בשנה האחרונה עבר הליך פשיטת הרגל שינוי לטובת החייבים, כיום אין כמעט חייב שלא יכול ליהנות מהליך פשיטת הרגל וכולכם זכאים להזדמנות לפתוח דף חדש בחיים. הדרך היחידה לפטור אותך מהחובות הינה התנהלותך בהליך עצמו, או כמו שאומרים השופטים: אתם צריכים להיות "צדיקים".


לצערנו בגין המצב הכלכלי במשק רבים היום מסובכים בחובות ומוקפים בתיקי הוצאה לפועל בסכומים לא מבוטלים. יש כאלה שמניחים כי הפתרון לחובות הינו הסדר תשלומים במסגרת לשכת ההוצאה לפועל ועיכוב הליכים, אולם למעשה הליכים אלו משיגים להם שקט זמני בלבד, שכן להחזיק תיק הוצל"פ זה כמו להחזיק הלוואה בשוק האפור.


לפי פקודת פשיטת הרגל, כל חייב שחובותיו עולים על סך של 17,482 שקלים ושאינו מסוגל לשלמם תוך שנה, אין כל סיבה שימשיך להחזיק אותם בלשכת ההוצאה לפועל. הפתרון טמון אך ורק בבקשה לפשיטת רגל שתוביל בסופו של יום, תוך תקופה קצרה וידועה מראש להיפטר מהחוב ולפתוח דף חדש שיוביל לסיום כל ההגבלות והעיקולים שהוטלו עליך במסגרת תיקי ההוצל"פ.

 

האם הליך פשיטת רגל מתאים רק לבעלי עסקים? 


פשיטת הרגל הינה הליך המאפשר לחייב לפנות לבית המשפט המחוזי, בבקשה להכריז עליו כפושט רגל לאחר שהפך לחדל פירעון ואינו מסוגל להחזיר את חובותיו לנושיו. רבים סבורים בטעות שהליך פשיטת רגל מתאים רק לבעלי עסקים, הנכון הוא שכל חייב שהסתבך בחובות, לאו דווקא בגין ניהול עסק או חברה, ומספיק שצבר חובותיו בגין הכנסות מעטות לעומת הוצאות מחייה גבוהות, זכאי להיכנס להליך.


פנייה להליך פשיטת הרגל תביא לסיום הסיוט ולמחיקת החובות ופתיחת דף חדש בחייהם של אלה הסובלים מעיכוב יציאה מהארץ או מעיכוב רשיון נהיגה, ולאחרים הסובלים מעיקולי משכורת ומעיקולי חשבון, ותסייע אף לאלה אשר מפחדים לפתוח את דלת ביתם מחשש שיכנסו מעקלי ההוצל"פ ויאספו את מיטלטליהם.


בקשת פשיטת הרגל תוגש תחילה למשרדי כונס הנכסים הרשמי במחוז בו מתגורר החייב. במשרדי הכונס מועסקים עורכי דין מטעם המדינה האחראיים על ניהול הליכי פשיטת הרגל כאשר במסגרת תפקידם עליהם לבדוק את תקינות הבקשות, ולהמליץ לבית המשפט על גובה צו התשלומים בו יחויב החייב לשלם על פי הנתונים שעולים מבקשתו. כמו כן תפקידו של משרד הכונס הינו לעקוב אחר החייבים, ולבדוק האם הם ממלאים את הצו שייתן בית המשפט בהמשך.


לאחר שעורך הדין מהכונס הרשמי מגיב על הבקשה וממליץ על קבלתה, הוא מעביר את תגובתו לבית המשפט המחוזי על מנת שתאושר ויינתן צו כינוס לחייב. 


במסגרת צו הכינוס נקבע צו תשלומים שעל החייב לשלם כל חודש, והוא אף מחויב להגיש דוחות דו חודשיים לכונס, באמצעותם הוא מדווח על הכנסותיו והוצאותיו הדו חודשיים. כמו כן, בית המשפט מעכב את כל ההליכים נגד החייב ומבטל את כל ההגבלות שהוטלו עליו במסגרת תיקי ההוצאה לפועל לרבות הגבלת רישיון הנהיגה. בנוסף קובע בית המשפט דיון בבקשה בעוד כשנה וחצי מיום מתן הצו (המועד הנ"ל נהוג במחוז חיפה). 

 

על החייב להיות "צדיק" בתקופת ההליך 


במתן צו הכינוס, עיכוב ההליכים וביטול ההגבלות, מאפשר בית המשפט לחייב לנהל אורח חיים תקין ונותן לחייב הזדמנות להוכיח את רצונו בהליך ואת רצינותו וכוונתו לסיים את חובותיו. בתקופה זו על החייב להיות "צדיק" בקיום התחייבויותיו בהליך, קרי לעמוד בתשלומים ולהגיש דוחות כנדרש בצו הכינוס.


חובה נוספת שמוטלת על החייב הינה משלוח צו הכינוס לנושיו ולהביא לידיעתם את העובדה שהגיש בקשתו להכריז עליו כפושט רגל. על פי ההוראות, בכדי לשמור את זכותו בהליך הנושה (שיודע על קיום הבקשה) צריך להגיש תביעת חוב לכונס. נושה שאינו מגיש תביעת חוב תוך ששה חודשים מיום מתן צו הכינוס חובו נמחק ואינו נכלל בהליך פשיטת הרגל.


שבעה חודשים לאחר הגשת הבקשה יכול החייב לברר את היקף הנשייה בתיק, כלומר לבדוק מי הנושים שתבעו את חובם במסגרת ההליך. בשלב זה החייב יכול לתכנן את סיום ההליך.


בסמוך למועד הדיון, עומדות שלוש אופציות בפני החייב: הפטר לאלתר במועד הדיון ללא תשלום נוסף, הסדר נושים מבלי שהחייב יוכרז כפושט רגל או תוכנית פירעון לתקופה של עד ארבע שנים. ברור כי נסיבות החייב הן אלו שיכריעו את האופציה האופטימלית עבורו, וברור כי יהיה קל יותר להתקדם לפי אחת מהאפשרויות, בהמלצת הכונס שבדק את החייב לאורך ההליך.


כך לדוגמא, הסיכויים לקבלת הפטר לאלתר של חייבת חד הורית המגדלת 3 ילדים ומתפרנסת מקצבת נכות בסך של 4,000 שקלים, גבוהים יותר מסיכוייו של חייב נשוי ואב לשני ילדים אשר הוא ואשתו עובדים ומשתכרים יחד סך של 10,000 שקלים.

 

בנסיבות כגון אלה, לחייב תתאים תוכנית פירעון, שמשמעה תשלום הצו החודשי שנקבע בצו הכינוס עד לתקופה של כ- 4 שנים בהליך, ורק לאחר מכן יקבל הפטר. עם קבלת ההפטר יימחקו כל חובותיו של החייב (שניתן לקבל לגביהם הפטר) ויהא עליו להגיש בקשות ללשכות ההוצאה לפועל לסגירת כל התיקים נגדו.