מספר ימים בלבד לאחר שמשה סילמן הצית את עצמו בהפגנת המחאה החברתית בתל אביב, וזאת בשל הסתבכויותיו בחובות, התפרסם דו"ח הוועדה לשיפור וייעול הליכי האכיפה והגבייה במערכת ההוצאה לפועל. מדובר בוועדה אשר מונתה לפני כשלוש שנים על ידי שר המשפטים, יעקב נאמן, ובראשה עמד שופט בית המשפט השלום, עודד מאור.

 

יש לכם שאלה?

פורום גביית חובות | שיקים חוזרים

פורום איחוד תיקים

פורום פשיטת רגל

פורום התנגדות לביצוע שטר

 

מדו"ח הוועדה עולות המלצות שונות באשר לזכויות האדם של חייבים, קל וחומר חייבים המשתפים פעולה ומעוניינים לשאת בחובותיהם. הוועדה מציעה להנהיג "שינוי במערך האכיפה והגבייה וזאת בהתאם ליכולתם של החייבים ובכפוף לשיתוף הפעולה מצידם". במסגרת ישיבות הוועדה השתתפו עורכי דין העוסקים בתחום ההוצאה לפועל, נציגי איגוד הבנקים, נציגי ארגונים חברתיים ונציגי הסיוע המשפטי.


שני מסלולים - אדום וירוק


לפני כשנתיים וחצי, במרץ 2010, הוועדה הניחה על שולחנו של שר המשפטים את דו"ח הביניים שלה. נאמן אימץ את המלצות הוועדה וכעת הן נמצאות בשלבים שונים של יישום על ידי רשות האכיפה והגבייה. לדוגמא, כ-700,000 תיקים בהם הזוכים והחייבים לא ביצעו פעולות במשך שנתיים לפחות נסגרו. כמו כן, בוצעו מבצעי גבייה מול מספר חברות גדולות במשק, במקביל להענקת הנחות משמעותיות בשיעור של עד עשרות אחוזים לחייבים.


בדו"ח המסכם, הוועדה מציעה להנהיג מסגרת רעיונית חדשה לחלוטין בתחום החובות. מוצע להקים שני מסלולים לחייבים - אדום וירוק, אשר יפלגו את החייבים לכאלה שמשתפים פעולה ועושים כל שביכולתם לפרוע את חובותיהם (המסלול הירוק), לבין חייבים משתמטים המתחמקים מחובותיהם (המסלול האדום).


הוועדה ממליצה לשנות את נוהלי מערכת האכיפה והגבייה על מנת לעודד חייבים להסדיר את חובם בהקדם, ולהקל עליהם לעשות כן. לדוגמא, מוצע להעניק הקלות על הגשת בקשות על ידי חייבים וביצוע פעולות על ידם. כמו כן, הוועדה גורסת כי יש להעניק לחייבים גישה ישירה למידע בתיקם, כמו גם הדרכה מצד גורמים העוסקים בתחום. מנגד, חייבים במסלול האדום, לפי המלצות הוועדה, יאלצו להתמודד עם הליכי אכיפה חמורים כגון פרסום שמם ברבים במסגרת מרשם של חייבים משתמטים. הוועדה מציעה כי יתאפשר לחייבים לעבור מהמסלול האדום לירוק במסגרת שיתוף פעולה עם הזוכה או הזוכים.


פשיטת רגל קטנה בהוצאה לפועל לחייבים אשר אינם מסוגלים לשלב החוב


בדו"ח המסכם מוצע גם לערוך הפרדה בין "פשיטת רגל רגילה" לבין "פשיטת רגל קטנה". דהיינו, הוועדה מציעה לנהל תיקים בחובות של עד מיליון שקלים בהליכי פשיטת רגל במסגרת ההוצאה לפועל, ולהעניק את הסמכות לדון בהם לבית משפט השלום. כמו כן, מומלץ גם להפנות חייבים להליכי פשיטת רגל בשלושה מקרים:

  1. חייב אשר איננו יכול להחזיר את חובו, אף לא באופן חלקי.
  2. חייב מוגבל באמצעים הנמצא חמש שנים במערכת ההוצאה לפועל.
  3. חייב אשר מתעורר לגביו צורך לערוך חקירה מקיפה אודות רכושו ונכסיו, וזאת במטרה לסייע בגביית החוב המדובר.

במסגרת המלצות הוועדה, מוצע גם להגביר את ההגנה על זכויותיהם של חייבים. לדוגמא, הוועדה מצאה כי חייבים רבים "מסתבכים" בחובותיהם משום שהם אינם מגיעים עם ייצוג משפטי. מיותר לציין כי היות והחייבים הנ"ל אינם מכירים את כל זכויותיהם, הם עלולים לקבל החלטות שגויות אשר תהינה להן משמעויות הרות גורל מבחינתם בעתיד. אי לכך, הוועדה ממליצה להדגיש בפני החייב, כבר בנוסח האזהרה אשר מודיע לו על פתיחת תיק כנגדו בהוצאה לפועל, על זכותו להיות מיוצג על ידי עורך דין (באופן פרטי או לפי הוראות חוק הסיוע המשפטי).


כמו כן, הוועדה מדגישה כי יהיה זה נכון שרשם ההוצאה לפועל, כבר במהלך הדיון הראשון בתיק, יעמיד את החייב על זכותו לייצוג משפטי. בנוסף, הוועדה ממליצה כי יש לאפשר לחייב פריסת תשלומים גם ללא חקירת יכולת, וזאת כאשר האחרון מציע לפרוע את חובו בתוך שנתיים בתשלומים חודשיים של 150 שקלים לפחות.