בסעיף 79 לחוק הביטוח הלאומי [נוסח חדש] התשנ"ה - 1995, נקבעו שתי קטגוריות של נפגעי עבודה הזכאים על פי חוק לתגמולים "פגיעה בעבודה" עקב "תאונת עבודה או מחלת מקצוע".

 

1. תאונת עבודה- בהתאם להגדרה הקבועה בחוק נפגעי תאונת עבודה ו/או התלויים בשל "תאונה שאירעה תוך כדי עבודתו ועקב עבודתו אצל מעבידו או מטעמו ובעובד עצמאי – תוך כדי עיסוקו במשלח ידו ועקב עיסוקו במשלח ידו" ולפיכך על מנת שהאירוע יוכר אירוע תאונתי, נדרשים התקיימותם במצטבר של שני תנאים: אירוע תאונתי וקשר סיבתי עובדתי בין התאונה למקום העבודה.

 

2. מחלת מקצוע – בתקנות הביטוח הלאומי ס' 85 נקבעו מחלות בהתאם לרשימה הסגורה להן זכאי הנפגע על פי חוק לתגמולים " עקב עבודתו אצל מעבידו או מטעמו ובעובד עצמאי עקב עיסוקו במשלח ידו", בשני המקרים על מנת שהאירוע יוכר כאירוע תאונתי נידרשת התרחשותה של תאונה שנגרמה לעובד תוך כדי ועקב עבודתו, קשר סיבתי בין הפגיעה למקום העבודה.

 

חוק הביטוח הלאומי אינו מכיר בכל פגיעה שנגרמה לעובד כאירוע תאונתי המכסה את כל נפגעי העבודה ולפיכך נקבעו בחוק קריטריונים על מנת לקבל תגמולים בגין נזקים שאירעו לעובד במהלך עבודתו כתוצאה ממחלות שהוכרו בהתאם לרשימה הסגורה או בגין אירועים חריגים ופתאומיים שאירעו לעובד במהלך העבודה כתוצאה מתאונת עבודה.

 

מקרוטראומה

 

המחוקק היה ער לכל אותם נפגעי עבודה שנפגעו עקב עבודתן אך לא ניתן להגדיר את זמן הפגיעה ומיקומה והמחלה אינה מופיעה ברשימת מחלות המקצוע ולפיכך ביהמ"ש העליון דן באותם מקרים על דרך המיקרוטרואמה, בכפוף לקיומם של התנאים כפי שהותוו בפסיקה.

 

תנאי ראשון- חזקה על המבוטח להוכיח תשתית עובדתית לנזקים הזעירים.

 

תנאי שני-בקיומו של קשר סיבתי רפואי בין תנאי העבודה לבין הפגיעה, הפגיעה נגרמה במהלך עבודתו ועקב תנאיה, כאשר לעובד נגרמו אינספור פגיעות זעירות, זהות ו/או דומות, כתוצאה מפעולות חוזרות ונשנות, אשר כל אחת מהן הסבה לנפגע נזק זעיר שלא ניתן לאבחון, עד שהצטברות הנזקים הזעירים, זה על גבי זה, הביאה בשלב מסוים לנזק בכושר עבודתו של הנפגע.

 

נטל ההוכחה לעניין פגיעה על דרך המיקרוטראומה, על כל יסודותיה מוטלת במלואה על המבוטח להבדיל ממחלת מקצוע שכל שצריך שתופיע ברשימה הסגורה.

 

כל האמור במאמר זה הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה יעוץ משפטי, אין להסתמך על האמור ובאחריות המסתמך הינה על דעתו בלבד. מומלץ לקבל יעוץ אישי ופרטני מעורך דין המתמחה בתחום הרלוונטי.