אדם שהורשע בנהיגה בשכרות, נהיגה רשלנית, סטייה מנתיב הנסיעה וגרימת נזק, אחרי שאיבד את שליטתו ברכב, התדרדר לתעלה בצד הכביש והתהפך עם רכבו, נידון ביום ה' על ידי בית משפט השלום לתעבורה בירושלים לתשלום קנס בסכום של 1,500 שקלים ולריצוי עבודות שירות במשך חודשיים. כמו כן רישיונו נשלל למשך שלוש שנים.


לפי כתב האישום שהוגש נגדו, הוא נהג ברכבו מאזור ים המלח לכיוון ירושלים, ובמקום להתרכז בדרך התעסק עם הרדיו בזמן הנהיגה, דבר שגרם לו לסטות מהנתיב ולהמשיך בנסיעה היישר אל תוך תעלה בצדי הדרך, שם התהפך הרכב על צדו. לאחר שחולץ נערכה לו בדיקת אלכוהול והתגלה כי נהג שיכור כשבדמו ריכוז אלכוהול בכמות הגבוהה פי ארבעה מהמותר.


בטיעוני המאשימה לעונש היא הדגישה את החומרה בכך שנהג כה שיכור ואת העובדה שכבר הורשע בעבר בגין נהיגה בשכרות, וביקשה להטיל עליו מאסר מרתיע ולא להתחשב בנסיבותיו האישיות.


לעומת זאת, הנאשם ביקש להעדיף את השיקול השיקומי בעניינו, וסיפר כי בעקבות אותו אירוע התחולל שינוי אדיר לטובה בחייו, הוא סיים בהצלחה קורס מנהל רשתות באוניברסיטה הפתוחה וקיבל תעודת הצטיינות ממקום עבודתו. לאור זאת ביקש שתינתן לו האפשרות להמשיך במארג חייו הנורמטיבי ולהימנע משליחתו למאסר מאחורי סורג ובריח.


בית המשפט: יש לנקוט ענישה מרתיעה כלפי כל מי שחטא בנהיגה בשכרות


השופט קבע כי ללא ספק הגורם לנהיגתו הרשלנית, שהסתיימה כאמור באיבוד השליטה על הרכב והתהפכותו בתעלה, הוא השכרות הגבוהה שבה נהג, והדגיש את הצורך שבענישה מרתיעה ומחמירה כלפי כל מי שנוהג בשכרות ובכך מסכן את עצמו ואת שאר המשתמשים בדרך, כאשר במקרה הזה רק בדרך נס תאונת הדרכים לא נגמרה בתוצאה טרגית יותר.


לכן ולנוכח חומרת העבירה, לטעמו של השופט יש לגזור על הנאשם עונש מאסר, אך בהתחשב בעובדה שתאונת הדרכים הייתה תאונה עצמית שלא גרמה לנפגעים בנפש, הנאשם יוכל לרצות את תקופת המאסר בדרך של עבודות שירות.


נוסף על העובדה שהעבירה הסתיימה בתאונה עצמית בלבד, ציין השופט את התרשמותו החיובית מכך שהנאשם שינה את חייו והשתקם מאז אותו אירוע, והצליח בלימודים ובעבודתו בתחום ההיי טק.


עם זאת הוא לא מצא בנסיבות אלה עילה לחריגה מתחום העונש ההולם, ואף קבע כי כאשר מדובר בעבירת שכרות שהובילה לתאונת דרכים, יש צורך להחמיר ולהאריך את פסילת רישיון הנהיגה מעבר לפסילת המינימום העומדת על שנתיים.

 

יש לך שאלה?

פורום פסילת רישיון | שלילת רישיון
פורום נהיגה בשכרות


לאור דברים אלו, דן השופט את הנאשם לרצות עבודות שירות במשך 60 ימים ולשלם קנס בסך של 1,500 שקלים. רישיון הנהיגה שלו נפסל לתקופה של שלוש שנים, וכן השופט קבע פסילה על תנאי לתקופה נוספת של חצי שנה ומאסר על תנאי למשך ששה חודשים, שיופעל במקרה שהנאשם ייתפס נוהג בזמן הפסילה, ללא רישיון תקף או אם ייתפס שוב נוהג בשכרות.


נ"ב 402-09-12