הסכם הגירושין חייב לכלול מספר נושאים עליהם בל לנו לוותר והם אלו אשר קובעים את מסגרת ההסכם. נושא מרכזי אחד – הינו הרכוש.

 

כמובן, שמאחר ומדובר בהסכם ממון הצופה פני עתיד, חייב ההסכם להיות הסכם דינאמי מתמשך שקיים בו מתן ביטוי לגמירות אומד דעת הצדדים וכוונתם ואין נפקא מינה אם מדובר בהסכם ממון לפני הנישואין, בעת נישואין או בהסכם גירושין, כי גם אם מדבר בהסכם ממון טרם נישואין אך ישנה כוונה אמיתית להתחתן הרי שיש צורך לאשר את ההסכם בפני הרשות כגון אישור ההסכם בבית משפט או אישור ההסכם בבית הדין הרבני.

 

אם ההסכם אינו אמור להיות כזה בו הצדדים מביעים את רצונם להינשא תוך זמן מוגדר וגם אם הביעו הצדדים את רצונם להינשא מתי שהוא בעתיד אך אינם הולכים לבצע זאת בזמן הקרוב הרי שניתן לאשר את ההסכם כהסכם ממון בפני נוטריון.

 

כלומר, אם בפנינו הסכם המסדיר את נושא הרכוש בין בני זוג הרי שבפנינו הסכם ממון. אנו נוטים לחשוב כי אם אין לנו הרבה רכוש או שיש לנו רק חשבון בנק בעת הנישואין בעת תחילת דרכנו כזוג, אזי אין צורך בהסכם ממון - אך אין הדבר כך כלל.

 

דווקא משום שאנו בתחילת הדרך ואנו צופים כי היחסים המשותפים יביאו איתם צמיחה ויניבו פירות הרי שכדאי ואף רצוי להסדיר יחסים אלו מלכתחילה וזאת כדי למנוע התגלעות של סכסוכים בעתיד ויותר מכך אף לייצר מנגנוני התייעלות ופתרון סכסוכים עתידיים בהסכם במקום התדיינויות ארוכות בבתי משפט.

 

עם הזמן אנו עדים למורכבות הולכת וגדלה בקרב זוגות ואנו, עורכי הדין, נדרשים ליצור הסכמים שישקפו את המצב המיוחד בו נמצאים בני הזוג אם זה בעניין הרכוש ולגבי היחסים המיוחדים שבתוך המשפחה.

 

עם זאת, קיים שוני מהותי בין הסכמי טרום נישואין להסכמי גירושין.

 

הסכם ממון מסדיר את היחסים בין בני הזוג. הסדרי הגירושין כוללים גם הסדרי ממון והסדר גירושין. הסכם ממון דינו לא כדין הסכם גירושין. בהסכם ממון נקבע משך הזמן לכריתת ההסכם, הסדרת הנישואין, אומד הדעת של הצדדים, הסכם שנכרת כאשר יש יחסי אמון בין האנשים לעומת הסכם הגירושין שנעשה ביציאה מהזוגיות.

 

לכן, בעת הגירושין יש לשים לב היטב לנושא המשפחה והזוגיות כך שאמנם אנו ביציאה מזוגיות אך המשפחה ממשיכה להתקיים ולכן הדגש הוא על המשפחה והסכם הממון משקף את הפן המשפטי והיכולת לעגן את רצונות הצדדים ולהביע את האיזון הכלכלי ביניהם בהסכם. נושא הרכוש יכול שיכלול את חשבונות הבנק המשותפים, חסכונות וזכויות פנסיה, דירת מגורים, נכסים נדלנים ומיטלטלין ובכלל נכסים שנצברו במהלך החיים המשותפים.

 

לכן, במצב בו אני רוצה לבצע חלוקה של דירת המגורים שנרכשה מלפני הנישואין וחלק מהמשכנתא שולמה על ידי שנינו במהלך תקופה בה חיינו יחד כך שיחס ההשקעה שלי יישמר בעת החלוקה, אעלה זאת על הכתב במסגרת הסכם ממון. במקרה אחר בני הזוג עמדו להתחתן. הגבר הביא את עמו לקשר דירה שנרכשה עבורו על ידי הוריו ואילו האישה הביאה עימה חשבון בנק ובו חסכונות השווים לחמישית מערך הדירה.

 

אם יחליטו בני הזוג על פירוק השיתוף בדירה האם תחולק הדירה שווה בשווה ביניהם או האם תחולק באופן יחסי לפי מידת ההשקעה בנכס בעת רכישתו עם הכניסה לקשר?

 

מטרת הסכם הממון, להביא לידי ביטוי את רצון הצדדים לגבי חלוקת הרכוש ביניהם כך שגם בעתיד אם יתגלע סכסוך כלשהו לגבי הרכוש הכלול בהסכם, ישמש ההסכם כמעין תעודת ביטוח לגבי אותו רכוש מסוים שנכלל בהסכם הממון ושאינו בא במקום צוואה – אלא בא לשמש אותנו כאבן בוחן לגבי רכושנו בעת הכניסה לקשר זוגי.