במהלך טיסה של חברת קונטיננטל איירלינס מישראל לארצות הברית, נפלה הנוסעת ונפצעה בברך. הנוסעת הגישה תביעה לפיצויים נגד חברת התעופה בגין נזקי גוף על פי אמנת ורשה. בית משפט השלום בתל אביב - יפו קיבל בשבוע שעבר (יום ו') את התביעה לפיצויים, וחייב את הנתבעת לשלם לתובעת סך של 92,740 שקלים.

 

בחודש אוגוסט 2007, טסה התובעת, ילידת 1954, ספרנית במקצועה, מישראל לארצות הברית. לפני ההמראה היא קמה ממושבה, כדי לאפשר לנוסע שישב בכסא הסמוך, לשוב למקומו לאחר ביקור בשירותים, אך אז החל המטוס לנסוע בפתאומית ובעוצמה רבה, והתובעת איבדה את שיווי משקלה, נפלה ונפצעה בברך.

 

לטענת התובעת, נפילתה אירעה כתוצאה מתזוזת המטוס, בעת שקמה כדי לאפשר לנוסע אחר לשוב לכיסאו. עם נחיתתה התלוננה בפני חברת התעופה על התאונה ועל פגיעה בברך, ופנתה לטיפול בבית החולים בארצות הברית, שם זוהתה פגיעה במפרק הברך, והיא טופלה באמצעות קיבוע לברך ותרופות.

 

מומחה רפואי מטעם בית המשפט קבע כי כתוצאה מהנפילה מהמטוס, נגרם לתובעת קרע חלקי של רצועת הברך, והעריך כי נותרה לה נכות צמיתה בשיעור של 10%.

 

חברת התעופה טענה מנגד כי לא הוכח שהמטוס החל לנוע בפתאומיות ובעוצמה רבה, ולא ארע כל מקרה חריג או בלתי צפוי שיצדיק הטלת אחריות. עם זאת היא לא הציגה גרסה עובדתית להתרחשות התאונה, ואף לא בוצע תחקיר מטעמה ולא זומן עד מצוות המטוס.

 

עוד טענה כי יש לייחס לתובעת אשם תורם בשיעור של 100%, משום שהיא בחרה לעמוד במקומה, למרות שניתנה הוראת ישיבה לנוסעים והיא היתה מודעת לכך שהמטוס צפוי להתחיל בתנועה.

 

חברת התעופה לא דאגה שהתובעת תשב במקומה לפני שהמטוס החל בנסיעה

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים, העדיף בית המשפט את גרסתה של התובעת, והשתכנע כי התאונה התרחשה בתזוזת המטוס הראשונה לאחר ישיבת הנוסעים, בנקודת זמן שבה מתבצעים ניתוק מטוס מהשרוול וגרירתו הראשונית על ידי גורר חיצוני.

 

בית המשפט קבע כי הדין החל במקרה זה הוא אמנת ורשה, שהיא האמנה לאיחוד כללים מסוימים בדבר תובלה בין לאומית באוויר, ומטרתה לאזן בין זכויות הנוסע לצרכי המוביל. לפי הוראות האמנה המוביל אחראי לנזק שנגרם לנוסע במקרה של מות, פציעה, או כל חבלה גופנית אחרת, אם התאונה אשר גרמה לנזק אירעה בתוך המטוס, או תוך כדי עליה או ירידה ממנו.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות כלליות - בבית, ברחוב, שטח ציבורי, מתקני ספורט, פיצויים ועוד
מימוש זכויות נוסעים עקב עיכוב בטיסה או עקב ביטול טיסה

 

בית המשפט קבע כי אין מקום לייחס אשם תורם לתובעת, משום שהיא לא נעמדה ביוזמתה, אלא כדי לפנות את הדרך לנוסע אחר, לכן נהגה בנסיבות העניין ככל אדם סביר. אולם הנתבעת לא הקפידה כי כל הנוסעים ישבו בכיסאם בטרם תזוזת המטוס, על כן הפרה את נהליה ונהגה ברשלנות.

 

בנסיבות אלו התביעה התקבלה, ונקבע כי חברת קונטיננטל איירלינס תפצה את הנוסעת בסך של 92,740 שקלים בגין הפסדי השתכרות לעתיד, עזרת הזולת וכאב וסבל. בתוספת שכר טרחת עורך דין בסך 22,000 שקלים והוצאות משפט בסך 7,500 שקלים.

 

ת"א 18699-07-09