מזכירה שפוטרה מעבודתה ללא הודעה מוקדמת לאחר שאמרה כי אינה אוהבת ערבים, תבעה את החברה שהעסיקה אותה בגין פיטורין ללא שימוע ופרסום לשון הרע. לאחרונה דחה בית הדין האזורי לעבודה בירושלים את תביעתה, מאחר שהוכח כי חיבלה בעבודה התקינה עקב חוסר נכונותה לשיתוף פעולה עם עובדים ערבים בחברה. מלבד זאת נקבע שהעובדת תשלם לחברה הוצאות שכר טרחת עורך דין בסכום של 7,500 שקלים.


העובדת עבדה כמזכירה בחברה לניהול פרויקטים הנדסיים במשך כחצי שנה, ועבודתה הסתיימה לאחר שהתקיימה שיחה בינה ובין המנכ"ל לגבי עמדתה השלילית כלפי ערבים. מיד עם סיום עבודתה שלח יו"ר החברה מייל לכל העובדים, ובו נאמר כי העובדת פוטרה לאלתר מחמת התנהגות חסרת סבלנות שהדעת אינה יכולה לסבול.


העובדת תבעה את החברה בטענה שפוטרה שלא כדין, ללא הודעה מוקדמת וללא עריכת שימוע, לאחר שהמנכ"ל שאל אותה אם אכן אמרה שאינה אוהבת ערבים והיא אישרה זאת. לטענתה, את האמירה כנגד ערבים הביעה באופן דיסקרטי בשיחה אישית עם מזכירה אחרת, ועמדותיה כלפי המגזר הערבי אינן מצדיקות את פיטוריה ולא הפריעו לעבודתה.


התובעת טענה כי המייל שהופץ לעובדי החברה מהווה לשון הרע כנגדה, כי סירוב החברה לתת לה מכתב פיטורין גרם לה לאובדן דמי אבטלה וכן כי מגיעים לה פיצויים עבור אי הפרשות לפנסיה כדין.


העובדת פוטרה לאחר שסירבה לעבוד עם העובדים הערבים בחברה


החברה טענה כי פיטרה את העובדת בשל התנהגות גזענית ואלימות מילולית שהפנתה כלפי שאר העובדים, ובעיקר מאחר שסירבה לעבוד עם העובדים הערבים שהחברה מעסיקה. החברה הוסיפה כי יום אחד התנהגותה עברה את השיא כאשר היא נשמעה צועקת בקול רם שאינה מוכנה לעבוד לצד ערבים.


בעקבות התבטאות זו זימן אותה המנכ"ל לשיחה, שבה הבהירה כי אינה מוכנה לשתף פעולה עם העובדים הערבים. כך הביאה על עצמה את פיטוריה, והחברה רואה בהתנהגות זו כאילו התפטרה, בשל העובדה שסירבה לעבוד עם עובדים אחרים.


באשר להפרשות לפנסיה טענה החברה כי העובדת עצמה סירבה לפתוח קופת פנסיה מכיוון שלא הסכימה להפריש אליה כספים ממשכורתה, ולכן אין לחייב את החברה בתשלום פיצויים על כך.


עובדי החברה העידו כי שמעו את העובדת מקללת ערבים, והחברה אף הגישה ראיות כי התובעת עיכבה עבודות שהיו כרוכות במתן שירות לערבים, דבר שחברה אשר מעסיקה ערבים ועובדת מול מזמיני עבודה ערבים אינה יכולה לסבול.

 

יש לך שאלה?

פורום בית דין לעבודה והתפטרות בדין מפוטר
פורום שוויון הזדמנויות, אפליה ושימוע לפני פיטורין


בית המשפט קיבל את גרסת החברה על כך שהתבטאויותיה הגזעניות של העובדת נאמרו בקול רם ולא בשיחה פרטית, ומצא כי גרסתה של התובעת ניסתה לגמד את חומרת התנהגותה ולהפוך אותה לשיחת בנות בלבד. כמו כן קבע בית המשפט כי הוכח שעמדתה כלפי ערבים פגעה בעבודתה מולם, ולא נותר לו אלא לדחות את התביעה על כל מרכיביה. נוסף על כך נקבע שהעובדת תשלם את ההוצאות המשפטיות של החברה בסכום של 7,500 שקלים.


ס"ע 2021-04-12