בהתאם לתיקון חוק מיסוי מקרקעין (הגדלת ההיצג של דירות מגורים – הוראת שעה) מחודש אוגוסט 2011, ניתן למכור דירת מגורים שאינה מזכה לפי החוק, כלומר גם דירה שלא שמשה למגורים כהגדרה בחוק – כגון משרד, בפטור ממס שבח, וזאת על פי מספר תנאים ובכפוף ללא מעט סייגים:

 

1. המכירה הינה בתקופה הקובעת – בין ה-1.8.2011 – 30.6.2013.


2. הוגשה בקשה בטופס 7648 – טופס הצהרה משלימה להצהרה הראשית.


3. שווי הדירה אינו עולה על התקרה – 2.2 מליון ₪


4. על הדירה לשמש למגורים למשך שנתיים רצופות לפחות שתחילתן מתום 6חודשים מיום קבלת החזקה או מתום שנה מיום המכירה, לפי המוקדם.


5. תשלום מס רכישה של 15% משווי הדירה. אם שימשה הדירה למגורים במשך שנתיים כאמור לעיל – יהיה זכאי הרוכש להחזר המס ששילם. התיקון מאפשר גם במקום לשלם את מס הרכישה המלא, לתת ערובה בגובה ההפרש בין מס הרכישה בשיעור 15% לבין מס הרכישה שיהיה על הקונה לשלם אם תשמש הדירה אכן שמשה למגורים במשך שנתיים כאמור; תוקפה של הערובה יפוג אם שימשה הדירה למגורים כאמור.

 

הסייגים שנקבעו, אשר היה ויתקיימו, לא ניתן יהיה למכור בפטור ממס:

 

1. היה והמוכר קיבל את הנכס ללא תמורה בתקופה שבין ה-5.6.2011 – 30.6.2013


2. מכירה לקרוב.


3. התמורה אינה מושפעת מזכויות בנייה בלתי מנוצלות בנכס.


4. לא נקבע בהסכם המכר כי על הדירה לשמש למגורים במשך שנתיים רצופות, וכי על הרוכש לדעת כי יחויב במס רכישה אם לא נתקיים תנאי זה.


5. הפטור ניתן בתקופה הקובעת כאמור לעיל – עד 3 פעמים בלבד, כולל שימוש בפטורים של הוראת השעה הרגילה והפטור לפי החוק. התיקון למעשה מרחיב את האפשרויות הקיימות בהוראת השעה, ומאפשר למכור בנוסף ל-2 דירות לפי הוראת השעה גם דירה שאינה מזכה בפעם השלישית בתקופה הקובעת. סדר המכירה חשוב לעניין זה.


6. לעניין סעיף זה, יראו מוכר ובן זוגו, למעט בן זוג הגר דרך קבע בנפרד, וילדיהם שטרם מלאו להם 18 שנים, למעט ילדים נשואים – כמוכר אחד.

 

יודגש כי אין הרשימה שלעיל ממצה, ויש להיוועץ באופן פרטני בעו"ד מקרקעין לפני עריכת כל עסקה, ואין האמור לעיל מתיימר להוות ייעוץ משפטי.