ה"פ 564/08, שמואל אלישיוב ואח' נ' בנק מזרחי טפחות בע"מ

 

העובדות:


1. המבקשים עותרים למחיקת ו/או ביטול המשכנתא שנרשמה לזכות המשיב על דירת מגוריהם בבני ברק.


2. המשכנתא, ללא הגבלת סכום, נרשמה להבטחת פרעון אשראי נוסף שביקשו המבקשים מהמשיב, מעבר לאשראים וההלוואות שהוקצו להם כנגד בטחונות אחרים, כמו חשבונות חסכון, שיקים לגביה וכו', שהועמדו לזכות המשיב.


3. המבקשים טוענים כי אין מקום לממש את המשכנתא שנרשמה על דירתם על מנת להפרע מחוב אחר שיש למבקש במסגרת אחרת ואשר לשם פרעונו ניתנו על ידו ועל ידי אחיו בטחונות מספיקים אחרים.

 

הדירה מושכנה להבטחת הגדלת אשראי פרטי אחר אשר, אמור היה להינתן למבקש, אך בסופו של דבר לא ניתן. לפיכך דין משכנתא זו להתבטל ולעבור מן העולם.

 

ההכרעה:


1. לא יכולה להתעורר שאלה באשר לחובתו של בנק להבהיר ללקוחו ואף לערב ו/או לצד ג', את משמעות חתימתו על מסמכים מהותיים ועל תנאים מיוחדים לשטר משכנתא בפרט.


2. תנאים מיוחדים אלה כלל לא הובהרו ולא הוסברו לחותמים – המבקשים. אמנם על שטר המשכנתא חתמו המבקשים בפני עורך דין אך אין חולק כי הוא לא הבהיר להם משמעותם של התנאים המיוחדים, שכן הם לא היו מונחם ולא נחתמו בפניו.


3. כאשר מדובר בשעבוד נכסים לטובת הבנק ע"י בעל חוב או ערב לחוב של צד ג', חובה זו של הבנק מתעצמת ומקבלת משנה תוקף.


4. המשיב לא פעל בהתאם לחובה זו המוטלת עליו. כאשר החתים הוא את המבקשים על התנאים המיוחדים על שטר המשכנתא (המהווים חלק בלתי נפרד משטר המשכנתא שנרשם בלשכת רישום המקרקעין), היה עליו לפרט את היקף תחולת השעבוד ולא להסתפק בהחתמתם על טופס סטנדרטי של תנאים מיוחדים לשטר משכנתא כפי שנעשה במקרה זה.


5. משנרשם בתנאים המיוחדים כי שטר משכנתא זה נועד אף להבטחת תשלום חובות שמגיעים מהלקוח מתקופת העבר, היה על הבנק לפרט בפני החותמים על התנאים המיוחדים, את היקף החובות נכון ליום החתימה על מנת שידעו על היקף החובות הכללי שאת פרעונם באה המשכנתא להבטיח, ואת היקף הסיכונים שהם נוטלים על עצמם.


6. שטר המשכנתא שנחתם ע"י המבקשים ב-1.4.07 ללא הגבלה בסכום על פיו מושכנה דירתם בבני ברק מבוטל ויש למחקו מספרי לשכת רישום המקרקעין.

 


עודכן ב: 31/08/2011