הולכת רגל כבת 83 חצתה את הכביש במעבר חצייה בקרית מוצקין, כאשר לפתע בלם רכב בסמוך אליה והיא נבהלה, נפלה ארצה ונחבלה קשות. בית משפט השלום בחיפה קבע בשבוע שעבר (יום ב') כי מדובר בתאונת דרכים, ולכן חברת הביטוח מקבוצת מנורה מבטחים תשלם לתובעת סך של 365,000 שקלים בגין נזקיה.

 

בסוף שנת 2009, התובעת, ילידת 1926, ביקשה לחצות את הכביש במעבר חצייה, בעת שהחלה בחצייה בלם רכב בפתאומיות כדי להימנע מפגיעה בה ועצר מרחק קצר ממנה. עקב כך התובעת נבהלה, נרתעה ונפלה על הכביש.

 

התובעת נחבלה בראשה ובאגן ופונתה ממקום התאונה לבית החולים, שם אובחן שבר בצוואר עצם הירך, והיא שהתה במחלקת שיקום כחודש ימים. טרם התאונה היא היתה אישה עצמאית לחלוטין, אשר התגוררה בגפה וניהלה את משק ביתה. אולם כתוצאה מהאירוע חלה התדרדרות חריפה במצבה הקוגניטיבי, וכיום היא שוהה במוסד סיעודי ונתונה להשגחה ומקבלת סיוע 24 שעות ביממה, כאשר נכותה המשוקללת עומדת על 43%.

 

במהלך הדיון, התובעת שמצבה הקוגניטיבי אינו מאפשר מסירת עדות, מסרה בקצרה כי היא אינה זוכרת את פרטי התאונה, אך טענה כי היא נחבלה משום שנבהלה מרכב שבלם בפתאומיות ונפלה על הכביש.

 

הנהג העיד כי הוא עצר את הרכב ולא פגע בתובעת

 

מיד לאחר התאונה נהג הרכב הפוגע נחקר תחת אזהרה במשטרה, על שלא נתן זכות קדימה להולכת רגל במעבר חצייה וכתוצאה מכך נפגעה קשה. הנהג מסר כי ביום התאונה הוא נסע בטנדר עמוס פסולת בניין, וכאשר הגיע למעבר חצייה, הוא עצר ונתן להולכי הרגל לחצות את הכביש. הוא המשיך בנסיעה, ולפתע ראה מולו אשה מבוגרת, לכן בלם מיד את הרכב ואז היא נפלה. הנהג ציין כי לא שמע כל חבטה או זעזוע.

 

חברת הביטוח הנתבעת טענה כי אין מדובר בתאונת דרכים כמשמעותה בחוק, ואף ציינה כי גרסת התובעת לאופן התרחשות התאונה לא הוכחה, מאחר שבגרסה אחת מסרה כי נפגעה מהרכב, ובגרסה המאוחרת מסרה כי נבהלה ונפלה. לפיכך לא הונחה תשתית ראייתית ומשפטית, לסיווג האירוע כתאונת דרכים.

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים והעדויות השונות, קבע בית המשפט כי הנהג לא פגע בתובעת באופן פיזי ברכבו, אלא הפתיע אותה עת החל בנסיעה בשעה שהיא חצתה הכביש וכתוצאה מכך היא נבהלה ונפלה.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעת ביטוח
פורום תאונות דרכים | פיצויים לנפגעי תאונות דרכים

 

עוד קבע כי החוק ופרשנותו מכירים באפשרות שתאונת דרכים לא תכלול מגע פיזי בין הרכב הפוגע לנפגע, ובמקרים מסוימים די בבהלה מרכב מתקרב כדי להפוך אירוע לתאונת דרכים. ואף ציין כי בהלה של הולך רגל החוצה כביש מפני רכב המתקרב אליו, הוא מקרה קלאסי של בהלה מרכב המוגדרת כתאונת דרכים.

 

בנסיבות אלה קבע בית המשפט כי התובעת זכאית לפיצוי מלא בגין עלות המוסד הסיעודי במשך כשנתיים לאחר התאונה, בצירוף הוצאות רפואיות ופיצוי בגין כאב וסבל, בסך כולל של 365,000 שקלים.

 

ת"א 41901-05-10