כאשר מובאת לידיעת המשטרה, בדרך כלל באמצעות הגשת תלונה, דבר ביצועה של עבירה, נפתחת חקירה, למעט במקרים בהם מחליטה המשטרה שלא לחקור כלל ולסגור התיק מיידית.

 

המשטרה בסיום החקירה, נותנת המלצתה בעניין נושא הגשת כתב אישום, או לחילופין סגירת התיק, ואולם, הגוף המחליט בעניין, הינה רשות התביעה הרלוונטית. קיימות שתי רשויות כאלה – התביעה המשטרתית והפרקליטות. סיווג התיקים בין שתי הרשויות הללו קבוע בחוק.

 

ישנן חקירות, בהן כבר בשלב החקירה, מעורבות רשויות התביעה ולא המשטרה לבדה, בעיקר חקירות בעלות מורכבות גדולה ובחקירות בהן נתון החשוד במעצר בדרך כלל. רשויות התביעה מעבירות הנחיות חקירה למשטרה, על מנת לגבש התיק מבחינה ראייתית. לעיתים, הדבר קורה אף לאחר סיום החקירה, כאשר התיק מועבר לרשויות התביעה לשם גיבוש החלטה על הגשת כתב אישום, או סגירת התיק. 

אז, באם מוצאת רשות התביעה הרלוונטית, כי נדרשת השלמת חקירה, מחזירה היא התיק למשטרה, בצרוף בקשה להשלמת החקירה הנדרשת.

 

כאשר רשות התביעה הרלוונטית מחליטה אז על סגירת התיק, הרי שקיימות 3 עילות סגירה בחוק – סגירת התיק מחוסר עניין לציבור, סגירת התיק מחוסר ראיות מספיקות, סגירת התיק מחוסר אשמה.

 

אך ורק כאשר התיק נסגר מחוסר אשמה, לא יופיע כל תיעוד של התיק במרשם הפלילי. כאשר התיק נסגר בהתאם לשתי עילות הסגירה האחרות, יופיע תיעוד בחלק המרשם הנוגע למרשם משטרתי בדבר תיקים סגורים. אדם יכול לפנות בבקשה לשנות עילת הסגירה בעניינו לעילת סגירה של חוסר אשמה על מנת שלא יוותר רישום כאמור.

 

כמו כן כעבור תקופה בת מס' שנים - הדבר משתנה בהתאם לרמת החומרה של העבירה  ובהתאם לשאר התנאים שבחוק  - יכולים להימחק גם תיקים הנסגרים משתי עילות הסגירה הנוספות.

 

באם מתקבלת החלטה כן להגיש כתב אישום, לגבי עבירות מסוימות, מסורה הזכות לפנות אל רשות התביעה הרלוונטית, לשם ניסיון לשכנע כי לא יוגש והתיק יסגר במסגרת הליך שימוע.

 

אף למתלונן מסורה הזכות, לערור על החלטה בדבר סגירת תיק. בתיקים מסוימים אם בסופו של דבר נסגר התיק, יכול המתלונן להגיש קובלנה – הליך פלילי המוגש על ידו ולא ע"י המדינה.

 

בהחלט אפשרית מעורבות של עורך דין לאורך ההליכים האמורים אף לפני סיום החקירה בוודאי כאשר החשוד עצור אך לא רק, וגם לאחר סיום החקירה על מנת למקסם את הסיכויים לסיום ההליך בהחלטת סגירה טרם הגשת כתב אישום, כמו גם לעניין סיבת הסגירה.

 

 טיפול בשינוי סיבת הסגירה ו/או מחיקת רישום תיק סגור יכול להיעשות אף החלוף תקופה היות ואין מגבלת זמן על טיפול כאמור. יחד עם זאת ברי כי ישנם חסרונות לחלוף זמן ממושך בין היתר לאור גניזת התיק בחלוף תקופה משמעותית.

 

קיים מישור נוסף והוא טיפול לסגירת תיק לאחר שכבר הוגש כתב אישום.

 

הדברים האמורים אינם מהווים תחליף לייעוץ משפטי והשימוש בהם הינו באחריות הקורא בלבד.


עודכן ב: 01/11/2011