בש"א 18941/09, בני ג’ורג’ שוקחה בע"מ נ’ בני פרנסיס שוקחה בע"מ ואח’

העובדות:


1. ב- 1973 יסדו בניו של ג’ורג’ שוקחה ז"ל שותפות, והמשיכו את עסקו של האב. ב- 1977 מכר הבן פרנסיס שוקחה ז"ל את זכויותיו לשאר האחים. המבקשת נוסדה ב- 1984. הפעילות העסקית של השותפות הועברה למבקשת.

 

המשיבה 1 היא בבעלותו ובניהולו של המשיב 2 – בנו של פרנסיס שוקחה ז"ל. בבעלות המבקשת סימני מסחר רשומים הכוללים את השם " שוקחה" בעברית, ערבית ואנגלית ( להלן : " סימני מסחר" או " הסימן " ).


2. המבקשת הגישה בקשה לכוף את המשיבים בקנס או במאסר לציית להסכם פשרה בין הצדדים שקיבל תוקף החלטה ב- 7/4/2009 בבית המשפט המחוזי בחיפה. עיקרו של ההסכם היה למנוע מהמשיבים לסמן או להדגיש את הסימן המאובחן של המבקשת " שוקחה" על בקבוקי שמן התירס שהמשיבים מייבאים לישראל או משווקים.

החלטה:


1. רמת ההוכחה הנדרשת לצורך מתן צו לפי פקודת ביזיון בית המשפט היא גבוהה מזו הנדרשת בהליך אזרחי. בהליך של ביזיון בית משפט המיועד לאכיפת צו בית משפט אין צורך בהוכחת כוונה להפרת הצו , באשר הבקשה נושאת פני עתיד ואין מטרתה ענישה על העבר. אם פעל המפר בתום לב או מבלי משים – יינתן לדבר ביטוי בסנקציה שתוטל על המפר.


2. מטרתה של פקודת ביזיון בית משפט אינה עונשית אלא אכיפתית , והיא צופה פני עתיד . כאשר מדובר בהפרה בודדת בעבר , להבדיל מהפרה נמשכת , ואין המדובר בחשש סביר להמשך הפרה בעתיד – אין עילה להפעלת הליכי ביזיון אזרחי.


3. משהוכח שהמשיבה הזהירה את הקונה לבל יפרסם את המוצר עם הסימן המפר , ומשהפרסום הופסק – לא ניתן לייחס למשיבים הפרה נמשכת או לטעון לחשש להפרה נוספת בעתיד . בנסיבות אלה אין הצדק להפעלת הליכי הביזיון.


4. אכיפת סעד זמני בהליכי ביזיון בית משפט דינה כדין צו קבוע, ודין בירור טענת שיהוי בהליכי ביזיון אזרחי כדין בירור טענת שיהוי המועלית כנגד תביעה. המדובר בהפרת צו שיפוטי, ניתן הסבר מניח את הדעת לחלוף 3.5 חודשים, והמשיבים לא ויתרו על אכיפת הצו. בנסיבות אלה טענת ויתור אינה מהווה טענת הגנה כנגד הפרת הצו.


5. מחד, לא ניתן להתעלם מההפרה של הסכם הפשרה שנעשתה בליווי ייעוץ, ומאידך לא ניתן להתעלם מכך שעל התווית החדשה מופיע מספר פעמים השם המלא של המשיבה.


6. בענייננו ניתן להסתפק בהטלת קנס מותנה , בתקווה שהדבר ירתיע את המשיבים מלשוב ולהפר את הצו. על כל אחד מהמשיבים 1 ו-2 יוטל בגין ביזיון בית משפט קנס כספי בסך 10,000 ₪ על כל הפרה עתידית של הצו מ- 7/4/09 , שניתן בבית המשפט המחוזי בחיפה.