בגץ 3422/12

 

מועמדים לשירות צבאי מביעים פעמים רבות את רצונם להתגייס ליחידות לוחמות. ואכן, השירות הקרבי נחשב בעיני רבים לפסגת התרומה למדינה במהלך תקופת השירות הצבאי. לעיתים, פרופיל רפואי "נמוך" פוגע ביכולתו של מועמד כזה או אחר להתקבל ליחידות קרביות. להלן דוגמא למקרה בו עתירה לבג"צ הביאה לשינוי מדיניות באשר לתחום רפואי מסוים.

 

פורום משפט מנהלי, עתירות, בג"צ ורשויות מקומיות
פורום דיני צבא | משפט פלילי צבאי
פורום זכויות חולי סרטן

 

חייל אשר משרת בשירות סדיר בצה"ל הגיש לבג"צ עתירה ובה ביקש לאפשר לו להתגייס ליחידה לוחמת במסגרת שירותו בצבא. העתירה הוגשה לאחר שהפרופיל הרפואי שנקבע לעותר לא אפשר לו גיוס ליחידה כאמור, וזאת בגין היותו חולה בסרטן מסוג לוקמיה בילדותו. יצוין כי החייל החלים זה מכבר מהמחלה, והוא התגייס לצה"ל כאשר הוא בכושר טוב ובבריאות תקינה.


לאחר הגשת העתירה, הצבא והרשויות המוסמכות השיבו לבג"צ כי קצין הרפואה הראשי יבחן את הנושא. קצין הרפואה הראשי נדרש לסוגיה ועסק במדיניות הקיימת. מדובר במדיניות לפיה חיילים אשר טופלו בעבר באנתרוציקלינים, אינם כשירים מבחינה רפואית לשרת ביחידות קרביות. קצין הרפואה הראשי קבע כי המדיניות בעניין זה הינה גורפת מדי והוא מצא לנכון לסווג את כשירותם של המועמדים לשירות קרבי לשתי קבוצות סיכון שונות - בינונית וגבוהה. קבוצות אלה נקבעו על בסיס קריטריונים רפואיים. הוחלט כי חיילים אשר טופלו בעבר באנתרוציקלינים וסווגו ברמת סיכון בינונית, יוכלו לקבל אישורים חריגים להתגייס ליחידות קרביות במסגרת אג"מ (ולאחר בדיקות רפואיות מתאימות וספציפיות). באשר לקבוצת הסיכון הגבוהה, נקבע כי חיילים אשר "יוכנסו" לגדרה לא יוכלו, לצערם, להתגייס ליחידה לוחמת.
 

עצם הגשת העתירה שינתה את המדיניות


ניתן לראות כי במקרה דנן, עצם הגשתה של העתירה הצליחה להביא להסתה משמעותית של מדיניותו הגורפת של צה"ל באשר למועמדים לשירות קרבי שלקו בסרטן בילדותם. השופטת נאור הביעה סיפוק רב בפסיקתה באשר להחלטת קצין הרפואה הראשי. החלטה זו, אשר ייתרה את הצורך בדיון בעתירה לעומקה, זכתה בבית המשפט למילים "אין לנו אלא לברך על ההחלטה לשנות את המדיניות". כעת, נראה כי מועמדים לשירות קרבי אשר לקו בעבר בסרטן ויהיו מעוניינים להצטרף ליחידה לוחמת בצה"ל יוכלו לבקש כי עניינם ייבחן באופן פרטני ובהתאם לכל מקרה לגופו (תרתי משמע).


זאת ועוד, השופטים ביקשו מקצין הרפואה הראשי לבחון את עניינו הספציפי של העותר לאור השינוי במדיניות. המשיבים נענו לבקשה זו והוחלט כי העותר יוכל להציג את עניינו בפני גורמים מוסמכים במפקדת קצין הרפואה הראשי. לאחר בדיקת המסמכים הרלבנטיים, קצין הרפואה הראשי שלח עדכון לבג"צ ובו נאמר כי בעקבות הבחינה הנוספת הוחלט לסווג את העותר בקבוצת הסיכון הבינונית ולאשר לו התנדבות ליחידות לוחמות בדרג אג"מ על בסיס אישור רפואי חריג. הודגש כי שירותו של האחרון יהיה בכפוף למעקב רפואי צמוד.


העותר השיב (ותגובתו קיבלה ביטוי בפסק הדין בבג"צ) כי הוא "שבע רצון מההחלטה לשנות את המדיניות הצה"לית בנוגע למועמדים אשר טופלו בעבר באנתרוציקלינים". העותר הוסיף כי התפקידים אשר הוצעו לו על ידי גורמי הצבא השביעו את רצונו ומאפשרים לו לתרום למדינה בשירות משמעותי אשר יהווה תרומה ממשית לצבא, וכן תרומה אישית עבורו.