הרכב שופטי ביהמ"ש המחוזי בחיפה קבלו ערעורה של המדינה על קולת עונשו של הנאשם רוטשילד מסלאוי מקרית אתא יליד 1954 , שהורשע בהפעלת שדורי תחנת רדיו פיראטית , החמירו בעונשו וגזרו עליו ברוב דעות 18 חודשי מאסר בפועל, ו- 70,000 ₪ קנס.


הרכב השופטים: אב"ד סגן הנשיא שמואל ברלינר והשופטים יגאל גריל וברכה בר זיו.


בימ"ש השלום הטיל עליו 12 חודשי מאסר, מתוכם 6 חודשים לריצוי בפועל, והיתר על תנאי, וכן הפעיל עונשי מאסר מותנים שעמדו נגדו, כך שבסופו של דבר, עליו לרצות 12 חודשי מאסר בפועל. כמו כן, הוטל עליו קנס בסך 30,000 ₪ .
 

רקע:


הנאשם הפעיל תחנת שידורי רדיו "פיראטית" בשם המסחרי "רדיו בריזה", ועל כך הוא הועמד לדין בבית משפט השלום בחדרה והורשע.


השידורים בוצעו באופן רציף, למעט הפסקות קצרות שנגרמו על ידי רשויות החקירה. אולפן השידור היה ממוקם בקריית אתא, ומן האולפן הועברו השידורים לתחנות קצה באמצעות האינטרנט. תחנות הקצה מוקמו בארבעה מקומות: שתי תחנות בחיפה והאחרות בצפת ובכפר כאוכב.


השידורים הפריעו מספר פעמים לתדרי התקשורת של יחידות הבקרה האווירית, אשר שימשו לקשר עם כלי טיס. במהלך השנים 2005 עד 2006 נתפסו על ידי המשטרה ומשרד התקשורת מספר משדרים של התחנה.

 

למרות זאת לא הפסיק המשיב את שידוריו, אף שלא ניתן לו זיכיון על ידי המועצה האחראית על כך לפי החוק. התחנה ניצלה ארבעה תדרים מסוג FM, כל זאת ללא התאמה לייעוד התדרים, ומבלי לקבל הקצאה לתדרים אלה מאת הגוף המוסמך לכך על ידי הממשלה. כל אותה תקופה שודרו בתחנה פרסומות של גופים מסחריים שונים תמורת תשלומים שקיבלה מהם התחנה.

 

כן , ניהל הנאשם את התחנה, היה אחראי על קשריה עם עשרות מפרסמים, טיפל ברכישה ובמימון הציוד של התחנה וגם שימש כטכנאי וכמתקין, וכאשר נלקחו משדרים על ידי הרשויות הוא התקין משדרים חדשים תחתם. הוא קבע את לוח השידורים של התחנה וכו'. הוא היה הרוח החיה של הפעלת התחנה ושידוריה, לכל דבר ועניין ופעילות התחנה הביאה להכנסה ממוצעת של כ- 20,000 ₪ לחודש.
 

שידורים אלה הופסקו רק לאחר פעולתו של צוות משותף של פקחי משרד התקשורת ומשטרת ישראל במספר רב של הזדמנויות.
אב ביה"ד השופט ברלינר ציין כי לאחר ששקל את טענות הצדדים ועיין בחומר יש לקבל את הערעור, ולהחמיר בענישתו של הנאשם.
 

וכדבריו: " אומנם, מ דובר בעבירות שלא הורגלנו לראותן מימים ימימה כעבירות חמורות. אולם, יש לראות "גזילת" תדרי שידור בלא רישיון ובניגוד לחוק כגניבה לכל דבר, אף אם אין פרט אינדיבידואלי בציבור שנפגע ממנה. הציבור כולו נפגע, ובכך יש לראות משנה חומרה. עבירות אלה, תועלת כלכלית רבה בצידן, שעה שמפעיל התחנה הפיראטית גובה כספים תמורת פרסום בסכומים ניכרים".
 

עוד הוסיף השופט ברלינר כי העבירות בהן הורשע הנאשם חמורות ביותר. הן נעשו בשיטתיות, במודע, ותוך מימוש החלטה נחושה להפיק רווחים כלכליים ניכרים ולהימנע מן הצורך לשאת בעלויות הכרוכות בהשגת רישיון כחוק. לכך יש להוסיף את משנה החומרה שבהרשעות הקודמות ובמאסרים המותנים, שלא הרתיעו אותו מלחזור לסורו.

 

עוד ציין השופט כי יש לראות חומרה מיוחדת בכך שבמקרה דנן לא מ דובר רק בסכנה פוטנציאלית לתחבורה האווירית, אלא בסיכון של ממש לתחבורה זאת, ומכאן סיכון חייהם של הטסים במטוסים במרחב חיפה והצפון, כפי שהדבר בא לידי ביטוי בפועל בארבע ההזדמנויות.
 

השופט ברלינר הציע להטיל על הנאשם את העונשים: שנתיים מאסר בפועל , 18 חדשי מאסר על תנאי וקנס בסך 100,000 ₪. מאחר ולעניין העונש היה השופט בדעת מיעוט נתקבלה הצעתו של סגן הנשיא יגאל גריל אשר אליה הצטרפה השופטת בר זיו וענשו של הנאשם נגזר כמצויין לעיל.


עפ"ג 536-11-09 ניתן 4.3.10