ת"פ 1120-09


בעל פיצוציה אשר הוגש כנגדו כתב אישום בגין עבודה בשבת והעסקת עובדים יהודיים ביום המנוחה השבועי, טען כי הוא פעל מכוח ההיתר להפעלת בתי אוכל ובתי קפה לפי חוק שעות עבודה ומנוחה. לטענתו של הנאשם, המקום המדובר לא היה אלא "גלידרייה אשר נמכרו בה גם חטיפים, סיגריות, ממתקים וסנדוויצ'ים". אי לכך, טען הנאשם, עסקינן בבית אוכל אשר היה ניתן להפעילו בשבת.


המסגרת המשפטית


פסק הדין המנחה לעניין סוגיה זו ניתן בבית הדין הארצי לעבודה בע"פ 29394-06-11, יהודה נתיב נ' מדינת ישראל. במסגרת פסק דין נתיב, בית הדין לעבודה נדרש לבחון את משמעות פרשנותו של המושג "בית קפה" אשר בהיתר הכללי. בית הדין הארצי הדגיש כי האיסור על העסקת עובד יהודי בשבת מקפל בתוכו משמעויות חברתיות וסוציאליות. נקבע אפוא כי מדובר בהוראת חקיקה אשר מבססת את יסודותיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. עם זאת, ישנם מקרים בהם החוק מתיר העסקה של עובדים בשבת. סעיף 12 לחוק מסייג וקובע כי ישנם בתי עסק אשר אין לאסור עליהם לעבוד בשבת. כפועל יוצא מכך, ניתן היתר כללי להעסקת עובדים בשבת בבתי מלון, בתי קפה ובתי אוכל.

 

יש לכם שאלה?

פורום זכויות מעסיקים

פורום הקמת חברה

פורום יזמות עסקית


בפסק הדין בעניין נתיב, בית הדין הארצי לעבודה דחה את טענתו של בעל חנות "דראגסטור" לכך שעסקו הינו בית אוכל. נקבע כי "ההיצע שעסקו של הנאשם הציע לקונים היה מורכב ממבחר דברי מתיקה, סיגריות וכדומה. דהיינו, מדובר בעסק אשר הנכנסים בשעריו ביקשו מוצרים מסוימים, שילמו עליהם, ועזבו את המקום". כמו כן, בית דין הדגיש כי לא היו במקום "מטבח, כסאות, שולחנות, כלי אוכל ו/או תפריט". אי לכך, נדחו טענות הנאשם. הדברים היו יפים גם למקרה דנן בו הנאשם טען כאמור כי הפיצוצייה בבעלותו הייתה "בית אוכל" שניתן להפעילו בשבת.


פיצוצייה איננה בית אוכל


בית הדין לעבודה קבע כי ניתן אפוא לומר שפסק הדין אשר נקבע בעניין נתיב הבחין בין "בתי קפה ומסעדות אשר מארחים את יושבים ולקוחותיהם", לבין "בתי עסק אחרים אשר פונים לציבור לממכר מוצרים מסוימים מבלי לארחם במקום". הודגש כי בעוד שעל בתי העסק מהסוג הראשון חל ההיתר הכללי, אין זו מנת חלקם של בתי העסק מהסוג השני.


במקרה דנן, נקבע כי על אף שעסקו של הנאשם היה "קרוב יותר" להגדרת ההיתר הכללי מהעסק אשר עניינו נדון בפסק דין נתיב, הרי שעדיין לא היה מדובר בבית אוכל או בית קפה אשר הצדיק את תחולתו של ההיתר. "על אף שעסקו של הנאשם ניחן במקצת מסממניו של בית קפה - מטבח זעיר, שלט הכולל מחירים של גלידות וקרפים המוצעים במקום ועמדת ישיבה - הרי שבמהותו - כפי שאף העיד שמו 'פיצוחי ***' - מדובר בעסק המציע מגוון רחב של מוצרים ומכוון לאותו ציבור החסר מוצר מסוים, מקבלו ופונה לדרכו", נכתב בהכרעת הדין. אי לכך, הנאשם הורשע במיוחס לו.