סיגל רייך-הלל, עו"ד

מי שנפגע או חלה במהלך שירותו הצבאי בצה"ל או בכוחות הביטחון, יכול להגיש תביעה כנגד משרד הביטחון (קצין התגמולים).

על מנת שאותו נפגע יהא זכאי לקבלת תגמולים בגין פגיעתו או מחלתו (לרבות החמרתה), עליו לעמוד בשני תנאים מצטברים:
האחד – שהחבלה או המחלה התרחשו בזמן שירותו הצבאי
והשני – שהחבלה או המחלה התרחשו עקב השירות הצבאי.

יצוין כי חייל או שוטר אשר נפגעו בהיותם בדרך למחנה ו/או ממנו יהיו זכאים לתגמולים מקצין התגמולים, ובלבד ששהותם מחוץ למחנה הייתה כדין.

החל משנת 1988, חייל בשירות חובה, אשר נפגע בהיותו בחופשה מאושרת מהשירות, יהיה זכאי גם הוא לקבלת תגמולים, ובלבד שפגיעתו ארעה ב – 14 הימים הראשונים לחופשה ודרגת הנכות שנקבעה לו הינה בשיעור 20% ומעלה.

הוכחת הקשר הסיבתי בין הפגיעה לבין השירות הצבאי היא, במרבית המקרים, סלע המחלוקת בין הנפגעים לבין קצין התגמולים.

כשמדובר במחלה - המחלוקת נסובה, בדרך כלל, במחלות השוכנות בגוף החיילים ומתפרצות תוך כדי השירות (מחלות קונסטיטוציונליות). בית המשפט העליון קבע כי, ניתן להכיר במחלות מסוג זה כמחלות המזכות בתגמולים, ובלבד שיוכח כי התרחש אירוע משמעותי אשר החיש את פרוץ המחלה.

ככלל, תקופת ההתיישנות בתביעות כנגד משרד הביטחון הינה 3 שנים, מיום השחרור מהשירות אשר במהלכו ארעה הפגיעה. ואולם, בתנאים מסוימים, ניתן להגיש את התביעה גם לאחר תקופת ההתיישנות הנ"ל.

לאחר הגשת התביעה יקבע קצין התגמולים האם לקבל את התביעה או לדחותה.


ההכרה בתביעה יכולה להיות מלאה (ואז כלהנכות שתקבע לאותו נפגע תיוחס לשירותו) או חלקית (למשל, מקרה בו הנפגע חלה עוד בטרם השירות, אך מחלתו הוחמרה תוך כדי ועקב השירות, אז, במקרה זה, רק אותו חלק מהנכות המבטא את ההחמרה במצב הרפואי ייוחס לשירות).

מקום בו נדחתה התביעה על ידי קצין התגמולים, רשאי התובע לערער על החלטה זו, בפני ועדת הערעורים לפי חוק הנכים.


ניתן לערער על החלטת ועדת הערעורים בשאלה משפטית בלבד, לבית המשפט המחוזי.

נפגע אשר תביעתו הוכרה ואושרה על ידי קצין התגמולים, יזומן להופיע בפני ועדה רפואית לצורך קביעת שיעור הנכות שנגרמה לו בעקבות האירוע נשוא התביעה.

נכות בשיעור 9% - 0%, אינה מזכה את הנפגע בפיצוי כלשהו.
נכות בשיעור 19% - 10%, מזכה את הנפגע במענק חד פעמי.
נכות בשיעור 20% ומעלה, מזכה את הנפגע בגמלה חודשית.

על שיעור הנכות שנקבעה ניתן לערער לוועדההרפואית העליונה. על החלטתה של הועדה הרפואית העליונה ניתן לערער בשאלה משפטית בלבד, לבית המשפט המחוזי.

נכה אשר הוכר על ידי קצין התגמולים, נקבעה לו נכות (לרבות 0%) וחלה החמרה במצבו הרפואי מאז בדיקתו על ידי הועדה הרפואית, יהא רשאי לפנות בבקשה להחמרת מצב בכל שלב במהלך חייו.

נכה אשר הוכר ע"י משרד הביטחון כנפגע עקב ובזמן השירות הצבאי/הביטחוני, ונקבעה לו נכות בשיעור של 20% ומעלה, יהא זכאי לטיפולים רפואיים, תרופות, ציוד רפואי, שיקום והכשרה מקצועית, ע"פ קביעת הרופא המחוזי.

מומלץ לפנות לעורך דין הבקיא בהליכים מול משרד הביטחון, על מנת לברר את זכויות הנפגע, סיכויי תביעתו וייצוגו בהליך זה.