בית משפט השלום בנתניה פסק בשבוע שעבר (יום ג') פיצויים בסך 20 אלף שקלים לטובת צעיר כבן 25 אשר נפגע בתאונת אופניים כשהיה בן שש שנים. למרות הזמן הרב שחלף מאז התאונה, קבע בית המשפט כי הצעיר זכאי לפיצויים בגין הוצאות רפואיות ונזק בלתי ממוני.


בספטמבר 1995, כאשר היה התובע בן 6 בלבד, הוא רכב על אופניו וביקש לחצות את הכביש במעבר חציה. לטענתו, לאחר שהסתכל ימינה ושמאלה, החל לחצות אולם אז הגיח רכב פרטי ופגע בו בעוצמה.


לטענתו, הוא זוכר כי הרכב העיפו באוויר עד שהוא פגע בשמשה ושבר אותה בגופו, לפני שנחת על הארץ בעוצמה רבה. לפיו, מאותו היום ואילך חייו השתנו מקצה לקצה, כאשר לאחר האשפוז בבית החולים הוא נותר עם פגיעה נפשית קשה, וחווה סיוטים וחרדות שליוו אותו גם בבגרותו.


לדבריו, במהלך השנים הוא סבל מכאבי ראש חוזרים, התקפי עצבים, דיכאון, סחרחורות וכן קשיים בלימודים בשל אי יכולתו להתרכז בחומר הנלמד. לטענת התובע, למרות עברו הוא מנסה כעת, בגילו הצעיר, לשקם את עצמו כדי שיוכל לחיות חיים בריאים ומלאים, ולשם כך החל ללמוד לימודי הכשרה לקבלן בניין.


לתמיכה בטענותיו, זימן התובע את אמו למתן עדות, אשר טענה בעדותה כי בנה השתנה מהקצה אל הקצה לאחר התאונה, ומילד רגיל ואנרגטי הוא הפך לילד חרדתי ומפוחד.


את תביעתו, הגיש התובע נגד בעל הרכב וחברת הביטוח המבטחת אותו.


מנגד, טען הנתבע כי אין כל מקום לתביעה שכן לא נותרה לתובע כל נכות רפואית מהפגיעה, והסממנים הנפשיים להם טען הופיעו טרם התאונה, ואף מתועדים בתיקו הרפואי. על כן, לפיו, לא קיים כל קשר בין התאונה לבין התסמינים שתיאר.


לאור טענות הנתבע והפער בין טענות הצדדים, הורה בית המשפט על עריכת סקירה של התיעוד הרפואי על ידי מומחית לפסיכיאטריה.


מומחית מטעם ביהמ"ש: אין קשר בין מצבו הנפשי שאובחן טרם התאונה לבין תאונת הדרכים 

 

בסקירה שהגישה, טענה המומחית כי נראה שלא התאונה היא זו שהשפיעה על נפשו של הילד, אלא דווקא הגירושין של הוריו קודם לתאונה.
לפיה, ישנו תיעוד רפואי רחב המתייחס לבעיות התנהגות של התובע טרם התרחשות התאונה, וכן דיווח על חרדות וסיוטים. ההפרעות הרגשיות מהן סבל, אף הובילו להכנסתו לפנימייה לאחר שניסיונות טיפול לא צלחו.


עוד הוסיפה, כי למרות התיעוד הרפואי הרב בעניינו של התובע, התאונה כמעט ואינה מוזכרת. לפי כל אלה, קבעה המומחית כי אין קשר ממשי בין התאונה לבין מצבו הנפשי והרגשי לאחריה.


מומחית נוירולוגית שמונתה אף היא על ידי בית המשפט, קבעה כי למרות תלונותיו החוזרות לאורך השנים של התובע בנוגע לכאבי ראש, לא נמצאו למעשה כל ממצאים פתולוגים המעידים על בעיה כלשהי, ולא נמצא כל נזק העשוי להיחשב כנכות, צמיתה או אחרת, עקב התאונה.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות תלמידים וזכויות בגין ביטוח ילדים וסטודנטים
פורום תאונות דרכים | פיצויים לנפגעי תאונות דרכים


לאחר שמיעת טענות הצדדים ובחינת חוות הדעת שהוגשו על ידי המומחים, קבעה השופטת כי הוכח מעל לכל ספק כי לא נותרה לתובע כל נכות, נוירולוגית או פסיכיאטרית, בעקבות התאונה, ואף הוכח כי התסמינים הנפשיים התגלו טרם התאונה, ואף הובילו להוצאתו מביתו ולהעברתו למסגרת של פנימייה.


עם זאת, התחשבה השופטת בכך כי נגרמו לתובע כאב וסבל בעקבות התאונה, וכן הוצאות רפואיות גם אם מוגבלות, ועל כן חייבה את הנתבעים יחד לפיצוי בסך 20 אלף שקלים. כמו כן, חויבו הנתבעים בתשלום הוצאות משפט ובשכר טרחת עו"ד בשיעור של כ-2,600 שקלים.


ת"א 14250-02-10