על כל בית עסק, חלה חובה להוציא רישיון עסק. כאשר לראש הרשות המקומית, הרופא המחוזי או לממונה על המחוז יש חשש שהעסק מתנהל ללא רישיון, ולחלופין, שאחד מהתנאים למתן הרישיון לא מתקיים, בסמכותו להורות על הפסקה זמנית של המקום. זאת על ידי הוצאת צו הפסקה מנהלי. תוקפו של צו זה הוא למשך שלושים ימים, כל עוד לא בוטל קודם לכן על ידי בית המשפט או מי שהוציא אותו. דוגמא לבקשת ביטול לצו זה ניתן לראות בפסק הדין דנא.

 

יש לכם שאלה?
פורום ליקויי בניה
פורום מקרקעין
פורום מיסוי מקרקעין

 

במקרה זה, הוגשה לבית המשפט בקשה לביטול צו הפסקה מנהלי שהוצא על ידי עיריית הרצליה, המשיבה, מכוח סמכויותיה לפי סעיף 20 לחוק רישוי עסקים, תשכ"ח – 1968. המבקשת הייתה חברה שזכתה במכרז של העירייה להחזקת בר קפה בחוף הים בהרצליה. לבית העסק, שמוקם במרחק של פחות ממאה מטרים מקו החוף, לא הונפק רישיון ובקשה לכך הוגשה לעירייה מספר ימים לפני הדיון דנן.


לאחר שהמבקשת ערכה בבית העסק שיפוץ, הוצא לה צו הריסה מנהלי. הצו הוצא בעקבות הפרת מגבלות תכנוניות משמעותיות שחלו על העסק, לאור קרבתו לקו החוף. עם זאת, הצדדים הגיעו להסכמה על ביטול צו ההריסה בתמורה להגשת בקשה להיתר בניה. היתר זה אושר על ידי ועדת התכנון והבניה המקומית. אולם, לאור קרבת בית העסק לקו החוף, ההיתר היה טעון אישור של ועדת התכנון המחוזית, ואישר זה טרם ניתן.

 

לטענת המבקשת, היה על בית המשפט להורות על ביטול צו ההפסקה מאחר ונפלו בו פגמים שונים. ראשית, נטען שהעירייה הערימה קשיים רבים על המבקשת במסגרת ניהול העסק במקום, בעוד שהאחרונה מילאה את כל הדרישות שהוצבו לה הן מבחינת תחום התכנון והבניה והן מבחינת תשלום דמי שכירות גבוהים. על כן, נטען שבנסיבות אלו, פעילות הרשות עלתה לכדי חוסר תום לב והצדיקו את ביטול הצו. המבקשת הוסיפה שבנסיבות המקרה, לא היה מקום להזדקק לסעד קיצוני של צו הפסקה מנהלי.

 

הצבת מגבלות לבית העסק הייתה מוצדקת

 

בפתח הדיון, השופט הדגיש שבהתנהלות המשיבה לא נפלו פגמים והדרישות השונות שהוצבו לקבלת ההיתרים לבית העסק היו מוצדקות, לאור מיקומו לצד קו החוף. כלומר, מיקום זה הצדיק הטלת מגבלות הן בתחום הבניה והן בתחום רישיון העסק. בנוסף, חלק מדרישות אלו לא היו כלל בשליטת המשיבה. עוד הודגש שהיה על המבקשת לבחון את הדרישות לשיפוץ ותפעול בית העסק במקום טרם כניסתה למכרז כחברה מסחרית, ואם לא עשתה כן, לא היה לה להלין אלא על עצמה.

 

ביטול הצו מחמת פגם מהותי

 

עם זאת, הוחלט על ביטול צו ההפסקה לאור פגמים חמורים שנפלו בו והצדיקו סעד זה. הפגמים באו לידי ביטוי בחתימה על הצו מבלי לציין את מועד תחולתו ומועד חתימתו. פרטים אלו הוספו לצו בדיעבד, רק כאשר הוא הומצא למבקשת, על ידי הפקח שמסר אותו ובכתב ידו. אולם, לפי סעיפים 20 ו-21 לחוק רישוי עסקים, רק למספר בעלי תפקידים בכירים ברשות המקומית, שאינם פקחים, יש סמכות להוציא צו הפסקה מנהלי. בנוסף, תוקף הצו מוגבל לשלושים ימים ממועד נתינתו. קרי, למועד הוצאת הצו ולזהות החותם עליו חשיבות יתרה ולא מדובר בעניין טכני או פורמאלי. זאת לאור ההשלכות שיש לצו זה על בית העסק שמקבל אותו.

 

על כן, נקבע שחתימת הפקח על הצו ומילוי הפרטים על ידו, נעשו בחוסר סמכות ובדיעבד, בניגוד לחוק. לאור האמור לעיל, השופט קבע שבהוצאת צו ההפסקה המנהלי נפל פגם שהצדיק את ביטולו והבקשה התקבלה. הודגש שבכך לא היה משום מתן רישיון עסק למבקשת, במפורש או במשתמע.