מה הייתם עושים לו הייתם מגלים כי ביום בהיר אחד שטח הנמצא בבעלותכם, הופקע לטובת מבנה של מישהו אחר? ומה הייתם עושים לו האחראי לפלישה לשטח שלכם הוא לא אחר מאשר מדינת ישראל?

 

יש לכם שאלה?

פורום תביעה אזרחית | תביעה משפטית
פורום מנהל מקרקעי ישראל | רשות מקרקעי ישראל
פורום תכנון ובניה | היתרי בניה

 

בתביעה שהוגשה לבית משפט השלום בבאר שבע, טענו בעלי קרקע בנגב, כי המדינה הקימה בית ספר על השטח שבבעלותם, וזאת מבלי ליידע אותם על כך.

 

הפלישה לקרקע התגלתה במקרה

 

התובעים, שגילו על הפלישה במקרה, טענו כי פנו למדינה בדרישה לפנות את השטח כבר בחודש ינואר 2012 ושוב בחודש מאי 2012 ולא נענו. לפיכך תבעו מבית המשפט לפסוק כי הקרקע תפונה באופן מיידי.

 

להגנתה, הודתה המדינה כי אכן פלשה לשטח השייך לתובעים, אך טענה כי היה מדובר בפלישה שנעשתה בטעות ולא במזיד. עם זאת, ביקשה שלא לפנות את בית הספר עתה, כחודשיים לפני תום הלימודים, וביקשה כי הפינוי יידחה לחודש ספטמבר 2013.

 

עוד טענה המדינה באמצעות בא כוחה, כי דרישתם של בעלי הקרקע לפנות במיידית את בית הספר, לא נעשית ממניעים תמימים.

 

על טענתה לחוסר תמימות, השיבו התובעים כי המדינה היא זו שאינה נוהגת בתמימות, כיוון שפנו אליה בדרישה לפנות את מבני בית הספר כבר לפני שנה, אך זו גררה את הטיפול בנושא במכוון.

 

אין צורך בפינוי מיידי

 

בפסיקתו אמר השופט כי היה על התובעים ועל המדינה לפעול לפי עצתו ולסיים את הטיפול במקרה הפלישה לקרקע מחוץ לכותלי בית המשפט. הסיבה לכישלון היא כפי הנראה נכונותה של המדינה לשלם לתובעים אך ורק דמי שימוש על הקרקע.

 

על כן, כיוון שלא הושג הסכם, וכיוון שכל אחד מהצדדים נקט בעמדה רחוקה מאוד מהצד השני, קבע השופט כי כדי שלא לפגוע בתלמידים, בית הספר יפונה עשרה ימים לאחר תום שנת הלימודים הנוכחית.

 

פינוי בית הספר, המאכלס תלמידים רבים אפשרי בהחלט כיוון שמדובר במבנים זמניים ולא קבועים.

 

עוד כתב השופט כי בהחלט ניתן לפצות את בעלי הקרקע על העיכוב בפינוי, ואין מדובר בנזק שילך ויגדל בכל יום שעובר.
 

זכות הקניין מעל הכל

 

על עמדתה של מדינת ישראל במצב שנוצר, והבקשה לפנות את השטח רק בחודש ספטמבר 2013, אמר השופט כי מדובר בהמשך להתנהגות נטולת תום, וכי מי שמגלה כי טעה ופלש לשטח לא לו, היה עושה ככל שביכולתו לרצות את הצד הנפגע במהירות האפשרית.

 

אומנם פינוי של בית ספר שלם רחוק מלהיות מטלה פשוטה, אבל מדובר במאמץ שהוא בטל בשישים לעומת זכויות הקניין של בעלי הקרקע.


לאחר שקבע את תאריך הפינוי של בית הספר, פסק השופט בנוסף כי המדינה תשלם לתובעים הוצאות בית משפט בסך 20 אלף שקל.