שופט בימ"ש השלום בחיפה זאיד פלאח, הרשיע עתה את הנאשמים חברת כח אדם "אלומות אור-יעוץ וניהול בע"מ מקריית מוצקין ואת מנהלה יוסף אקסלרוד אף הוא מקריית מוצקין בעבירות הבאות: נסיון לקבלת דבר במרמה, נסיון לשידול למרמה, ובשלוש עברות של תיווך שלא כדין. הנאשמים זוכו מחמת הספק מעבירות שידול למרמה ואיומים.


רקע:


הנאשמים הואשמו בביצוע עבירות בשלושה אישומים, בגין מעשים שארעו במהלך השנים 2005-2007 זאת בהיותם עוסקים בטיפול בהבאת עובדים זרים לארץ, ניודם, הסדרת אשרות, רישומם על שמות הנזקקים והעברתם למשפחות הנזקקים.


הנאשם יוסף אקסלרוד הורשע לאחר שהשופט פלאח קבע כי הוכח מעבר לכל ספק סביר שהוא ניסה לשדל לעבירת מרמה, בכך שהציע לבתה של קשישה סיעודית שנזקקה לעובד זר כי תעביר לו את ההיתר שעל שם אימה, וכי תמסור הצהרה כוזבת לרשויות באם ייתפס העובד הזר.

 

עוד הורשעו הנאשמים בכך שתיווכו עובדות זרות, השוהות באופן בלתי חוקי בארץ, למשפחה מעסיקה, וזאת ביודעין ובניגוד לחוק .


השופט קבע כי הנאשמים התקשרו עם משפחה בהסכם להבאת עובד זר מחו"ל, החלו בהליך של הזמנת העובד, כשבינתיים השמו לעבודה עובדת זרה ממאגר העובדים הזרים הנמצאים בישראל, כשבפועל התכוונו להשאיר את העובדת ה"זמנית" אצל המשפחה. במקביל, אם וכאשר היו מצליחים להכניס עובדת זרה מחו"ל, היו מניידים אותה למשפחה אחרת ובכך מרוויחים משתי משפחות ישראליות, בנוסף לעמלה שהיו מקבלים מעצם הגעת העובדת מחו"ל.

השופט פלאח ציין בהכרעת הדין כי הוא דוחה את טיעונו של הסנגור בדבר הפניית הנאשמים למישור המנהלי –שכן המ דובר בעבירות פליליות חמורות, בנוסף לעבירות לפי חוק עובדים זרים, וטוב עשתה המאשימה שהגישה כתב אישום פלילי.


עוד הבהיר השופט כי הוא דוחה גם את טיעונו החילופי של ב"כ הנאשם 1, בדבר הרשעת החברה בלבד -חברה פועלת באמצעות עובדיה וכי אין הנאשם בודק בעצמו את העובד הזר ומתאימו לכל משפחה, כך שאחריותו אינה מוחלטת והוא חסר מודעות לטעויות האחרים – שכן טיעון זה אינו מקובל עליו מאחר ומ דובר בעבירות חמורות על חוק העונשין, הדורשות תכנון ומחשבה, ומבצען פעל באופן ממשי ומתוך מודעות, במיוחד שעה שהנאשם 1 היה מנהלה היחיד של החברה, נאשמת 2, ובעל ההחלטות בה.

 

הנאשם 1 ביצע בפועל עבירות של נסיון למרמה ונסיון לשידול למרמה, ואין עבירות אלו יכולות להיעשות בנסיבות תיק זה ע"י תאגיד.

ת.פ. 1525-08