ת"צ 04422-00-02


התובענה הייצוגית הינה כלי משפטי אשר מאפשר לתובע יחיד להגיש תביעה בעבור פגיעה בקבוצה גדולה, וזאת כאשר עילת התביעה הספציפית של האדם הבודד איננה מצדיקה בהכרח הליכים משפטיים. מדובר אפוא בתביעות אשר עוסקות בדרך כלל בסוגיות בעלות ערך כלכלי נמוך, אשר רק כאשר הן מצטברות לכדי קבוצת תביעות קיימת תכלית לפתוח בהליכים משפטיים בגינן. פעמים רבות, תביעות מסוג זה מוגשות כנגד תאגידים גדולים על ידי "הצרכן הקטן". דוגמא לכך ניתן לראות במקרה שלהלן. מדובר בתביעה ייצוגית שהוגשה כנגד חברת הכבלים - הוט.

 

יש לכם שאלה?

פורום תביעה ייצוגית | תובענות ייצוגיות
פורום צרכנות ותביעות קטנות


במסגרת הבקשה לאישור התביעה הייצוגית, המבקש טען כי הוט הפרה כלפי הצרכנים את חוק הכתוביות, וזאת כאשר היא לא עמדה במכסה המבוקשת לשעות שידור המלוות בכתוביות מיוחדות (המתאימות לסובלים מליקויי שמיעה). במסגרת התביעה, המבקש טען כי הוט צריכה לפצות את קבוצת לקויי השמיעה בישראל בסך של 50 מיליון שקלים. לאחר הגשת הבקשה להליך הייצוגי, חברת הוט והמבקש נכנסו להליכי משא ומתן לצורך הגעה לפשרה. הליכי המשא ומתן הבשילו לכדי הסכם פשרה שהונח לאישור של בית המשפט המחוזי בתל אביב. בית המשפט המחוזי אישר את ההסכם וקבע כי הוט תעדכן את שידוריה על מנת לעמוד בהוראות החוק.


בהסכם הפשרה נקבע כי:

  1. הוט תכניס ללוח התוכניות 85 שעות שידור נוספות, בחמישה ערוצים מרכזיים, אשר ילוו בכתוביות או במתרגם לשפת הסימנים (זאת מעבר לדרישות החוק).
  2. 85 השעות הנוספות יכללו שידורים חוזרים ביחס זהה לשידורים שאינם חוזרים (כפי שהוט נוהגת בדרך כלל).
  3. הוט לא תוסיף ללוח התוכניות שידורים חוזרים באופן מלאכותי תוך כדי ניסיון למלא את מכסת השידורים.
  4. הוט תעביר לבית המשפט את לוח השידורים המתוכנן, בהתאם להסכם הפשרה, וזאת על מנת לפקח על קיום ההסדר.

הסכם פשרה לאחר התנגדות

 

יש להדגיש כי מדובר בהסכם פשרה מתוקן. לאחר שהסכם הפשרה הראשון פורסם בעיתונות והוביל להתנגדויות שונות. ההתנגדויות הוגשו על ידי אישה פרטית ועמותת "בקול - ארגון כבדי שמיעה ומתחרשים". המתנגדים העלו טענה מרכזית והיא כי הוט התחייבה להוסיף כתוביות רק לשידורים חוזרים ו/או מוקלטים. כאמור, הסכם הפשרה מנע מהוט לנקוט בפעולות כגון דא. השופט, יצחק ענבר, אישר אפוא את הסכם הפשרה המתוקן. במסגרת אישור ההסכם, ענבר קבע כי עסקינן בהסכם סביר וזאת נוכח התחייבויותיה של הוט, אפשרות הפיקוח על קיומו והתיקונים שהוכנסו בסעיפיו.


זאת ועוד, בית המשפט אישר פיצויים בסך כ-325,000 אלף שקלים למבקש, וכן נפסקו לטובת האחרון הוצאות משפט בסך 40,000 שקלים. ענבר קבע כי סכום הפיצויים הינו סכום סביר, וזאת היות והבקשה אשר הוגשה על ידי התובע לבית המשפט הייתה בקשה שהייתה מאחוריה תועלת ציבורית רבה לאוכלוסיית כבדי השמיעה בישראל. בית המשפט פסק גם הוצאות משפט למתנגדים בהליך השני, וזאת בשיעור של 18,000 שקלים.