בית משפט השלום בבאר שבע גזר לאחרונה שנת מאסר בפועל על אדם שהצית את הספה בביתו, ואת רכבו בעת ויכוח עם אשתו.


על פי כתב האישום, האדם תקף את אשתו במהלך ויכוח שפרץ ביניהם כאשר הכה אותה ברגלה. לאחר מכן הדליק פיסה של מזרון, השתמש בה כדי להצית את רכבו שחנה מחוץ לבית, ובהמשך לקח את המזרון הבוער אל תוך הבית ושרף את הספה בסלון. בעקבות המעשים, קירות הבית עלו אף הם באש, ואחיו של הנאשם שהיו בקרבת מקום, הבחינו בעשן והצליחו לכבות את הלהבות.


הנאשם הודה בעובדות והורשע על פי הודאתו בעבירות של תקיפת סתם ושימוש פוחז באש.


במסגרת הסדר טיעון שערכו הצדדים, לא הצליחו להגיע להסכמה על העונש ההולם ועל כן נשלח הנאשם לקבלת תסקיר שירות המבחן.


שימוש בסמים ורקע פסיכיאטרי


מהתסקיר נראה כי מדובר באדם כבן 30, אב לשישה ילדים, שהינו חירש ואילם מלידה, אינו עובד ומתקיים מקצבת הביטוח הלאומי. עוד עלה כי הוא נהג להשתמש בסם מסוג חשיש וכי אושפז במוסד פסיכיאטרי, ואף נטל תרופות פסיכיאטריות. שירות המבחן ציין כי התקשה להתמודד עם מעצרו והועבר בין מספר אגפים שונים בבית המעצר.


בנוסף צוין בתסקיר כי הנאשם מתקשה להציב לעצמו גבולות, נוהג באימפולסיביות, אינו נוטל אחריות למעשיו וכן אובחן כלוקה בהפרעת אישיות דו קוטבית. באשר לאשתו, הצהיר הנאשם כי הוא אוהב אותה ומעוניין לחזור אליה ויחד עם זאת תיאר את מערכת היחסים אתה כרוויה באלימות הדדית.


בעדותה סיפרה המתלוננת כי הקשר בין השניים מבוסס על עזרה ותמיכה והכחישה את דבריו על אלימות. לעומת זאת, מסרה כי כאשר בן זוגה נמנע מנטילת התרופות הפסיכיאטריות שלו, הוא נוטה להפעיל אלימות כלפיה. שירות המבחן הבהיר כי נראה שהמתלוננת איננה מבינה את חומרת מעשיו של בעלה וכי היא מגוננת עליו.


עבר רצוף מעשי אלימות במשפחה


ממידע שהגיע לשירות המבחן ממחלקת הרווחה באזור מגוריו, עלה כי הנאשם נהג לתלות את עצמו לשם שעשוע, לעיני ילדיו וכי באחד הימים הפך במתכוון קומקום שהכיל מים רותחים וגרם לילדיו לכוויות. בסיכומו של דבר המליץ שירות המבחן להשית עליו עונש מאסר קצר בשל מגבלותיו הפיזיות והקושי שלו לשהות במעצר.


המאשימה טענה כי האדם לא מודע לחומרת מעשיו, וציינה כי מדובר באיש בעל עבר פלילי שאינו נרתע מלבצע עבירות מסוג זה גם לאחר קבלת עונש מאסר מותנה על עבירות קודמות.


לאור הנזק הפיזי והנפשי שגרם, עתר בא כוחה של המאשימה להטלת עונש מאסר שנע בין שישה לעשרים וארבעה חודשי מאסר בפועל, וכן להטלת מאסר מותנה ופיצוי כספי.


מנגד, טען סנגורו של הנאשם כי הוא מתמודד עם קושי רב בבית המעצר, והדגיש את עובדת היותו חירש אילם שהופכת את שהותו שם למורכבת במיוחד. עוד טען כי המעשים נעשו בעידנא דריתחא וכי הוא הביע צער וחרטה עליהם. נוסף על כך הסביר כי המתלוננת מעוניינת בחזרתו של בן זוגה לביתם ומבקרת אותו במעצר פעמים רבות.


בסיכום דבריו, עתר הסנגור להשית עליו עונש מאסר קצר בהתאם להמלצת שירות המבחן.


ביהמ"ש: המעשים מהווים השפלה והפרת כבוד האישה


בית המשפט קבע כי הנאשם פגע בערכים החברתיים המוגנים, ביניהם שמירה על כבוד האדם, שלמות הגוף, שלמות התא המשפחתי וזכות האישה להגנה מפני אלימות.


השופט פסק כי מעשיו מבטאים השפלה וחוסר כבוד כלפי אשתו והחליט שהעונש הראוי במקרה זה נע בין עשרה לעשרים וארבעה חודשי מאסר בפועל.

 

יש לך שאלה?

פורום רישום פלילי
פורום אלימות במשפחה


כמו כן, התחשב בית המשפט בהודאתו של הנאשם ובנסיבותיו האישיות אולם הבהיר כי הוא צופה הישנות של המעשים בעתיד, וכן הדגיש כי ישנה חשיבות גדולה להגנה על אשתו מפני התנהגותו האלימה. על כן גזר עליו השופט עונש מאסר בפועל למשך 12 חודשים ומאסר על תנאי. נוכח המצב הכלכלי שלו, נמנע השופט מלהטיל עליו קנס ופיצוי כספי.


ת"פ 27715-11-13