חוק ההוצאה לפועל יוצר הבחנה בין חייבים אשר ביכולתם לפרוע חובותיהם במועדים הקבועים בחוק לבין אלו שלא. לראשונים פתוח מסלול 'צו לאיחוד התיקים' והאחרונים יופנו למסלול  הכרזתם כחייבים מוגבלים באמצעים.

 

מנגנון  איחוד התיקים  נועד לתת מענה לחייב אשר כנגדו מנוהלים מספר הליכים על ידי מספר נושים, צו האיחוד מאפשר לחייב לפרוע חובותיו באופן קולקטיבי ובהתאם ליכולתו הכלכלית.

 

צו לאיחוד תיקיו של חייב אינו ניתן באופן אוטומטי, חייב המבקש צו שכזה נדרש לעמוד במספר דרישות ולהיות נתון למגבלות שונות. לשון אחר, חייב המעוניין ביתרונות שמעניק צו איחוד התיקים צריך לעמוד בתנאים ובמגבלות מסוימות הקבועים בחוק לדוגמא;

 

 - במסגרת בקשת צו איחוד תיקים יש למסור מידע מלא על נכסיי החייב במשך החמש שנים הקודמות להגשת הבקשה וכך גם לגבי חובותיו.
 - עם הגשת הבקשה על החייב לשלם סכום של 3% מיתרת חובותיו, ומדי חודש עליו להמשיך ולשלם 3% מיתרת חובותיו, עד להחלטה בבקשה למתן צו האיחוד. (בסמכות ראש ההוצאה לפועל לפטור את החייב מדרישה זו מטעמים שירשמו).


 - (לרוב יורה ראש ההוצאה לפועל על עיכוב יציאת החייב מהארץ כתנאי למתן צו האיחוד על ראש ההוצאה לפועל להיווכח כי החייב יוכל לפרוע את חובו במסגרת המועדים המקסימלים הקבועים בחוק:

 

אם סכום החובות אינו עולה על 20000 ש"ח – שנתיים
אם סכום החובות נע בין 20000 ש"ח ל-100000 ש"ח – 3 שנים.
אם סכום החובות עולה על סך של 100000 ש"ח – 4 שנים.

 

חייב אשר אין ביכולתו לעמוד בתנאים המפורטים לעיל, קרי, אין ביכולתו לפרוע חובו במועדים המקסימלים הרקבועים בחוק, יופנה למסלול  'חייב מוגבל באמצעים' .

 

בבסיס הכרזתו של חייב כמוגבל באמצעים עומדות שתי תכליות; האחת הינה יצירת מנגנון באמצעותו יוכלו הזוכים לגבות את חובם עד כמה שניתן באופן מהיר ויעיל והשניה הינה הגנה על חייבים שמצבם הכלכלי אינו מאפשר להם לפרוע את חובם, במטרה למנוע מצב בו החייב הופך לחסר כל ולנטל על החברה.

 

יש להדגיש, כי על מנת להכריז על חייב כמוגבל באמצעים אין חובה להגיש בקשה לאיחוד תיקים, ראש ההוצאה לפועל רשאי להכריז על חייב כמוגבל באמצעים מסגרת בקשה לצו תשלומים, במסגרת הליך ברור, במסגרת הליך צו הבאה ובעקבות חקירת יכולת.

 

לסיכום, נוצרת הבחנה בין חייבים שביכולתם לפרוע חובם בפרקי זמן המרבים לבין אילו שלא. בפני הראשונים נפתח הליך איחוד התיקים ובפני האחרונים פתוח מסלול חייב מוגבל באמצעים.

 

מרגע שהוכרז חייב כמוגבל באמצעים ינתן צו לאיחוד תיקיו וזאת למרות שאין הוא עומד בדרישות הכספיות המפורטות בחוק (תשלום חודשי של 3% ופרעון בהתאים לזמנים המקסימליים בחוק)

 

 

מהם הדרישות ההתנהגויות הנדרשות על מנת לקבל צו איחוד תיקים?

 

על מנת שינתן צו לאיחוד תיקים על החייב לעמוד בדרישות התנהגותיות מסוימות. סעיף 74 י לחוק ההוצאה לפועל, מונה תנאים אשר בעטיים רשאי ראש ההוצאה לפועל לדחות בקשת חייב לצו איחוד תיקים;

 

"לאחר שהגיש החייב את בקשת האיחוד, הוא קיבל על עצמו חיוב כספי או הוציא הוצאה כספית שלא לצרכים חיוניים שלו או של משפחתו, או של לצורך יצור הכנסה שממנה אמורים להיפרע חובותיו";

 

גם לאחר קבלת צו האיחוד על החייב לעמוד בדרישות התנהגותיות מסוימות, סעיף 74 טו מונה מקרים בהם ראש ההוצאה לפועל רשאי לבטל את הצו, בין היתר;

 

 - במקרה וישנו יסוד להניח כי החייב מתכוון לעשות מעשה שיש בו כדי לסכל את ביצוע הצו.


 - במקרה בו החייב לא ממלא אחר תנאי הצו, בין היתר תשלום חובו בשיעורים שנקבעו.


 - השתנו הנסיבות או התווסף תיק הוצל"פ והחייב לא יוכל לפרוע חובו בהתאם למועדים הקבועים בחוק.


יש לזכור כי מבחינת החוק צו האיחוד הוא הטבה בה ראש ההוצאה לפועל בה לקראתו של החייב, ומכיוון שכך, הרי שעל החייב להוכיח תום לב ולעמוד בדרישות ההתנהגותיות המנויות בחוק.

 

הדרישות התנהגותיות הנדרשות מחייב מוגבל באמצעים

 

הפסיקה קבעה כי אין הבדל בין חייב המוגבל באמצעים לבין חייב שניתן לו צו לאיחוד תיקים והוא עומד בדרישות הכספיות בחוק, חייב המוגבל באמצעים נהנה מיתרונות צו האיחוד ומשכך עליו לעמוד בתנאים ההתנהגותיים הנדרשים בחוק (פ"ד איטונג נ' חדיד).

 

בפ"ד איטונג אף נקבע כי לראש ההוצאה לפועל נתונה הסמכות להימנע ממתן צו לאיחוד תיקיו של חייב מוגבל באמצעים ואף לבטל את הצו או לשנותו לאחר שניתן, אם אין החייב עומד בדרישות ההתנהגותיות הקבועות בחוק ביחס לאיחוד תיקים. עוד נקבע כי יש להחיל את כל דרישות הפרק הדן באיחוד תיקים אף על חייב המוגבל באמצעים בשינויים המחויבים.