שופט ביהמ"ש המחוזי בחיפה אלכס קיסרי אישר תובענה ייצוגית כנגד החברות שטראוס מחלבות בע"מ ושטראוס גרופ בע"מ, שעילותיה הן הפרת החובה הקבועה בתקן הישראלי הרשמי ביחס למוצרי יוגורט דנונה, וכן הטעיה לפי חוק הגנת הצרכן בכך שבניגוד לתקן המחייב, סימנו את מוצרי היוגורט ביחידות משקל ולא ביחידות נפח.

 

הסעד הנתבע בתובענה שאושרה יהיה נזק בלתי ממוני לתובעת ולקבוצה כתוצאה מן המעשים המיוחסים לחברות המשיבות.


השופט קבע כי הקבוצה שבשמה תנוהל התובענה היא קבוצת הצרכנים שרכשו את המוצרים בתקופה של שבע השנים שקדמו ליום 9.12.07 (מועד הגשת התובענה).


כן קבע כי החברות המשיבות ישלמו למבקשת שכר טרחת עורכי דין בסכום של 25,000 ₪ בצירוף מע"מ.

בהחלטה נאמר שסימון אריזות המוצרים ביחידות נפח ולא ביחידות משקל, בניגוד לתקן המחייב שהיה בשעתו, מהווה עוולה נזיקית של הפרת חובה חקוקה, (סעיף 107.4 של התקן) וכן הפרה של איסור הטעיה הקבוע בחוק הגנת הצרכן (בסעיף 2(א)(11) ).


בהחלטה התקבלה טענת המבקשת כי הנזק שנגרם לה הוא העדר אפשרות להשוות את מחירי המוצרים למחירי מוצרים אחרים, דבר שהיה אפשרי אם החברות המשיבות היו מסמנות את אריזות המוצרים כנדרש על פי התקן.

 

השופט קבע כי נזק כזה אמנם אינו נזק ממוני או רכושי, אך הוכר בפסיקה כנזק שיש לפצות עליו ואין עוד מניעה הלכתית להכיר בפגיעה שתיגרם לצרכן ביכולתו לקבל מידע, שיאפשר לו להשוות מחירים ולרכוש את המוצר שבו יחפוץ על יסוד שיקולי מחיר, איכות ושאר שיקולים שהם רלוונטיים להחלטה צרכנית, כנזק שהוא בר פיצוי בתובענה מעין זו .

 

נזק כזה ניתן לראות כנובע הן מהפרת החובה החקוקה והן מהפרת איסור ההטעיה המיוחסות לחברות.


ת"א 1169/07 ניתן 20.10.10