חברה המפעילה אתר אינטרנט פיננסי נתבעה על הפרת זכויות יוצרים מאדם המפעיל אתר כלכלי המפרסם ניתוחים של מניות בבורסה, בטענה שהעתיקה לאתרה ניתוחים וגרפים שהציג באתרו, ללא רשותו ובניגוד לדין. בשבוע שעבר (יום ג') קיבל בית משפט השלום את התביעה, אך עם זאת קבע כי מדובר במספר הפרות מצומצם שלא גרמו לתובע נזק ממשי. לפיכך הנתבעת חויבה בפיצויים בסך 35 אלף שקלים בלבד, וכן חויבה בהוצאות שכר טרחה בסכום של עשרת אלפים שקלים.


התובע מפרסם באתרו ניתוחים וגרפים בתחום הבורסה, ואילו הנתבעת מפעילה אתר אשר כולל כלים לצורך ניתוח טכני של מגמות בשוק ההון. היא פיתחה תוכנה המאפשרת ניתוח על בסיס נתוני מניות, אשר חלקם מעובדים במערכותיה וחלקם מבוססים על מקורות חיצוניים, ומציגה את תוצאות הניתוח באמצעות גרפים.


התובע הצטרף כלקוח לאותם שירותי תוכנה, ונעזר בה כדי לפרסם ניתוחים באתרו. לטענתו, כעבור זמן מה הבחין כי במשך שבועיים השתמשה החברה בגרפים שהציג באתרו לצד הניתוחים האישיים שהפיק מהם, כאשר ברוב המקרים לא רק שלא נתנה לו קרדיט על כך, אלא אף הגדילה לעשות ונתנה את הקרדיט לעצמה.


הוא הגיש את תביעתו בגין הפרת זכויות יוצרים כלכליות על 13 יצירות, וכן בגין הפרת זכויות יוצרים מוסריות על 11 יצירות. לטענתו, הוא זה שיצר את הגרפים, אמנם באמצעות התוכנה של החברה, אך הוא זה שניתח אותם, בחר את היישומים, המניות וכדומה ואף השתמש בתוכנות חיצוניות מעבר לשימוש בתוכנת החברה כדי להפיק את אותם גרפים.


האם מדובר ביצירה מקורית או בביטוי מילולי של הגרפים?


מנגד טענה הנתבעת כי הגרפים המדוברים הופקו בתוכנת הפיתוח שלה והם תוצרה הבלעדי, אף שהקלדת הנתונים להפקת הגרף התבצעה על ידי התובע, מאחר שהוא אינו יכול לבחור או להשפיע על תצורת הגרף הסופית אשר נוצרת באמצעות התוכנה. כלומר, לטענתה מעבר להקלדת הנתונים הטכניים התובע לא השקיע דבר.


כמו כן הוסיפה החברה כי הניתוחים הטקסטואליים של התובע שהוצגו לצד הגרפים הם בסך הכול ידע שכל לקוח עם ניסיון בשוק ההון יכול להגיע אליו, ולכן לא מדובר בניתוחים מקוריים או ביצירה מקורית שניתן לתבוע בגינה הפרת זכויות יוצרים, אלא בביטוי מילולי של תוצאות הגרפים.


השופטת בחנה את הגרפים האמורים, והגיעה למסקנה כי החברה הפרה את זכויות היוצרים בנוגע לשש יצירות של התובע, אשר כוללות ניתוח מילולי שלו לצד הגרף שהופק באמצעות תוכנת החברה, היות שהיא ראתה ביצירות אלה כיצירות מקוריות שניתן להגן עליהן בזכויות יוצרים.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות יוצרים במוזיקה ואמנות
פורום דיני אינטרנט | זכויות יוצרים באינטרנט


לדברי השופטת, מדובר בהעתקה מוחלטת של הנתונים שפרסם התובע באתרו, בעוד הנתבעת הייתה יכולה להימנע משימוש מדויק ולבצע ניתוח טכני עצמאי על אותו הגרף, וכך לא הייתה מפרה את זכויותיו.


עם זאת, מאחר שמדובר כאמור בהפרה במספר מצומצם, אשר לא הוכח כי גרמה נזק לתובע או הניבה רווחים לנתבעת, העמידה השופטת את סכום הפיצויים על 35 אלף שקלים בלבד. נוסף על כך חייבה את החברה לשאת בהוצאות שכר טרחה בסך עשרת אלפים שקלים.


ת"א 9951-10-12