שופט ביהמ"ש המחוזי בחיפה אלכס קיסרי קבל עתירה כנגד המועצה המקומית זכרון יעקב, כנגד ראש המועצה וכנגד "ארסטו בע"מ", והורה לראש המועצה לפעול על פי סמכותו בחוק רישוי עסקים, ולהורות על סגירת העסק "ביסטרו דה כרמל", שאותו מנהלת "ארסטו" בלא שיש בידה רישיון (עסקים) לניהולו. זאת, מחמת הצורך לשמור על שלטון החוק וכי הפרת חוק הנעשית בריש גלי ובמשך תקופה ארוכה מחייבת נקיטת צעדים דרסטיים.

רקע:


11 עותרים הגישו עתירה מנהלית שבה התבקש בית המשפט להורות לראש המועצה ולוועדה המקומית לתכנון ובנייה, לפעול על פי סמכויותיהם ולהוציא צו סגירה נגד עסק בשם "ביסטרו דה כרמל" המתנהל בלא שיש בידי ארסטו רישיון לניהולו.


ראש מועצת זכרון יעקב טען שההחלטה אם להורות על הפסקה של ניהול עסק ללא רשיון מצויה בתחום שיקול דעתו, ומחדלו לעשות כן עד עתה נובע מהפעלת שיקול דעת זה, המבוסס בעיקרו על העובדה ש"ארסטו" הגישה בקשה לרישיון עסק והיא פועלת על מנת לקבלו.

 

בפסק הדין צוין כי ארסטו הגישה ביום 22.12.09 בקשה לרישיון עסק שסווג, כאמור בבקשה, כ"מסעדה" וכ"משקאות משכרים" עד למועד הגשת העתירה, ואף למועד הדיון בה, לא ניתן לה איזה מן הרישיונות המבוקשים, והמסקנה המתבקשת היא כי העסק שאותו היא מנהלת, תהיה אשר תהיה מהותו, מתנהל ללא רישיון.

 

השאלה שהייתה במחלוקת היא אם העסק "ביסטרו דה כרמל" הוא מסעדה, כפי שהיא טוענת, או גן אירועים, כפי שטוענים העותרים ונקבע כי למחלוקת זו אין כל רלוונטיות להכרעה בעתירה, מפני שהנימוק העיקרי לקבלתה הוא שהמועצה המקומית זכרון יעקב וראש המועצה נמנעים, שלא כדין, מהפעלת הסמכות הנתונה להם לפי חוק רישוי עסקים.


השופט הוסיף כי הנימוק הראשון במעלה, שמכוחו יש לתת לעותרים את הסעד המבוקש, נעוץ בצורך לשמור על שלטון החוק, ואין להעלות על הדעת שראש המועצה, שהוא הרשות המוסמכת לפי החוק, יאפשר ניהול עסק בתחומי הרשות ללא כל רישיון כנדרש בחוק.


עוד נקבע כי אם היה ראש המועצה מחליט שלא להפעיל את סמכותו, כי אז אפשר שלא היה מקום להתערב בשיקול דעתו מחמת הכלל, שהוא מיסודותיו של המשפט המנהלי, המגביל את התערבותו של בית המשפט בפעולות הרשות המנהלית, אולם ראש המועצה לא קיבל כל החלטה, כזו או אחרת, ולא הובא מצידו ולו נימוק אחד להימנעותו מהפעלת סמכותו, זולת העובדה ש"ארסטו" הגישה בקשה לרישיון עסק והבקשה נמצאת בהליכי אישור.


עוד הובהר בפסה"ד כי הסמכות הנתונה לראש המועצה היא סמכות דרסטית, אולם זו נועדה בדיוק למקרים מעין זה שבפנינו, שבו מתנהל העסק במשך תקופה ארוכה ללא רישיון. הפרת חוק הנעשית בריש גלי ובמשך תקופה ארוכה מחייבת נקיטת צעדים דרסטיים, ורק בכוחם של אלה להבטיח כי לא יימשך המצב שבו מופר החוק ואין פוצה פה ומצפצף.

 

תכליתו של החוק היא הסדרה של פעילות עסקית, אשר היא כשלעצמה חיונית ומועילה, תוך הבטחת אינטרס הציבור על היבטיו השונים (כגון:איכות הסביבה, תברואה, בטיחות ובטחון וכד'), הבאים לידי ביטוי במטרות הרישוי המפורטות בצו רישוי עסקים {(עסקים טעוני רישוי) תשנ"ה-1995}.

 

בצד הפגיעה בשלטון החוק, יש בניהול עסק ללא רישיון גם פגיעה באינטרסים חיוניים של הציבור, אינטרסים אשר אינם זוכים להגנה הניתנת להם באמצעות תהליך הרישוי, ונימוק זה די בו כדי לאכוף על ראש המועצה להפעיל את סמכותו זו.


השופט דחה את העתירה כנגד הוועדה המקומית, שכן הסעד המבוקש הינו למתן צו סגירה לעסק שאותו מנהלת ארסטו, והעותרים לא הראו מקור החוקי המאפשר מתן סעד כזה כנגד הוועדה המקומית, שהיא מוסד תכנון.


עת"מ 19947-07-10