מה דינו של אדם שתקף באלימות שני קטינים ושדד אותם? בית המשפט המחוזי בלוד קבע לאחרונה כי צעיר בן 19 שתקף שני נערים ושדד מהם מכשירי טלפון נייד ירצה שישה חודשי עבודות שירות בלבד, לאחר שבין הצדדים הושג הסדר טיעון. השופטת סברה כי ההסדר מקל עם הנאשם, והזהירה כי אי עמידה בתנאי ההסכם תוביל לענישה חמורה.

 

לפני מספר חודשים, בשעת לילה מאוחרת, הבחין צעיר כבן 19 בשני נערים שטיילו בשכונה בצפון לוד. הנאשם, שישב באותה עת על ספסל עם חברו, קם ממקומו, התקדם לעבר הקטינים וקרא לעברם שייגשו אליו. הקטינים, שלא הכירו אותו הגבירו את קצב הליכתם והסתתרו בבניין בקרבת מקום.

 

הצעיר דלק אחר הנערים ונכנס בעקבותיהם לבניין. שם, הוא תפס את אחד מהם בחולצתו ודרש כי ייתן לו את מכשיר הטלפון הנייד שלו. הנערים סירבו, ובתגובה, החל הצעיר להכותם, תוך שהוא מצמיד אחד מהם לקיר בידו האחת ובשנייה – חונק את חברו. הצעיר המשיך להכות את אחד הקטינים, נער לקוי שמיעה הנעזר במכשיר שמיעה. הנער ניסה להתנגד, והצעיר בעט בבטנו והפילו לקרקע בעוצמה. כתוצאה ממעשיו, נשמט מכשיר השמיעה מאוזנו של הקטין ונהרס. הצעיר נטל את מכשירי הטלפון הנייד של הקטינים ונמלט ממקום האירוע.

 

שירות המבחן: מצבו של הצעיר התדרדר בשנה האחרונה

 

מתוך תסקיר שירות המבחן עולה, כי מדובר בצעיר בעל עבר פלילי, אחד מבן שישה אחים במשפחה המוכרת למשטרה בלוד. אביו היה מכור לסמים וריצה מספר עונשי מאסר לאורך השנים ושני אחים נוספים הם בעלי עבר פלילי.

 

לאור מעורבותו בעבירות קודמות, ובשל קושי להשתלב במסגרת לימודית, הוכנס הצעיר לפני מספר שנים לתכנית לקידום נוער בעיר וכמו כן השתתף בקבוצה טיפולית. בשנה האחרונה, עקב פטירתו הפתאומית של קרוב משפחה, חלה נסיגה במצבו של הצעיר. הוא הפך אלים יותר, הרבה בשתיית אלכוהול והניסיונות הטיפוליים שנעשו עמו העלו חרס.

 

הצעיר הודה במעשים, הביע חרטה והצהיר על כוונתו לבקש את סליחתו של הנער בו פגע. שירות המבחן התרשם כי הוא נמצא בתהליך של הכרה בחומרת מעשיו ומבקש לשנות את דרכיו. במטרה לצמצם את הסיכון להישנות מעשי האלימות, המליץ שירות המבחן על הצבת גבולות ברורים לצעיר ועל שילובו בקבוצה טיפולית במסגרת של צו מבחן למשך שנה.

 

יש לך שאלה?

פורום חקירות משטרה | חקירה פלילית

 

באי כוחו של הנאשם הגיעו עם המדינה לעסקת טיעון לפיה ירצה הצעיר עונש מאסר במסגרת של עבודות שירות. הממונה על עבודות השירות הבהיר כי מדובר במסגרת נוקשה שכל סטייה ממנה תביא להמרת יתרת העונש במאסר בבית בפועל. הממונה התריע כי לרוב, צעירים בני גילו של הנאשם אינם מצליחים להחזיק מעמד במסגרת של עבודות שירות לאורך זמן.

 

השופטת: מעשי בריונות חמורים ומכוערים

 

לאור הסדר הטיעון אליו הגיעו הצדדים, בחרה השופטת שלא לפסוק עונש מאסר בפועל, על אף שציינה כי עסקת הטיעון מקלה עם הנאשם. השופטת כינתה את מעשיו של הצעיר "חמורים ומכוערים" והדגישה כי הוא השפיל את הקטינים וניצל את חולשתם.

בסופו של דבר, גזר בית המשפט על הנאשם שישה חודשי מאסר בעבודות שירות. השופטת פסקה כי הנאשם יפצה את הנער לקוי השמיעה בסכום של 5,000 שקלים.

 

ת"פ 43982-01-14
 


עודכן ב: 03/02/2020