התובע, יליד 1947, הגיש תביעת פיצויים נגד חברת התעופה אל על, בגין נזקי גוף שנגרמו לו במהלך הטיסה, מאחר ועגלת חלוקת המזון של הדיילים, השתחררה ממקומה במהלך ההמראה, ופגעה ברגלו בעוצמה. בית משפט השלום בתל אביב - יפו קיבל בשבוע שעבר (יום ד') את התביעה, וחייב את אל על בסך של 148,000 שקלים.

 

בתחילת שנת 2007, התובע שהיה אז כבן 60 ועבד כנהג אוטובוס ומדריך טיולים, היה בדרכו לישראל, לאחר ביקור באנגליה. בעת המראת המטוס, הוא ישב במושב מעבר אחרי המחיצה, כשלפתע השתחררה ממקומה עגלת המזון של הדיילים, הידרדרה לעברו במהירות והתנגשה בברך שלו.

 

התובע סבל במהלך הנסיעה מכאבים קשים ופונה עם הנחיתה לטיפול רפואי בבית חולים. בהמשך עבר שני ניתוחים בברך, ועד היום לא שב לתפקוד מלא, וסובל מכאבים והגבלה בתנועות הרגל. האירוע הוכר על ידי המוסד לביטוח לאומי כתאונת עבודה, ועל פי חוות דעת של מומחים רפואיים, כתוצאה מן התאונה נותרה נכות ממוצעת בשיעור 7.5% בתחום האורתופדיה.

 

לטענת התובע, חברת התעופה התרשלה והיא האחראית לנזקיו, מאחר והעגלה לא היתה נעולה כמתחייב, ואילו היתה מחוברת בהתאם לנהלים ולהנחיות, האירוע היה נמנע. עוד ציין כי העגלה הכבדה הגיעה לקראתו במהירות, תוך שעברה מרחק קצר בלבד, והוא לא הספיק להגיב ולהזיז את רגלו מהמעבר.

 

אל על לא הכחישה שהעגלה השתחררה ממקומה, אולם טענה כי אינה אחראית לאירוע, ויש לייחס אשם תורם מלא לתובע, מכיוון שהוא החליט, בניגוד להוראות הבטיחות, לפשוט את רגלו לכיוון המעבר, ולא הניח רגליים במקום, כפי שהיה נוהג אדם סביר. עוד טענה כי היה עליו להבחין בעגלה המתקרבת לעברו ולהזיז את רגלו מן המעבר. לפיכך לנוכח רשלנותו היא פטורה מאחריות לתשלום פיצויים.

 

מנהל השירות בטיסה אישר כי ראה שהעגלה נתקעה במחיצה וברגל של התובע. המנהל הסביר כי מדובר באירוע נדיר, שעשוי להתרחש כאשר הדיילים לא מקפידים לנעול את עגלת המזון על פי הנהלים, וציין שהדיילת העוברת עם העגלה נוהגת לבקש מן הנוסעים להכניס רגליהם למושב, על מנת למנוע מצב כזה.

 

הנוסע לא היה יכול לצפות את הידרדרותה הפתאומית של עגלת המזון

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים, השתכנע בית המשפט שהתובע לא הספיק להגיב במהירות הנדרשת ולהזיז רגלו בזמן, על מנת למנוע את הפגיעה, ואף קבע כי נוסע סביר אינו יכול לצפות מצב של הידרדרות פתאומית של עגלה על רגלו, על כן לא מצא כל אשם תורם מצידו של התובע.

 

בית המשפט קבע כי במקרה זה, העגלה לא היתה נעולה עד הסוף ולכן אין כל ספק כי התרשלות עובדי החברה הביאה לנזק, והתאונה היתה נמנעת אילו הדיילים היו נועלים את העגלה כנדרש. על כן הנתבעת אחראית לפצות את התובע עבור נזקיו.

 

יש לך שאלה?

פורום רשלנות מקצועית
פורום תאונות כלליות - בבית, ברחוב, שטח ציבורי, מתקני ספורט, פיצויים ועוד

 

בנסיבות אלה התביעה לפיצויים נגד אל על התקבלה, והיא נדרשת לפצות את התובע בסך של 148,000 שקלים, בצירוף תשלום אגרה ושכר טרחת עורך דין בסך של 34,900 שקלים.

 

ת"א 58004-08