פנייה לחוקר פרטי יכולה לסייע באופן משמעותי בהליכים משפטיים שונים. ואכן, ניתן לראות כי משרדי חקירות מעניקים שירותים לבעלי דין בתחומים מגוונים. לדוגמא, בני זוג המבקשים להציג ראיות אודות בגידה. ראיות אשר מושגות על ידי חוקרים פרטיים מקצועיים יכולות בהחלט להיות קבילות ומשמעותיות בהליך משפטי.

 

חשוב להדגיש כי - במקרים רבים - הצד השני יבקש לזמן את החוקר הפרטי לעדות (או שהצד אשר שכר את שירותיו של החוקר יבקש לעשות כאמור). על כן, חשוב לדאוג כי החקירה מתבצעת במקצועיות ובמיומנות (ותוך שמירה על הוראות החוק הרלבנטיות). להלן דוגמא למהלך מוצלח מסוג זה.


יש לכם שאלה?


פורום רשלנות מקצועית
פורום יזמות עסקית, משפט עסקי מסחרי וליווי לעסקים


איש עסקים הגיש ביחד עם חברה בבעלותו תביעה על סך 10 מיליון שקלים כנגד בנק מזרחי-טפחות. במסגרת התביעה, נטען כי הבנק התרשל בניהול החשבונות של התובע והחברה. כתולדה מכך, טען התובע, נגרמו לו נזקים כספיים משמעותיים. התביעה הוגשה גם כנגד מנהל סניף הבנק לשעבר. התובעים טענו כי בעקבות אי כיבוד המחאה על סך של 15,000 שקלים, הבנק גרם למעשה לסיכול עסקה למכירת החברה לחברה סינית. נטען כי ביטול העסקה גרם לתובעים להפסדי הכנסה בשיעור של למעלה מ-32 מיליון שקלים. התובעים טענו כי החברה הסינית החליטה לסגת מהעסקה בגין אי כיבוד ההמחאות ומדובר ברשלנות מקצועית מצד מנהל סניף הבנק.


בית המשפט קובע - לא הוכחה ה"עסקה הסינית"


בית המשפט דחה את התביעה וקבע כי לא הוכח בפניו שעמדה על הפרק עסקת מכירה לחברה סינית ו/או כי עסקה כאמור בוטלה מחמת חזרתן של ההמחאות. השופטת, ורדה פלאוט, כתבה בפסק הדין כי התובעים לא הוכיחו שהתקיים קשר סיבתי בין הירידה בהכנסות החברה ובעליה ובין אי כיבוד ההמחאות.


חשוב לציין כי הבנק נעזר במסגרת פרשת ההגנה במשרד חקירות. למעשה, עבודתם של החוקרים הביאה להצגת ראיות רלבנטיות בפני בית המשפט, אשר היה בהן כדי להטות את הכף לטובת הנתבע. משרד החקירות שלח שני חוקרים פרטיים מטעמו לסין, ואלה הצליחו להתקשר עם החברה הסינית ולנהל עימה במשך תקופה ממושכת מגעים שונים. החוקרים רכשו את אמונם של מנהלי החברה הסינית תוך כדי שהם מציגים את עצמם כאנשי עסקים צרפתיים.


בשלב מסוים, החוקרים הציגו בפני מנהליה של החברה הסינית מסמכים אודות עסקה לכאורה לרכישת החברה הישראלית והוסר ערפל משמעותי שניצב מעל התביעה. המנהלים הסינים הכחישו מכל וכל את עסקת המכירה ואמרו כי המסמכים שהוצגו בפניהם (ואשר ביססו את מהותה של התביעה במקרה דנן) היו כ"טובה לחבר" ובשל היכרות מוקדמת. כמו כן, הוכחש מכל וכל רצון לרכוש את החברה הישראלית. בית המשפט קיבל את המסמכים כמהימנים והתייחס גם לצילום הפגישה עם המנהלים הסינים במצלמה נסתרת. כמו כן, ממצאים נוספים אשר הושגו על ידי החקירה הפרטית הביאו לקביעת סתירות בגרסאות התובעים. דבר אשר סייע אף הוא להביא לדחיית התביעה.


לסיכום,


אין ספק כי בנק מזרחי-טפחות עשה בשכל כאשר הפעיל את החוקרים הפרטיים. עבודתם המדויקת של החוקרים, אשר הצליחו להשיג ראיות המפריכות לחלוטין את גרסת התביעה, הביאה בסופו של היום לדחיית טענות בעל החברה והחברה. בית המשפט מצא את עדותו של החוקר בפניו מהימנה וקבע כי הראיות הטו את הכף באופן ברור לחובתם של התובעים.