קשישים רבים בישראל מבקשים לקבל גמלת סיעוד מהמוסד לביטוח לאומי. נשאלת אפוא השאלה, האם קשישים אשר זכאים לרנטה מהביטוח הלאומי הגרמני, וזאת מחמת היותם ניצולי שואה, יכולים להחריג את ההכנסה מהרנטה מבחינת זכאותם לגמלת סיעוד. מדובר בסוגיה משמעותית שכן גמלת סיעוד מחושבת בהתאם להכנסתו של המבוטח. דהיינו, אדם אשר פרנסתו רבה והכנסתו החודשית גבוהה, איננו זכאי לגמלת סיעוד מביטוח לאומי. להלן הוראות החוק הרלבנטיות.

 

יש לכם שאלה?

פורום מימוש זכויות רפואיות כספיות
פורום זכויות ניצולי שואה
פורום ביטוח לאומי
פורום תביעת סיעוד | ביטוח סיעודי


סעיף 224(ד) לחוק הביטוח הלאומי קובע כי זכותו של מבוטח לקבל גמלת סיעוד מביטוח לאומי נקבעת בהתאם למבחני הכנסה אשר נקבעים על ידי השר בתקנות (וזאת בהסכמת וועדת העבודה והרווחה ואישורו של שר האוצר).

 

תקנות אלה קובעות את שיעוריה של גמלת סיעוד בכפוף למבחני הכנסה וכללים לחישובה (לרבות כללים ומבחנים לסוגי מבוטחים שונים). סעיף זה מוסיף וקובע כי על מנת לבחון הכנסה מבחינת גמלת סיעוד, ניתן להביא בחשבון גם הכנסה של בן משפחה אשר מטפל בזכאי, וזאת בהתאם לתנאים שנקבעו לכך בתקנות. בן משפחה לעניין זה הינו בן/בת של הזכאי אשר הכנסתו שווה לפי שלוש מהשכר הממוצע במשק.

 

לא רק משכורת או פנסיה


תקנה 3(א) לתקנות הביטוח הלאומי, אשר הותקנה מכוח סעיף 224 שהוזכר לעיל, קובעת כיצד יש לחשב הכנסת מבוטח לשם קביעת זכאותו או אי זכאותו לגמלת סיעוד. על פי תקנה 3(א), גם המקורות הבאים יכולים להיחשב הכנסה:

  1. קצבת ילדים לפי פרק ה' לחוק הביטוח הלאומי.
  2. הענקות לחיילים ולבני משפחותיהם בהתאם לחוק חיילים משוחררים.
  3. גמלת ניידות לפי סעיף 200 לחוק הביטוח הלאומי.
  4. דמי מחיה ליתום או אלמנה לפי סעיף 90(א) לחוק.
  5. קצבה מיוחדת בהתאם לתקנות הביטוח הלאומי (מתן שירותים מיוחדים לנכים).
  6. גמלה מיוחדת לפי סעיף 69 לחוק הביטוח הלאומי.
  7. גמלה לפי תקנות הביטוח הלאומי (דמי מחיה, עזרה ללימודים וסידורים לילד נכה).
  8. תשלומים לנזקק בהתאם לחוק שירותי הסעד.

כמו כן, גם ההכנסות הקבועות בסעיף 2 לפקודת מס הכנסה נחשבות כהכנסות אשר יש לקחת בחשבון במסגרת חישוב זכאותו של פלוני לגמלת סיעוד. סעיף 2(10) לפקודת מס הכנסה קובע כי יש לכלול בחישוב גם רווח או השתכרות מכל מקור אחר. זאת גם אם הוא איננו קבוע בסעיפים קטנים 2(1)-2(9) לפקודת מס הכנסה, ולא הוצא מהם באופן מפורש (או שלא ניתן עליו פטור בפקודת מס הכנסה או בכל דין אחר).

 

בעניין זה, חשוב להדגיש כי בית הדין הארצי לעבודה, בשורה של פסקי דין אשר עסקו בסוגיה הנ"ל, קבע כי רנטה המשולמת לפלוני מהביטוח הלאומי של גרמניה מהווה קצבה כהגדרתה בסעיף 2(5) לפקודת מס הכנסה. דהיינו, היא נחשבת להכנסה לשם בחינת זכאות לגמלת סיעוד. הלכה פסוקה היא כי במסגרת חישוב הכנסה לצורך בדיקת זכאות כאמור, יש להכליל גם הכנסות הפטורות ממס הכנסה.


בעבר, נשמעו טענות שונות כאילו מדובר בהוראת חוק אשר איננה מתיישבת עם תכלית כוונתו של המחוקק. בתי הדין לעבודה דחו סברה זו. בית הדין הארצי התייחס לכך בכותבו כי התכלית של גמלת הסיעוד הינה לסייע לקשישים נזקקים מבחינת הטיפול לו הם זקוקים. אי לכך, קביעת זכאות לגמלה זו תלוי באופן ישיר ב"הכנסות הריאליות של המבוטח". בתי הדין לעבודה הדגישו לא אחת כי תכליתה של הגמלה הינה לסייע ל"מעוטי יכולת" ולא למי אשר יש בידו אמצעים כדי לשאת בעצמו בשירותי הסיעוד.