משרד הבריאות הגיש תביעה כנגד קיבוץ רמת יוחנן בטענה שהוא מפעיל את בריכת השחייה בקיבוץ ללא רישיון ובתנאים תברואתיים ירודים. ואולם, בשבוע שעבר (יום ב') זיכה בית משפט השלום בחיפה את הקיבוץ מכל העבירות שיוחסו לו, לאחר שקבע כי קיבוץ המפעיל בריכת שחייה אינו חייב רישיון עסק, ומשכך תקנות התברואה שנקבעו בחוק רישוי עסקים אינן חלות עליו.


בתביעתו טען משרד הבריאות כי הבריכה בקיבוץ והפעלתה מחייבים רישוי, ומאחר שאחת ממטרות הרישוי היא להבטיח את בריאות הציבור ולדאוג לתנאי תברואה הולמים, הפעלת הבריכה דורשת גם אישור מקדים ממשרד הבריאות.


למרות זאת, לטענת המשרד, נציגי המחלקה לבריאות הסביבה ביצעו ביקורת בקיבוץ בשישה מועדים שונים, ובכל הביקורות התגלה כי הבריכה מופעלת בתנאים תברואתיים לקויים וללא רישיון. כמו כן התגלה במהלך הביקורות כי בבריכה מנוהלות פעילויות ספורט שונות, וכי היא אינה מיועדת אך ורק לחבר הקיבוץ, אלא גם אורחים אשר מתאכסנים בחדרים להשכרה בקיבוץ רשאים להשתמש בה.


בין יתר הליקויים שהתגלו נמצא כי המציל הוא גם מפעיל הבריכה בניגוד לחוק, כי סולמות העלייה והירידה לבריכה בולטים בתוך הבריכה ומהווים סכנה, וכי דפנות הבריכה משופעות באופן שמקשה על תפיסה במאחזי היד.


הקיבוץ מצדו הודה כי הוא מפעיל בריכת שחייה, אך טען כי הפעלתה אינה מחייבת רישיון ולכן הקיבוץ לא עבר כל עבירה.


האם החוק לרישוי עסקים ותקנות התברואה מכוחו חלים על בריכות שחייה בקיבוץ?


בבואו לפתור את המחלוקת בין הצדדים, הזכיר השופט כי שאלת תחולת חוק רישוי עסקים על בריכות בקיבוצים, נדונה כבר פעמיים בבתי המשפט, ובשני פסקי הדין הללו נקבע כי החוק אינו חל על בריכות השחייה, ולכן הקיבוצים אינם מחויבים ברישיון עסק להפעלתן.


אף על פי שחלפו שנים רבות מאותן פסיקות ועד היום, ציין השופט כי המצב המשפטי לא השתנה, כי לא ניתנה פסיקה הנוגדת את מה שנקבע בהן, ואף המחוקק לא פעל כדי לשנות את המצב, מהסיבה הפשוטה שבריכת השחייה בקיבוץ נועדה רק לחברי הקיבוץ ולאורחים מזדמנים ואינה פתוחה לקהל הרחב, ומשכך היא אינה עסק.


גם על פי עדותו של מנהל הבריכה התברר שבמקרה הנדון, הכניסה לבריכה אינה עולה כסף והיא משמשת רק את החברים, האורחים ושוכרי הדירות בקיבוץ. לגבי חוג הספורט בבריכה הוא העיד כי מדובר בילדי הקיבוץ ובתפוסה של 20-30 אנשים בבריכה, לכל היותר. לפיכך השתכנע השופט כי לבריכה אין צביון מסחרי והיא אינה מנוהלת למטרות רווח.

 

יש לך שאלה?

פורום דיני מושבים וקיבוצים אגודות שיתופיות | בן ממשיך
פורום רישוי עסקים | רישיון עסק


מאחר שהגיע למסקנה כי חוק הרישוי אינו חל לגבי בריכת השחייה בקיבוץ, קבע השופט כי גם תקנות התברואה החלות על עסקים אינן רלוונטיות למקרה הזה, ומאחר שליקויי התשתית שצוינו בכתב האישום מבוססים על עסק הפועל ברישיון, בריכת השחייה בקיבוץ אינה מחויבת לפעול לפיהם. לאור מסקנות אלו זיכה השופט את הקיבוץ מכל העבירות שיוחסו לו.

 

ת"פ 10804-06-14