ת"פ 9849-02-12

 

החוק בישראל קובע כי תכשיטים חייבים להיות מסומנים בסימן ההיכר של טוהר המתכת אשר בה נעשה השימוש בתכשיט. כאשר משקלו של הזהב בתכשיט נמוך משני גרם, לא קיימת כלפיו חובת סימון. על פי רוב, מדובר בסימון אשר מוטבע ליד הסוגר של התכשיט או בצידו האחורי. אי הטבעת סימון כאמור מהווה עבירה אשר עלולה לגרור הגשת כתב אישום. להלן דוגמא למקרה כגון דא.

 

יש לכם שאלה?

פורום כתב אישום

פורום יזמות עסקית

 

בעל חנות תכשיטים ברמת גן הורשע בבית המשפט השלום בתל אביב בגין אי סימון תכשיטים. בית המשפט הטיל על בעל החנות קנס בסך 7,000 שקלים. כתב האישום הוגש על בסיס ביקורת פתע אשר נערכה בחנותו של הנאשם על ידי מבקרים מטעם יחידת סחר פנים במחוז ת"א והמרכז של משרד התמ"ת. המבקרים בדקו את התכשיטים בחנות ומצאו כי על חלקם, בניגוד להוראות החוק, לא הוטבע סימון אימות טוהר. מדובר בעבירה על חוק התקנים והוראות התקנים, וכן על דרישות התקן הישראלי.

 

בעקבות ממצאי הבדיקה, הוגש כתב האישום דנן. כתב האישום ייחס לבעל החנות עבירות של החזקה ומכירה של תכשיטים שאינם מתאימים לדרישות התקן, ואי מסירת מוצרי זהב לבדיקה אצל מכון התקנים. במסגרת גזר הדין, בית המשפט קבע כי הנאשם יחתום על התחייבות על סך 7,000 שקלים במסגרתה הוא מתחייב להימנע מלעבור עבירה כגון דא בשלוש השנים הקרובות.

 

הממונה על מחוז ת"א והמרכז במשרד התמ"ת, ציפי שיינקמן, קראה לצרכנים - בעקבות הכרעת הדין - לשים לב לסימון טוהר הזהב אשר אמור להיות, על פי חוק, מוטבע מאחורי כל תכשיט זהב. "אנו נוקטים בפעולות רבות על מנת למנוע עבירות של בעלי חנויות תכשיטים על הוראות התקן ודרישות החוק", אמרה שיינקמן, "במסגרת פעולותינו אנו מבצעים גם בדיקות פתע בחנויות וברשתות השיווק".
התובעת במשרד התמ"ת הצטרפה לדברים ואמרה - "ההוכחה הבטוחה ביותר לכך שהתכשיט עשוי מזהב טהור הינה כאשר מוטבע עליו סימון אימות על ידי מכון התקנים. מדובר בהוראה אשר אמורה להבטיח לצרכן כי התכשיט אותו רכש עשוי מזהב בטוהר שהובטח לו".