בית משפט השלום בבני ברק זיכה בשבוע שעבר (יום ה') את הבעלים והמנהלים של סניף הום סנטר, אשר הוגש כנגדם כתב אישום בגין הפעלת חניון בתשלום ללקוחות החנות ללא רישיון עסק. השופט קבע כי לפי החוק החנות אינה מחויבת לקבל רישוי בגין הפעלת החניון ללקוחותיה בלבד, ולכן החליט לזכות את הנאשמים.


לפי כתב האישום, הנאשמים הפעילו חניון בתשלום ששטחו יותר מ-500 מ"ר. הפעלת חניון כזאת טעונה רישוי עסק לפי צו רישוי עסקים, אך הנאשמים הפעילו אותו ללא רישוי. הנאשמים כפרו בהאשמות וטענו כי כלל לא מדובר בעסק הדורש רישוי.


מפקח מטעם המאשימה העיד כי ביקר בחניון וראה שבכניסה עומד שומר המונע חניה ממי שלא בא לקנות בחנות. הוא סיפר שהנאשמים הפכו את החניון לכזה שמשרת רק את קהל לקוחות החנות לאחר שבעבר הוא היה פתוח לכל באי המתחם המסחרי, וציין כי מדובר בשטח הגדול מ-500 מ"ר. כשנשאל בחקירה הנגדית איך הוא יודע מה שטחו של החניון השיב "לפי העין".


כתב האישום נוסח באופן לא ברור שהקשה על הנאשמים להתגונן


הנאשמים טענו שהפעלת החניון אינה מחייבת רישיון ולכן יש לזכות אותם. הם טענו שלא ברור מכתב האישום אם מיוחסת להם עבירה בגין הפעלת חניון בתשלום או הפעלת חניון ששטחו גדול מ-500 מ"ר, כאשר מדובר בשני דברים שונים לפי החוק. מכל מקום הם טענו כי אינם גובים תשלום וכן כי החניון אינו משמש את באי המרכז המסחרי מלבד לקוחותיהם, ולכן אין כל בסיס להאשמות נגדם.


על טענות אלו הוסיפו הנאשמים כי המדינה מעוניינת לכפות עליהם לפתוח את החניון לכל הלקוחות של המרכז המסחרי, אך אינה אוכפת את אותו הדין על עסקים שכנים המפעילים גם הם חניונים המיועדים רק ללקוחותיהם, ומשכך טענו כי זוהי אכיפה בררנית.


המדינה טענה מנגד שהתשלום במקרה זה נעשה באמצעות הענקת זכות חניה לבאי העסק, ולכן מדובר בחניון בתשלום, וציינה כי לא פעלה כנגד העסקים הסמוכים מכיוון שהם לא הציבו שומר אלא רק תלו שלטים אשר אוסרים את החניה, ובנסיבות אלה לא ביצעו עבירה.


השופט ציין כי כתב האישום כלל אינו מציין את הוראות החוק שלפיהן בוצעה העבירה, והוא מתאר את העבירה באופן לא ברור המקשה על הנאשמים להתגונן. כמו כן, לא ניתן לראות את העובדה שרק באי העסק מורשים לחנות כתשלום, מאחר שמדובר בשטח העסק. המאשימה אף לא הוכיחה מהו שטחו של החניון והשופט לא קיבל את עדות המפקח בעניין.

 

יש לך שאלה?

פורום רישוי עסקים | רישיון עסק
פורום יזמות עסקית, משפט עסקי מסחרי וליווי לעסקים


יתר על כן, הואיל וברור כי החניה משמשת רק את באי העסק, לא ניתן לומר שמדובר בחניון המשרת את כלל הלקוחות של המרכז המסחרי, דבר אשר מחייב קבלת רישיון עסק. לפיכך המסקנה המתבקשת היא שהפעלת החניון אינה מחייבת רישיון. בנסיבות אלה החליט השופט לזכות את הנאשמים מהמיוחס להם.


ב"ב 517/14