לא פרעת הלוואה? חשבונך נמצא ביתרה החורגת מהמסגרת המותרת? שימו לב, תביעה בנקאית יכולה להיות מוגשת גם כנגד אדם מן היישוב, אשר בימים כתיקונם איננו רגיל להתמודד עם תביעות בבתי המשפט. מדובר באירוע העלול להיות טראומתי וקשה עבור הנתבע. להלן מספר דגשים לגבי תביעות בנקאיות והדרך הנכונה להתמודד עימן. מיותר לציין כי מומלץ בהקדם לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מטעם עורכי דין העוסקים בתחום.


לאחר קבלת כתב התביעה על ידי שליח או בדואר, יש לרשום באופן מסודר את תאריך הקבלה ולזכור כי החל מיום זה עומדים לרשותך 30 ימים במסגרתם אתה יכול להגיש בקשת רשות להתגונן כחוק. חשוב לדעת כי אם לא תשכיל להגיש בקשה זו בתוך 30 הימים מאז הומצא לידיך כתב התביעה, ייתכן והבנק יזכה בפסק דין כנגדך. במידה ו-30 הימים חלפו, פתוחה בפניך הדרך לבקשת ארכה להגשת ההתנגדות. עם זאת, יודגש כי ארכה זו איננה ניתנת אלא מטעמים מיוחדים או בהסכמתו של הבנק.


מסירה לא חוקית, אימתי?


מסירת כתב תביעה יכולה להיות לא חוקית במספר מקרים – לדוגמא, נמסר להורים או נזרק בפתח החצר. על פי רוב, מדובר במסירה בלתי חוקית אך הנתבע צריך לקחת בחשבון שמי שמסר את כתב התביעה הינו שליח של עורך הדין ועורכי הדין של הבנק קיבלו דיווח כי כתב התביעה נמסר כנדרש.


הבנק יכול במקרים מסוימים לבקש עיקולים זמניים ברכושך וזאת על מנת להבטיח את תשלום החוב. בכדי למנוע חשיפה לעיקולים, מומלץ לערוך סקירה מהירה של הרכוש אשר עלול להיות חשוף לעיקולים אלו ולבצע פעולות אשר יימנעו את העיקול.


יצוין כי גם כאשר מדובר בתביעה צודקת, ואתה סבור כי אתה אכן חייב את הכסף הנתבע, אין זה אומר שצריך להניח לבנק לפעול כאוות נפשו ויש להציג כנגדו חזית אחידה להפחתת הנזק ככל הניתן. לדוגמא, ניתן לפנות לבנק ולנסות להגיע עימו להסדר תוך חלוקת החוב לתשלומים או ויתור על חלק מהחוב. גם כאשר אתה נענה כי "העניין כבר הועבר לעורכי הדין", אל ייאוש, לעיתים העקשנות משתלמת.
במידה והחוב הינו חוב גבוה במיוחד, אשר מצדיק פניה לעורך דין כבר בשלבים הראשוניים, אל תהסס לעשות כן. על פי רוב, עלותו של עורך הדין תצדיק את הרווח הסופי.


הסכם להסדרת החוב


מעמדם של חייבים מול הבנק הינו מעמד מעט בעייתי. ראשית, החייב נמצא בלחץ זמן ויש לו 30 ימים בלבד להגיש בקשת רשות להתגונן. כמו כן, הבנק הינו מערכת "כוחנית" אשר מתמחה בתביעות בנקאיות וחמושה בסוללה של משפטנים ורואה חשבון המכירים את החוק על בוריו. לעומתם, החייב הממוצע כלל איננו יודע להתמודד מול הכלים המשפטיים והפיננסיים המונחים לפניו והוא מתהלך לעיתים כ"סומא באפלה".


חייבים מסוימים פונים אפוא להשגת הסדר עם הבנק לתשלום החוב. על פי רוב, הבנק יסכים להסדר זה במידה ויעלה בידיו של החייב לשכנע אותו או את בא כוחו כי גם אם יינתן כנגדו פסק דין הוא לא יוכל לפרוע חובו. בעת שאתה עומד מול הבנק במשא ומתן להסדרת החוב, חשוב להצטייד במסמכים הרלבנטיים (לרבות חובות אחרים, מצב כלכלי, חוסר יכולת לעמוד בתשלום, לעיתים מומלץ אף להזהיר מפני פשיטת רגל). כמו כן, חשוב להציע הסדר אשר תוכל לעמוד בו ולנסות ולהפחית את הסכום כחלק מן המשא והמתן.