מדובר בגבר שנמצא בעשור השביעי של חייו, נשוי ואב לחמישה, שעקב עסקים כושלים שהקים צבר חובות של כמעט 6 מיליון שקלים, תיק ההוצאה לפועל נגדו נפתח כבר בשנת 1999 והוא מורכב מתשעה עשר תיקים שאוחדו. מאז שנת 2009 מחזיר החייב 150 שקלים בלבד מדי חודש לנושיו, אולם עקב הרעה נוספת במצבו הכלכלי, לדבריו, ביקש מלשכת ההוצאה לפועל ברחובות להפחית את ההחזר החודשי למאה שקלים בלבד.

 

יש לך שאלה?
פורום הוצאה לפועל וחובות
פורום פשיטת רגל | חדלות פירעון ונתוני אשראי
פורום עיקולים, הגבלת רישיון נהיגה ועיכוב יציאה מן הארץ
פורום איחוד תיקים


לטענת החייב, כיום הוא מרוויח 6,300 ₪ בלבד ואשתו הינה עקרת בית המרוויחה 3,000 שקלים בחודש. הוצאותיהם מגיעים לכדי 8,000 ₪ בחודש ועל כן, אינו מצליח להחזיר את החוב. לשאלת בית המשפט, מדוע אינו פונה להליכי פשיטת רגל טען כי אינו מעוניין שילדיו "ייזרקו לרחוב" שכן שניים מהם עדיין סמוכים על שולחנו וגרים עימו בבית. כמו כן על פי ייעוץ שקיבל, הליך פשיטת הרגל עלול להימשך שמונה שנים וכרוך בעלות גבוהה.


הנושים התנגדו בתוקף לבקשתו של החייב. הם טענו, כי במצב הנוכחי הליכי ההוצאה לפועל חסרי תועלת. חלק מהנושים מקבלים החזר כספי קטן העומד על כמה שקלים בודדים בשנה. נראה כי החייב לא יוכל להחזיר במצב הנוכחי את הכסף, ולכן יש לפזר את התיק ולפנות להליכי פשיטת רגל.


עוד טענו הנושים כי מדובר באדם שאינו עושה די מאמצים על מנת להחזיר את חובותיו ואף אינו מציע הצעה טובה יותר לסילוקם. אי לכך, יש לדחות את בקשתו להקטין את ההחזר החודשי ואף להגדילו ל- 1,000 שקלים.

 

הרשמת קיבלה את עמדת הנושים


הרשמת שדנה בתיק זה דחתה על הסף את בקשתו של החייב. הרשמת כתבה בהחלטה כי לצערה הליכי ההוצאה לפועל נגד החייב הינם חסרי תועלת, שכן ברור שאינו יכול לסלק את חובותיו בעתיד הנראה לעין. עם זאת, לצערה, לשכת ההוצאה לפועל אינה יכולה להכריח אדם לפנות להליכי פשיטת רגל.


הרשמת קבעה כי נימוקי החייב שלא לגשת להליכי פשיטת רגל אינם מוצדקים. החייב לא הוכיח כי קיבל סיוע משפטי או פנה על מנת לקבל כזה. גם טענתו כי ביתו יהיה בסכנה אם ייפתח בהליך כזה נדחתה, שכן ניתן לטעון מנגד כי אי פנייה להליך זה מעמיד את ביתם של הנושים בסכנה. נוסף על כך, הרשמת לא השתכנעה כי מצבו הכלכלי של החייב הורע בשנים האחרונות, שכן בבעלותו בית פרטי ושני רכבים.


הרשמת מצאה את בקשת הנושים להגדלת סכום ההחזר ריאלית, ועומדת במבחן יכולתו הכלכלית של החייב. לכן, קבעה כי סכום ההחזר יעלה מיידית לאלף שקלים ובמשך יעלה ל-1,500 שקלים בחודש.


לסיכום, קבעה הרשמת כי התיק המאוחד יישאר בהוצאה לפועל במשך שנתיים נוספות במהלכן יעשה החייב מאמצים לפנות להליכי פשיטת רגל ויפעל לקידומו. אם לא יעשה כן, לשכת ההוצאה לפועל תורה על פיזור התיק.