עע"ם 8196/08, אור הייטק בע"מ נ’ עיריית אילת ואח’

העובדות:


1. בשנת 2005 זכתה המערערת במכרז שפירסמה העירייה, ועניינו "ביצוע סקר מדידת נכסים וחריגות בניה וכן צילום אוירי ברחבי העיר אילת ואפשרות שילובם... באמצעות המערכת המותקנת במחשבי העירייה" (להלן המכרז הראשון). ביום 15.5.08 פירסמה העירייה מכרז, שעניינו "אספקה והתקנת מערך מחשוב במינהל הנדסה בעיריית אילת" (להלן המכרז השני) - מכרז זה הוא נשוא ההתדיינות הנוכחית.


2. ביום 1.7.08 נפתחה תיבת המכרזים, ונמצאה בה הצעה יחידה של המשיבה; הצעה זו אושרה בהמשך. עוד בטרם נפתחה תיבת המכרזים הגישה המערערת עתירה מינהלית בה ביקשה להורות על ביטול המכרז בטענה כי מדובר במכרז "תפור".

החלטה:


3. העובדה שבסופו של יום במכרז פומבי הוגשה רק הצעה אחת אומרת דרשני, ולא בכדי נקטו מתקיני התקנות גישה חשדנית כלפי תוצאה מסוג זה. כך בתקנה 23(א) לתקנות חובת המכרזים, תשנ"ג - 1993 הקובעת הוראות מיוחדות מקום שהוגשה או נותרה במכרז הצעה אחת, וכך בתקנה 22(ו) לתקנות העיריות (מכרזים), תשמ"ח- 1987.

 

כך גם בפסיקת בתי המשפט. השכל הישיר מורנו, כי מכרז פומבי לחוזה רשות צריך להניב יותר מהצעה אחת. יתכן, שיש בכך כדי ללמד, כי בנסיבות אכן יכלה רק המשיבה לספק לעירייה את השירות המבוקש באמצעות התוכנות הספציפיות, ואם כך - יש לבחון האם היתה זו הגבלה לגיטימית.


4. אף על פי כן, בנסיבות המקרה אין כדי להצדיק את קבלת הערעור. ראשית, בהתנהלות המערערת נפלו מספר פגמים (שיהוי, שינוי חזית וחוסר נקיון כפיים כמובנו במשפט המינהלי) שיש בהם כדי להצדיק את דחיית הערעור. שנית, הטענה שמדובר במכרז התפור למידותיה של המשיבה לא הוכחה כדבעי, ואף אילו היתה מוכחת - לא הוכח שדרישת התוכנות הספציפיות לא היתה לגיטימית.


5. למעשה, ביסוד עמדת המערערת טענה אחת ויחידה, כי היה על העירייה לפתוח את המכרז גם לתוכנות אחרות, שהן כנטען אף טובות מאלה שהתבקשו. אכן, זו טענה לגיטימית מפי מתמודד פוטנציאלי.

 

ברם, בית המשפט קבע כי דרישת העירייה לרכישת תוכנות אשר פועלות בממשק המתאים לזה של אלה המופעלות באגפים אחרים בעירייה - היא דרישה לגיטימית, ובכך אין להתערב.


6. בנסיבות אלה, שעה שהעירייה סבורה כי דרישות המכרז אינן מונעות מחברות אחרות להתמודד במסגרתו, ולמצער כי קיים ספק בשאלה זו - ביכרה לפרסם מכרז פומבי, שכל דרישותיו גלויות למשתתפים וחשופות לביקורת, וספק אם יש להענישה על כך.