצבא זר עד ליום 19.1.51, איבד את אזרחותו הפולנית. בדומה, אישה אשר קיבלה אזרחות זרה (לא פולנית) בהיותה מעל גיל 18 ולפני יום 19.1.51, גם כן איבדה את אזרחותה הפולנית.

 

חשוב לציין כי אין הגבלת דורות בזכאות לקבלת אזרחות פולנית כך שצאצאיו של אדם יכולים לקבל אזרחות פולנית וכן גם צאצאיהם וכן הלאה. את המסמכים דרכם ניתן להוכיח זכאות לאזרחות פולנית ניתן לחפש בארכיונים בפולין. כמו כן, ניתן למצוא מסמכים בארכיונים השונים בישראל כדוגמת הסוכנות היהודית, יד ושם, הארכיון הציוני בירושלים או מסמכים ממשרד הפנים הישראלי המעידים כי אביו/סבו של הצאצא נולדו בפולין.

 

יש לציין כי לאור היתרונות אשר צוינו לעיל, הרשויות בפולין מנסות להעלות קשיים בתנאים ובבירוקרטיה בדרך לאזרחות הנכספת ועל כן מומלץ להיעזר בעורך דין המומחה בתחום על מנת להשלים את ההליך בצורה המהירה והיעילה ביותר.

 

כדאי לזכור כי במידה והבקשה לקבלת אזרחות פולנית נדחית, ניתן להגיש ערעור על ההחלטה לבתי המשפט בפולין. ישנה חשיבות רבה להגשת הערעור במועד שכן איחור בהגשת הבקשה או הערעור, עלולים לסתום את הגולל על האפשרות לקבל אזרחות פולנית.